הפסק של הרב: האם אפשר לקנות מזגן לסוכה מכספי המעשרות?

הגר"י זילברשטיין נשאל: האם ראוי לקנות ולהתקין מזגן בסוכה כדי שהשהות בה תהיה נוחה ונעימה? • מה הייתה תשובתו I הפסק המלא
יוסף גרינבוים
י"א תשרי התשפ"ד / 26.09.2023 13:37

חג הסוכות מגיע, ועמו מזג האוויר המשתנה מתקופה לתקופה ומיום ליום, כאשר פעמים רבות דווקא בתקופת תשרי הסתווית שורר חום כבד – מה שמקשה מאד על הישיבה בסוכה, האכילה והשינה בה.

רוצה לעבוד ב’מוסד’, שב”כ, או במשטרה? בא להשתלב בשכר גבוה

כמה אברכים שהדבר הקשה עליהם, שיגרו שאלה אל הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן בבני ברק: האם בעקבות כך צריכים להשקיע כסף ולקנות ולהתקין מזגן בסוכה, שיצנן את האויר ויקל על השהות בה?

תשובתו של הפוסק הובאה בקו ‘שיח יצחק’, המגיש מתורת הרב זילברשטיין, שם נאמר כי הרב השיב שמזגן בסוכה הוא דבר חשוב מאד, ואשרי מי שיכול לעשות כן, ולקיים מצות סוכה בהידור – ומקיים בזה ‘תשבו כעין תדורו’, משום שכיום רגילים לחיות בבית עם מזגן, והשהות בסוכה בלי מזגן לפעמים מעיקה מאד, ואדם יכול להיות ‘מצטער’ אם יהיה בסוכה בלי מזגן. לכן, “יש ענין גדול מאד לקנות מזגן לסוכה כדי שהשהות בה תהיה נעימה ולא יצטער”.

אמנם, הדגיש הגר”י זילברשטיין, כי אין בזה חיוב גמור, שהרי המצטער מחמת קור בסוכה, הדין הוא שפטור מלישון בסוכה, אף שיכול לישון שם עם כרים וכסתות או להביא תנור חימום לסוכה, ולא מצינו שיש חיוב כזה, אלא שוודאי ראוי לחפש ולעשות כל שביכולתו כדי שיוכל לקיים מצוות סוכה כהלכתה בצורה שיהיה לו נח לשהות שם בכל התנאים.

הפוסק הוסיף נקודה נוספת: אם יושבים בסוכה בחום בלי מזגן, עלולים לבוא ולהוציא גנות על ארץ ישראל, וכמו שמצאנו בגמרא במסכת כתובות (קיב:) על אמוראים שהיו עוברים מהחמה לצל כדי שלא יבואו להוציא לעז על ארץ ישראל שמזג האויר בה חם ומחניק.

אך כשנשאל אם אפשר לקנות את המזגן מכספי מעשרות – השיב שאי אפשר, כיון שדברים שהם הנאות גופניות של האדם, למרות שיש בזה מצווה, מכל מקום לא בשביל זה מיועד מעשר כספים. אך בכל זאת ראוי למעט בקניית מוצרים אחרים לחג, ולהקדים לקנות מזגן לסוכה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות