חוק הרבנים שונה: בוטל מינוי מאות רבני שכונות, רפורמת כהנא תחוסל

'חוק רבני ערים', שאושר בקריאה טרומית, גרר התנגדות משום שאפשר מינוי של מאות רבני שכונות בתשלום • כעת החליט ח"כ רוטמן לבטל את הסעיף • רפורמת הכשרות של מתן כהנא נקברת: תבוטל פתיחת אזורי הכשרות ורבני ערים לא יוכלו לתת כשרות מחוץ לעירם
חרדים 10
ה' תשרי התשפ"ד / 19.09.2023 21:47

יו”ר ועדת חוק חוקה ומשפט, ח”כ שמחה רוטמן, עצר את הכוונה למנות מאות רבני שכונות בתשלום במסגרת ‘חוק רבני ערים’.

אל תידחפו: איפה עומדים בתחנות של ה’דנקל’ כשמחכים לרכבת?

לפי דיווח של חנן גרינווד ב’ישראל היום’, בנוסח המעודכן של החוק, שעליו מתנהלים בימים אלו דיונים בוועדה, הושמט הפרק שעוסק במינוי רבני השכונות.

מינוי מאות רבנים בשכונות עורר זעם, לאחר פרסומו ואישורו בקריאה טרומית בכנסת -מאחר  שמדובר בסעיף שיאפשר מתן ג’ובים למקורבים. בחוק המקורי, שאושר בקריאה טרומית, הוצע למנות כאלף רבנים נוספים בשכר.

בנוסח הנוכחי של הצעת החוק, שצפוי לעלות לדיון נוסף מחר (רביעי), הוחלף הנוסח המקורי בנוסח מרוכך הקובע כי שר הדתות יוכל למנות רב שכונה אחד או יותר בעיר שבה מכהן רב עיר ושבה יותר מ-50 אלף תושבים.

“המשרד לשירותי דת מציע כי במקום פרק רבני השכונות המוצע ייקבע הסדר שיכלול את סעיף הכשירות, וכן סעיף הסמכה כללי”, נאמר בנוסח שהופץ לחברי הכנסת.

לא מדובר בשינוי הדרמטי היחיד בהצעת החוק: על פי ההצעה הנוכחית, יבוטל לראשונה חלק מהותי מרפורמת הכשרות של השר לשעבר מתן כהנא. אחד הסעיפים ברפורמה הינו פתיחת אזורי הכשרות, כך שרבני ערים יוכלו לספק כשרות גם בערים אחרות.

כעת החליט ח”כ רוטמן לבלום את הסעיף במסגרת חוק רבני ערים, ולאפשר לרב עיר לספק כשרות רק בתחומו עירו.

מטעם חבר הכנסת שמחה רוטמן נמסר: “לאחר דיונים רבים החלטנו שנושאי רבני שכונות ירד מהחוק בשלב זה ויוסדר בתקנות. מאחר ואנו ונמצאים כבר הרבה שנים בחוסרים ברבני ערים ורבני שכונות כדאי שמשרד הדתות יתחיל קודם במינוי רבני ערים ואז יגיע עם עבודת מטה בשלה יותר לקביעת הקריטריונים למינוי רבני שכונות.

“בנוסף, מאחר והחלטנו לחזק את כוחם של התושבים בבחירת רבני ערים, ולכן החלטנו ש-50 אחוז מהגוף הבוחר יהיה מהעיר – אך טבעי שרב עיר שנבחר על ידי תושביו , לא יוכל לתת כשרות מחוץ לתחומי העיר שבחרה בו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות