מי משבש ה-GPS למטוסים בדרך לנתב”ג ומטריף את קרית ספר?

תושבי בנימין התלוננו על רעש חזק של מטוסים החולפים מעל בתיהם • בתגובה חשפו ברשות שדות התעופה: הסיבה להגברת הנחיתות מעל היישובים היא מתקפה על מדינת ישראל • "בחודשים האחרונים חווה ישראל הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, כנראה מחוץ לישראל"
חרדים 10
ה' תשרי התשפ"ד / 20.09.2023 10:30

בתקופה האחרונה יותר ויותר מטוסים נוחתים בנתב”ג במסלולים שעוברים מעל אזור העיר מודיעין עלית.

הזדמנות: רוצה להשתתף במבצע חילוץ של נשים וילדים מכפר ערבי?

מדובר במסלול שמצריך מהמטוסים שנכנסים לישראל לבצע סיבוב ארוך יותר מהמסלול שמאפשר נחיתה מעל תל אביב ישירות בנמל התעופה בן גוריון.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, הסיבה לכך עשויה מדאיגה: מדינת ישראל סופגת מתקפה קשה שמונעת ממטוסי נוסעים לנווט באמצעות GPS, שכן   בחודשים האחרונים חווה המדינה הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, ככל הנראה מחוץ למדינה, שמונעות ממנה כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכים קריטיים שמאפשרים למטוסים לנחות במסלולים הסטנדרטיים.

מסיבה זו, רוב הנחיתות מתבצעות בנתיב ייעודי, שבו ניתן לבצע ניווט קרקעי (ILS) שעובר מעל היישובים מודיעין עילית, חשמונאים, לפיד וכפר האורנים.

בישראל בודקים אם מדובר במערכות לוחמה אלקטרוניות רוסיות, שפועלות בסוריה ובמזרח הים התיכון – כפי שכבר קרה בעבר.

תושבים שפנו לאחרונה לראש מועצת בנימין התלוננו על רעש עצום שהם סופגים ממטוסי הנוסעים שחולפים מעל ראשיהם בגובה נמוך.

כבר שנים ארוכות מטוסי נוסעים יורדים לנחיתה מעל אזור מזרח בנימין, אך כעת טוענים התושבים, הטיסות הפכו למפגע בלתי נסבל, ביום ובלילה.

ראש המועצה פנה לרשות שדות התעופה והתלונן על הרעש החריג, ואלו חשפו בתגובה כי הסיבה להגברת הנחיתות מעל היישובים בבנימין היא מתקפה על מדינת ישראל.

מדובר בהודאה נדירה מצד רשות ישראלית במתקפה שנעשית כנגד יכולתה לפעול באופן אזרחי.

איריס רז, ראש אגף איכות הסביבה ברשות שדות התעופה, כתבה: “לרוב, הן משיקולים מבצעיים והן משיקולים סביבתיים, הנחיתות מבוצעות בגישת RNP (נחיתה באמצעות מערכות GPS של המטוס), להוציא עיתות מזג אוויר סוער ותנאי ראות לקויים, או בעת שיבושים במערכות ה־GPS.

“בחודשים האחרונים חווה מדינת ישראל הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, כנראה מחוץ למדינת ישראל. הפרעות אלו מונעות כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכי RNP, ולכן כמעט כל הנחיתות מתבצעות בנתיב ILS (נחיתה שמבוססת על עזר ניווט קרקעי), שהוא הנתיב הארוך שעובר מעל מודיעין עילית, חשמונאים וכפר האורנים.

“רשות שדות התעופה מודעת להשפעות הרעש סביב נתב”ג, ועושה כל העת כמיטב יכולתה על מנת לפעול למזעורו ולחלוקתו ההוגנת בין היישובים השונים במרחב נתב”ג, ובתוך כך משתדלת, ככל הניתן, להפנות מטוסים לנחיתה על מסלול 30 בגישה RNP.

“ניהול תעבורה אווירית הינו תחום ייחודי ומקצועי המחייב את רש”ת, כמפעילת נתב”ג, לפעול באופן שיבטיח את בטיחות הטיסה המרבית, ועל כן לא ניתן להתחייב באופן מוחלט להימנע מהפניית מטוסים למסלול בגישת ILS, וזאת על אף ההשפעה שיש לכך על היישובים המצויים לאורך נתיב הטיסה לקראת נחיתה”.

מערכת ה־ILS היא מערכת שמאפשרת למטוסים לנחות בנמל תעופה גם ללא שימוש בטכנולוגיית GPS ובעצם מכוונת את המטוס באופן אוטומטי למסלול, עד לרגע הנחיתה.

הפרעות שכאלה מצד גורמים עוינים, כפי שתואר במכתב רשמי שיצא מטעם רשות שדות התעופה, נחשבות למשמעותיות מאוד ומצליחות להשפיע על פעילות נמל התעופה הראשי והגדול ביותר בישראל.

ההפרעות מתבצעות בתקופה שבה נמל התעופה בן־גוריון מתמודד עם עומסים חריגים של נחיתות והמראות עם כ-100 אלף נוסעים בכל יום בחגי תשרי ובקיץ.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות