למה נותנים 39 “מלקות” על הגב עם רצועת עור לפני יום כיפור?

בערב יום כיפור אנשים מלקים אחד את השני על הגב עם רצועה מעור מדוע עושים את זה? זה עונש על העבירות? • ישראל בלוי מסביר
ישראל בלוי
ט' תשרי התשפ"ד / 24.09.2023 10:29
זה לא עונש “מלקות”

בקהילות רבות נוהגים בערב יום כיפור שכל אחד ‘מלקה’ את חברו על הגב ברצועת עור. יש שעושים זאת לאחר תפילת מנחה ויש שעושים זאת לפני הטבילה במקווה. מקורו של המנהג בקהילות אשכנז בתקופת ימי הביניים.

רוצה להשתלב בשוק העבודה בשכר גבוה? יש מסלולים מותאמים עבורך

קודם כל, המנהג הזה הוא ממש לא עונש ה”מלקות” הקבוע בתורה על עבירות.

בתורה כתוב שאם יהודי עובר על מצוות לא תעשה, הוא נענש ב-39 מכות ברצועת עור, כמו שכתוב: “וְהָיָה אִם בִּן הַכּוֹת הָרָשָׁע וְהִפִּילוֹ הַשֹּׁפֵט וְהִכָּהוּ לְפָנָיו כְּדֵי רִשְׁעָתוֹ בְּמִסְפָּר”. אבל עונש כזה, כמו שאר העונשים שהתורה קבעה, ניתן רק לאחר שהתקבלה בבית דין מוסמך עדות ברורה ומאומתת על ביצוע בזדון של העבירה.

בימינו אין כלל דיינים שמוסמכים לדון ולהעניש על עבירות, כך שההלקאה בערב יום כיפור היא רק מנהג ולא באמת עונש.

טעמים למנהג ה”מלקות”

מה באמת הטעם למנהג ה”מלקות” בערב יום כיפור?

יש כמה טעמים דומים, והנה כמה מהם:

 התעוררות תשובה: המנהג הזה נועד לעורר את הלב לתשובה לקראת היום הקדוש. ה”מלקות” הסמליות מזכירות את עונש ה”מלקות”, ומעוררות מודעות לחומרת החטאים ולקבלת החלטה טובה לא לחזור ולחטוא, חלילה.

 פתיחת הלב: ההכאה שוברת את האטימות וזחיחות הלב ופותחת אותו לקראת קדושת היום והתפילות המיוחדות. ככה אפשר לצפות שהשפעתו של יום כיפור לא תחלוף מיד אחריו אלא תטביע חותם רוחני עמוק בנפש לאורך זמן.

כפרת עוונות: יש אומרים שהצער שנגרם לאדם ב”מלקות” – אם לא כאב פיזי אז בוודאי הבושה הרגשית ‘לקבל מכות’ מהחבר – עוזר לכפרת העוונות.

כך או כך, כמובן שהמלקות נעשים רק לבקשת וביוזמת הרוצה לקבל אותן ויש לעשות זאת בעדינות ובזהירות שלא להיכשל חס ושלום בעוון החמור של הכאת הזולת!

איך מקיימים את מנהג ה”מלקות”?

רצועת עור עגל: כך או כך, ה”מלקות” הן רק סמליות, ולכן אין צורך שרצועת העור תהיה עבה וחזקה כמו זו שבה היו מכים בבית הדין בעונש ה”מלקות”. מה שכן, יש נוהגים להלקות ברצועה מעור של עגל, כרמז לתוכחת הנביא ישעיהו: “ידע שור קונהו… ישראל לא ידע” – אפילו השור יודע מיהם הבעלים שלו והוא נאמן לו, ואילו עם ישראל שוכח ומורד באלוקים.

סדר ההלקאה: מקבל המלקות רוכן לרצפה כשפניו לכיוון צפון, והמלקה מכה על גבו 39 ‘מלקות’ לא חזקות, בשלושה עשר ‘סיבובים’: מכה אחת על השכם הימנית, מכה אחת על השכם השמאלית, ומכה אחת במרכז הגב. בכל הכאה אומר המלקה מילה אחת מהפסוק “וְהוּא רַחוּם יְכַפֵּר עָוֹן וְלֹא יַשְׁחִית, וְהִרְבָּה לְהָשִׁיב אַפּוֹ, וְלֹא יָעִיר כָּל חֲמָתוֹ”, ובסך הכול הוא חוזר על הפסוק שלוש פעמים.

תשובה, וידוי וחשבון נפש: בשעת ההלקאה צריך להרהר בתשובה כנה ולערוך חשבון נפש נוקב על ההתנהגות בשנה החולפת. יש נוהגים לקרוא בעת ההלקאה את הפסוק “והוא רחום”, יחד עם המלקה.

• מתוך אתר בית חבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות