‘קומץ שורפי האסמים בגיבוי לפיד הדליקו אש’: הפוליטיקאים נסערים

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות ההתנפלות של השמאל על מתפללי יום כיפור • ח"כ בועז ביסמוט: "אין להם גבולות. מחליא בכל שנותיי באירופה כעיתונאי לא ראיתי מחזות אנטישמיים כאלה" • השר בן גביר: "שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי"
אריה ריבקינד
י"א תשרי התשפ"ד / 25.09.2023 21:52

ההתנפלות של מפגיני השמאל על המתפללים ביום הכיפורים בתל אביב: המערכת הפוליטית סוערת בעקבות התפרעות אנשי השמאל נגד תפילות יהודים  בכמה מוקדים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הגיב: “בזמן שמיליוני יהודים בישראל ובעולם התפללו בבתי הכנסיות ובמרחב הציבורי, צמו, התאחדו, ביקשו סליחה והתחברו לשורשים ולמסורת שלנו, קומץ שורפי האסמים אלימים בגיבוי יאיר לפיד הדליקו אש וחיללו את היום הקדוש. אין לי ספק שהרוב המוחלט של העם, מימין ומשמאל, מתנער מהם בכל תוקף. במוצאי יום הכיפורים, אני קורא לכולנו לא להיגרר לפרובוקציות האלה ולהמשך השנאה והמחלוקת. יהודים אנחנו. אחים אנחנו”.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: “כל מי שמנסה להשתמש בפסיקת בג”ץ כדי להצדיק את ההנהלות המחפירה של אלו שהפריעו לתפילות יום כיפור צריך להתבייש. ‏הגיע הזמן לעצור את השנאה היוקדת הזו כנגד כל סממן יהודי. זו חציית קו אדום בלתי נסבלת”.

יו”ר ועדת החוקה ח”כ שמחה רוטמן: “הרוב המוחלט של עם ישראל היה ביממה האחרונה שקוע בתפילה, בהתבוננות עצמית וקהילתית, ובקשר בינו לבין אלוהים. קבוצה קטנה אלימה ושולית, הייתה עסוקה בלהטריד ולהציק למתפללים.

“יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר לעם היהודי וחופש הפולחן הינו אחד מערכי הדמוקרטיה החשובים ביותר. היום אנו מבחינים בין אלו שרוצים ישראל יהודית ודמוקרטית בה נחיה כולנו באחווה לבין אלו שרוצים ישראל לא יהודית ולא דמוקרטית בה שולטת פרוגרסיביות קיצונית מטורללת וכפייתית. השליחות שלנו היא לוודא שישראל תישאר יהודית ודמוקרטית זו חובתנו, והיום יותר מתמיד”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: “‏ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית! ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר, הציבור מוזמן!”.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף: “אנשי השמאל מטיפים בכל הזדמנות להכלה ולקבלת השונה והאחר. אתמול בתל אביב יצא המרצע מן השק; כנראה שזה נכון רק כלפי מסתננים ופלסטינים, אך כשזה מגיע לציבור שומרי המסורת, התורה והמצוות, הקבלה וההכלה נגמרים ומפנים את מקומם לאלימות.

“מסכת הצביעות נחשפה במלוא כיעורה. מצער מאוד שבשמאל הקיצוני ישנם כאלה שכנראה שכחו מהי היהדות ובשם המלחמה ברפורמה מוכנים לחלל את היום הקדוש ביותר בשנה. אני קורה למנהיגי השמאל לגלות אחריות ולעצור בזמן, בטרם יהיה מאוחר”.

שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, יצחק וסרלאוף: “זו כבר מזמן לא הרפורמה. זה הניסיון שלהם, של קומץ קטן אבל מסוכן, לפרק את המדינה היהודית. לרמוס את כל מה שיקר לנו. אנחנו לא נתקפל בפניהם. ביום חמישי הקרוב – מגיעים לתפילת ערבית בכיכר דיזינגוף בתל אביב ולא נותנים לשונאי היהדות להשליט אימה ופחד ברחובות”.

גם ח”כ יצחק קרויזר מסיעתו כתב: “לראות ולא להאמין. אנטישמיות ישראלית נוסח חסידות שקמה ברסלר. כותב לכם בשפה שתבינו: בושה! בושה! בושה!”.

ח”כ בועז ביסמוט: “ביום הזיכרון לשואה לא האמנתי שיערבו פוליטיקה, ולצערי טעיתי. לבית הכנסת שהייתי בו הם הגיעו, ביזו את המקום ואת היום הקדוש.

ימים לפני יום הכיפורים חשבתי לעצמי, האם הפעם הם שוב יעברו את כל הגבולות, רציתי להאמין שהם לא יחוללו את היום הזה, יום לחשבון נפש, לסליחה.

אין להם גבולות. לראות את התמונות והסרטונים המחליאים מיד בצאת יום הכיפורים, ולהבין אחת ולתמיד – אין להם גבולות.

“לא לאפשר ליהודים לקיים תפילה – בכל שנותיי באירופה כעיתונאי לא ראיתי מחזות אנטישמיים כאלה”.

ח”כ טלי גוטליב: “אלוקים בשמיים. איזה מראה נוראי. שנאת חינם. שנאת אחים. אוטואנטישמיות. למוסלמים שמשתחוים בכיכר לא היו מעזים, אבל ליהודים בני עמם ודתם מעזים גם מעזים. ‘וכל מאמינים שהוא א-ל חי וקיים הטוב ומייטיב לרעים ולטובים’ (מתוך מוסף יוהכ״פ)”.

יו״ר הקואליציה אופיר כץ: “ההתפרעויות של מפגיני השמאל האנטי דמוקרטיים במהלך התפילה הן לא רק מעשה מכוער ואנטישמי, הן מציגות מחזה שכמותו ראו רק בגולה. להפריע ליהודי בזמן תפילת יום כיפור, נורא.

“כל ימני, דתי, מסורתי, שהזדהה אי פעם עם המחאה, שישאל האם הוא רואה עצמו כחלק מהמופע המבחיל הזה שראינו בתל אביב?”

יו”ר ועדת החוץ והביטחון, ח”כ יולי אדלשטיין: אֱלֹהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם שִׁית שָׁלוֹם בֵּינֵינוּ: אֱלֹהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם שִׁית שַׁלְוָה בְּאַרְמְנוֹתֵינוּ: אֱלֹהֵינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם תֵּן שָׁלוֹם בָּאָרֶץ:

“גמר חתימה טובה לכל בית ישראל. ראיתי, שמעתי והרגשתי מיליוני אנשים מתפללים, צמים, מכבדים – דתיים ופחות דתיים. אליהם, ורק אליהם אני בוחר להתייחס”.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד: “מה שקרה ביום הכיפורים הזה הוא בעיקר נורא עצוב. כל השנים זה היה יום של כבוד הדדי, של התחשבות אחד ברגשות של השני. מי שרצה להתפלל בהפרדה, הלך לבית הכנסת. מי שרצו להתפלל ביחד, הלכו להתפלל יחד בחוץ. אף אחד לא ניסה לכפות על השני את היהדות שלו.

“עד שהגיעו הנה מבחוץ גרעינים משיחיים וגזעניים שמנסים לכפות עלינו את הגרסה שלהם ליהדות. אנחנו לא זקוקים מאף אחד להוראות הפעלה איך להיות יהודים. חבל שהם הפכו גם את היום הקדוש והנפלא הזה, לעוד יום של מריבה ישראלית”.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הגיב לעימותים: “לצערי אתמול בערב החליטו גורמי קיצון דתיים ומשיחיים לרמוס את החלטת בית המשפט והקימו הפרדה בין גברים לנשים בתפילת ערב יום הכיפורים.

“קהל של מוחים, תושבות ותושבי העיר, מנעו מן התפילה בכיכר דיזנגוף להתקיים בצורתה הבלתי חוקית. מאז מלחמת יום הכיפורים, 50 שנה, לא הזעיקו אותי במהלך החג. אני רוצה להבהיר בצורה ברורה – אני לא אתן לשנות את אופיה של העיר שלנו! בתל אביב-יפו אין מקום להפרדה והדרה מגדרית במרחב הציבורי”.

סגנית ראש עיריית תל אביב חן אריאלי כתבה: “פרקטיקות של כיבוש מיו”ש זלגו לתוך העיר שלנו תוך שימוש ציני ביום כיפור. משיחיים חמושים באקדחים הסתובבו והלכו אימים בעירנו האהובה. כבוד לתושבים שנאבקו כדי שהמרחב הציבורי שלנו יהיה חופשי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות