בן סלמאן: “הסכם עם ישראל יהיה הגדול ביותר מאז המלחמה הקרה”

בריאיון נדיר וחריג לתקשורת האמריקנית, אישר יורש העצר הסעודי את ההתקדמות במגעים לקראת הסכם שלום עם ישראל: "בכל יום אנחנו מתקרבים להסכם עם ישראל, אעבוד עם כל מנהיג ישראלי" • על האיום האיראני: "אם איראן תשיג נשק גרעיני, אנחנו חייבים להחזיק בו גם"
חרדים 10
ו' תשרי התשפ"ד / 21.09.2023 00:06

מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, התראיין הלילה (רביעי) בארצות הברית לערוץ ‘פוקס ניוז, ואמר כי סעודיה לא השעתה את הסכם הנורמליזציה עם ישראל.

“השיחות טובות”, אמר. “כל יום יותר קרובים. זו פעם ראשונה שזה רציני. נראה איך זה הולך”.

לדבריו, “הממשל האמריקני הציג בפנינו הצעה לכינון יחסים עם ישראל. ממשל ביידן יכול לתרום להסכם החשוב ביותר מאז המלחמה הקרה”.

בן סלמאן הדגיש: “הנקודה הפלסטינית מאד חשובה לנו, יש לדאוג להקל על חייהם של הפלסטינים. אנו מקווים לשפר את חייהם ולהפוך את ישראל לשחקן באזור”.

יצוין, כי האמירה “להקל על החיים של הפלסטינים” נראית יותר מן השפה ולחוץ כדי ‘לצאת ידי חובה’ ובוודאי לא “מדינה” פלסטינית.

עוד אמר כי אין לו בעיה להגיע להסכמות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. “המגעים יימשכו בלי קשר לשאלה מי מנהל את ישראל”, הבהיר. “אם תהיה פריצת דרך בעסקה, שתיתן לפלסטינים את הצרכים שלהם ותרגיע את האזור, אנו נעבוד עם מי שיש שם”.

לגבי דרישות סעודיה מארצות הברית במסגרת עיסקת הנורמליזציה, השמיע יורש העצר איום מרומז, ואמר כי ארצו מעוניינת להמשיך בשיתוף פעולה צבאי נרחב עם ארה”ב, “ואתם לא רוצים לראות את זה עובר מאמריקה למקום אחר”, ברמז לאפשרות של חיזוק קשרי ההגנה בין סעודיה לסין, אם ארצות הברית לא תספק את הסחורה.

על ברית הגנה בין ארה”ב לסעודיה, אמר בן סלמאן: “תחזק את האינטרסים של אמריקה ותחסוך לנו כאב ראש שלא נצטרך לעבור למקום אחר”.

בן סלמאן הביע התנגדות לכך שאיראן תשיג נשק גרעיני, והזהיר כי “אם הם (איראן) יקבלו נשק גרעיני – אנחנו חייבים שיהיה לנו גם, כדי לאזן את הכוחות במזרח התיכון”.

יורש העצר הדגיש כי ישנה מערכת יחסי עבודה “נהדרת” עם נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן וכי שתי המדינות עובדות כעת יחד על מגוון סוגיות, בהן “שלום עם ישראל ופלסטין”. הוא אמר כי התרשמותו היא שביידן הוא “חריף וממוקד”.

בן סלמאן התייחס גם לתיווך הסיני בהסכם הפיוס עם איראן ואמר: “לא אנחנו בחרנו את סין, אלא היא הציעה את התיווך”.

לדבריו, נרמול היחסים עם איראן מתקדם בצורה טובה. “אנו מקווים שזה יימשך לטובת ביטחון ויציבות האזור. יש שעת כושר עכשיו שצריך לנצל כדי להביא לסיומה של המלחמה בתימן”.

הריאיון צולם לפני פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג’ו ביידן, וההצהרה בה דיברו באופן גלוי על הסכם הנורמליזציה המתרקם עם סעודיה.

לפי ‘כאן חדשות’, בישראל מעריכים כי הסכם נורמליזציה עם סעודיה יקרה בתוך חצי שנה.

גורם ביטחוני בכיר, שמעורב בסוד המגעים עם סעודיה וארצות הברית, הסביר ל’כאן חדשות’ מדוע בישראל מדברים על ההסכם המתגבש רבות, בניגוד לחשאיות שהיתה בזמן ‘הסכמי אברהם’. “אי אפשר לבוא לעם, למדינה כמו סעודיה, ולהגיד להם פתאום: ‘הנה יש שלום עם ישראל’. צריך להכין את הקרקע”.

דובר הבית הלבן לענייני ביטחון לאומי ג׳ון קירבי, אמר בתגובה לשאלת חדשות 12  כמה הנורמליזציה קרובה: “מעדיפים שהמנהיגים של המדינות יגידו כמה הם קרובים לזה. נדבר עם כל הצדדים וננסה לקדם את זה”. הוא הוסיף: “כל צד צריך להיות זה שיעריך כמה זה קרוב, אבל אנחנו תומכים מאוד בנורמליזציה ורוצים שזה יקודם”.

נתניהו אמר על הפגישה עם ביידן:  “הפגישה לא עסקה באם לקדם נורמליזציה עם סעודיה, אלא איך לקדם אותה”. הוא הוסיף כי הם “נכנסו לפרטים” על אודות הנושא ודנו ב”הרבה מעשים” כדי לקדם זאת: “יש זהות מוחלטת בין העמדות של ישראל וארה”ב בנושא הגרעין האזרחי והעשרתו על אדמת סעודיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות