“הבטיח דבש טהור – ומכר מזויף”: ייצוגית ב-45 מיליון ש”ח נגד רמי לוי

חרדים 10
|
ה' תשרי התשפ"ד / 19.09.2023 22:51
בקשה לתביעה ייצוגית בסך כ-45 מיליון שקלים הוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד כנגד רמי לוי, בגין הטעייה בבקשה התביעה נכתב כי בבדיקות איכות שנעשו לדבש במעבדה בגרמניה נמצאו עדויות לממתיק אשר מעידים על כך שמדובר בדבש שהוסף לו סירופ סוכר •

בקשה לתביעה ייצוגית בסך כ-45 מיליון שקלים הוגשה היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בלוד, כנגד רמי לוי,  וזאת בטענה שהטעה את הצרכנים ומכר דבש לא טהור.

אל תידחפו: איפה עומדים בתחנות של ה’דנקל’ כשמחכים לרכבת?

על אריזת המוצר נרשם כי מדובר בדבש 100%, אולם בפועל בדיקת מעבדה גילתה כי מדובר בדבש אשר הוסף לו ממתיק בשם psicose-d (פסיקוזה).

בנוסף לכך, רמי לוי הסיר מהמדפים את המתחרה הישראלי המרכזי ‘יד מרדכי’, וזאת בשיא תקופת הביקוש לדבש, ובכך יתכן שעבר גם על דיני התחרות.

התביעה הוגשה על ידי עו”ד ד”ר גאי כרמי, כפיר קליינמן ונופר טפליץ ממשרד ד”ר גאי כרמי עורכי דין.

מדובר בדבש תוצרת יוון, אשר רמי לוי ייבא במסגרת זכייה -יחד עם חברות נוספות –  במעין מכרז של משרד החקלאות, לייבוא דבש בפטור ממכס בשיווי מיליוני שקלים (דבש הוא מוצר בפיקוח, ולא ניתן לייבאו ללא היתר כדין).

לפי כתב התביעה, “במסגרת ההליך התחרותי, הזוכים קיבלו פטור ממכס בשווי מיליוני ש”ח, המותנה בתנאים מסוימים לרבות מחיר – תנאים שעל-פניו רשת רמי לוי לא עמדה בהם. מדובר בהטבת מס משמעותית, היוצאת מהכיס הקולקטיבי של משלם המיסים. זאת משום שכיום שיעור המכס על דבש הוא 16.30 ש”ח לק”ג כדי להגן על הדבוראים המקומיים”.

התגלית בדבר היות הדבש לא תקני, נבעה מבדיקת מעבדה בחו”ל שביצעה מועצת הדבש. הבדיקה בוצעה לאחר שמועצת הדבש חשדה כי מדובר בדבש מזויף, נוכח מחירו הנמוך בהשוואה למחירי הדבש העולמיים.

לפי כתב התביעה, “הנורה האדומה” שנדלקה אצל מועצת הדבש, הייתה צריכה להידלק גם אצל רמי לוי, איש עסקים ממולח, בעליה של חברה ציבורית מתוחכמת. יתרה מכך, נראה כי רשת רמי לוי לא הקפידה לעמוד בתנאים הנדרשים מכוח זכייתה בהליך התחרותי לפטור ממכסים כבדים על הדבש. הדברים באים לידי ביטוי, בין היתר, במכירת הדבש במחיר גבוה מהמחיר לו התחייבה, ובאי-הקפדה על מגבלות נוספות שנקבעו בהליך (לרבות הגבלת מספר המוצרים הנמכרים לכל לקוח)”.

“יש לגרום לרמי לוי ליתן את הדין על התנהלותו ומעשיו. החל בהטעיה הצרכנית שבמכירת ושיווק דבש המכיל לכאורה דבש בלבד, בעוד שבפועל הוא אינו כזה; המשך בניצול כוח מונופוליסטי בדחיקת מתחרה מרכזי מחוץ למדפים בתקופת צריכת שיא, בכדי להגדיל את הרווחים בגין הדבש ושלילת חופש הבחירה מלקוחותיו; דרך צפצוף על הדין ועל תנאי ההליך המכרזי בו נטל חלק ובמסגרתו הוא נהנה מהטבות מס בשווי מיליוני ש”ח רבים – והכול על גב הקבוצה המיוצגת שבשמה עותרים בבקשה זו”.

ברשת רמי לוי דוחים את הטענות וטוענים כי נעשו בדיקות אשר שוללות את הטענה.

בתגובת הרשת נכתב: “רשת רמי לוי שיווק השקמה הוזילה את מחירי הדבש ביותר מ-100%. מועצת הדבש יחד עם כל הגורמים מסביב כולל אלה המטילים מכסים ומיסים עושקים את הציבור. אנו נעשה הכל כדי להוזיל את המחירים ולהילחם ביוקר המחייה.

“מחירי דבש יד מרדכי היו יקרים מאוד ולא הוסרו מהמדף. לרשת רמי לוי שיווק השקמה יש את כל האישורים הרלוונטים המראים כי הדבש טבעי וטהור”.