נתניהו הצהיר: נוכל להשיג הסכם שלום היסטורי עם סעודיה • צפו

נתניהו והנשיא ביידן נפגשו כשעה בארבע עיניים, והצוותים נפגשו בחדר נפרד • ביידן אמר לנתניהו: "אם היינו מדברים על נורמליזציה עם סעודיה לפני כמה שנים היו שואלים אותי 'מי שתה מה' • ראש הממשלה בפתח הפגישה: "ניתן להגיע להסכם היסטורי שיסיים את הסכסוך הערבי-ישראלי"
חרדים 10
ה' תשרי התשפ"ד / 20.09.2023 19:05

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (רביעי) עם נשיא ארה”ב ג’ו ביידן במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בניו יורק – בשולי הכינוס השנתי של עצרת האו”ם בניו יורק.

מתכננים שופינג לחג? מבצע קאש בק מטורף. קנו וקבלו כסף בחזרה!

הפגישה ארכה כשעה וחלקה התקיימה בארבע עיניים. ביידן הגיע אליה באיחור של חצי שעה.

הנשיא ביידן אמר בתחילת הפגישה: “לפני 75 שנה, בן-גוריון דיבר על ישראל כ’חלום הדורות’. מאז אנחנו עומדים זה לצד הזה. לאחרונה, למשל במסדרון הכלכלי הודו-סעודיה-ישראל-אירופה. נדבר על ערכינו הדמוקרטיים המשותפים, פתרון שתי המדינות, ומניעת נשק גרעיני מאיראן. אנחנו נוודא שאיראן לעולם לא תחזיק בנשק גרעיני”.

ביידן הוסיף: “למרות שיש לנו מחלוקות, המחויבות שלנו לישראל בלתי ניתנת לערעור. כיום ישראל וארה”ב פועלות יחד למען יצירת מציאות טובה יותר. אנחנו רוצים אזור יציב יותר ומשגשג, כולל יוזמות כמו המסדרון החדש שיחבר את הודו לאירופה דרך האמירויות, ערב הסעודית וישראל”, הוסיף ביידן בפתח הפגישה. “אנחנו חושבים שזה עניין גדול, ורוצים לעבוד על זה ביחד”.

הנשיא, שקרא את כל דבריו מכרטיסיות,  אמר עוד: “הסכם עם סעודיה זה ביג דיל. אני סובל מאופטימיות אירית חמורה, אם היינו מדברים על נורמליזציה עם סעודיה לפני 10 שנים היינו מסתכלים אחד על השני ושואלים “מי שתה מה”.

נתניהו השיב בחיוך: “אולי וויסקי אירי”.

מאחר והמפגש נערך בשולי עצרת האו”ם, ביידן אמר לנתניהו בפתח הפגישה: “אני מקווה לראות אותך שוב בבית הלבן עד סוף השנה”.

לאחר הצהרת ביידן פנה אליו ראש הממשלה ואמר: “אדוני הנשיא, ג’ו, אנחנו חברים כבר יותר מ-40 שנה. הידידות שלנו עברה דרך ארוכה ותוכל לקחת אותנו דרך ארוכה. אני שמח לראות אותך.

“אנחנו חיים בעידן של הבטחה גדולה, אך גם סכנה חמורה. דיברת עכשיו על ההבטחה הגדולה בפגישת ה-G20 שבה השתתפת ושאותה הובלת. דיברת על פרוזדור כלכלי שיחבר את אסיה, את המזרח התיכון ואת אירופה. פרוזדור כזה יהפוך את ישראל למרכז חשוב על אוטוסטראדה של שגשוג חסר תקדים.

“אני חושב, ואתה חושב, שזה יכול לעשות משהו הרבה יותר גדול מזה. אני חושב שתחת מנהיגותך, אדוני הנשיא, נוכל לכונן שלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית. שלום כזה יתרום הרבה כדי להביא לסיומו את הסכסוך הערבי-ישראלי, להביא לפיוס בין העולם האסלאמי והמדינה היהודית ויקדם שלום אמיתי בין ישראל לפלסטינים. זה דבר שנמצא בהישג יד.

“אני מאמין שבעבודה משותפת. נוכל לעשות היסטוריה וליצור עתיד טוב יותר לאזור ומעבר לו. כמו כן, אם נעבוד יחד נוכל להתעמת עם הכוחות שמאיימים על העתיד הזה, בראש ובראשונה, איראן”.

נתניהו הוסיף: “אדוני הנשיא, אני מעריך את המחויבות התמידית שלך למנוע מאיראן להשיג יכולות של נשק גרעיני. זה קריטי. את המטרה המשותפת הזאת שלנו נוכל להשיג באמצעות איום צבאי אמין, סנקציות משתקות ובתמיכה בגברים ובנשים האמיצים של איראן שמתעבים את המשטר הזה ושהם שותפים אמיתיים לעתיד טוב יותר. אני מצפה לעבוד איתך ועם הצוות שלך כדי לממש את ההבטחה ולהתמודד עם האיום.

“כפי שאמרתי, ואתה אמרת, אנחנו חיים בעידן מלא בחוסר ודאות, עידן עם שינויים מהירים. אז אני מבקש לאשר כאן מחדש בפניך, אדוני הנשיא: דבר אחד בטוח ולא ישתנה לעולם, והוא מחויבותה של ישראל לדמוקרטיה. אנחנו נמשיך להחזיק בערכים ששתי הדמוקרטיות הגאות שלנו מוקירות.

“אני חושב שבעבודה ביחד נממש את ההבטחה, נרחיק את הסכנות ונביא לעתיד טוב יותר עבור האזור שלנו ועבור העולם. נוכל לעשות היסטוריה, אדוני הנשיא – עם המנהיגות שלך, נוכל לעשות היסטוריה”.

בתחילת הפגישה, לאחר דברי הפתיחה של השניים, שני הצוותים יצאו עוד בטרם הכירו, ונתניהו וביידן נותרו לפגישה בארבע עיניים.

זמן מה לאחר הפגישה הממשל האמריקני אישר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוזמן על ידי נשיא ארה”ב ג’ו ביידן למפגש בבית הלבן עוד לפני סוף שנת 2023.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות