צה”ל חשף את טנק העתיד: עם מסכי מולטי-טאצ’ ובינה מלאכותית

לאחר יותר מחמש שנות פיתוח נכנס בחודש האחרון לפעילות טנק "הברק" שיכלול יכולות מתקדמות - כולל יכולת לחימה ב'מדפים סגורים', כשהצוות, כולל מפקד הטנק, יהיה ממוגן לאורך כל הלחימה
חרדים 10
ד' תשרי התשפ"ד / 19.09.2023 15:22

לאחר יותר מחמש שנות פיתוח וייצור: במערכת הביטחון חשפו היום (שלישי)  לראשונה את טנק העתיד של צה”ל – טנק ‘הברק’.

איך ליהנות מיתרון רכישה באשראי בלי להסתכן בגניבת כסף או זהות?

למרות הדמיון החיצוני לטנק המרכבה סימן 4, מדובר בכלי מלחמה חדש.

הטנק כולל שורה של חידושים, כולל יכולת לחימה ב’מדפים סגורים’ – כשהצוות, כולל מפקד הטנק, יהיה ממוגן לאורך כל הלחימה.

“הברק” בעל יכולות חישה ועיבוד קדמי מבוססות בינה מלאכותית, יכולת חשיפת אויב וייצור מטרות לכוחות הלוחמים בשדה הקרב, לחימה מלאה במדפים סגורים מבוססת תצפית היקפית – 360 מעלות וקסדת “טייסים” למפקד עימה יוכל לראות את המתרחש בחוץ,  מסכי מולטי-טאצ’, בקרי תפעול מתקדמים, התאמה למצבי לחימה משתנים ושרידות משופרת.

עוד נכללים בו יכולות תצפית יום ולילה מתקדמות, מצלמות צריח, הגנה היקפית, בקר מפקד ובקר תותחן המאפשרים שליטה על צידוד הצריח, ירי, ומדידת טווח, שיפור יכולת תצפית וחשיפת אויב, יכולת קישוריות גבוהה עם מגוון הכוחות במרחב הלחימה.

העבודה על ‘הברק’ החלה כבר בשנת 2015. לאורך שנת 2016 יצא לדרך החל תהליך הנדסי לניתוח מערכות חדשות ותהליך אפיון מול תעשיות. בשנת 2018 החל הפיתוח המעשי שלו ולפני שלוש שנים התקיימו ניסויים טכניים.

הניסוי המבצעי הראשון נערך בשנת 2021.

לפי ‘כאן חדשות’, חיל השריון קולט בימים אלו באופן מבצעי ולראשונה את הדור החמישי של טנק המערכה הישראלי: בחודש האחרון סיימו שנה של התנסות בחטיבה הסדירה 401, ופלוגה ראשונה של לוחמי שריון, מגדוד 52, קיבלה בימים האחרונים את הברקים החדשים לקראת פעילות מבצעית ראשונה עימם בחודשים הקרובים, בגזרת רמת הגולן, מול הגבול הסורי.

בהמשך יעבור הטנק החדשני ליתר הפלוגות בחטיבה 401, שהייתה גם הראשונה לקבל לפני שני עשורים את טנקי המרכבה סימן 4. קצב ההצטיידות הצפוי יהיה עשרות טנקים מדי שנה, עם חטיבת ברק ראשונה בתוך כשנתיים. טנקי המרכבה סימן 4 שייפלטו מהגדודים הסדירים יועברו לגדודי מילואים שמכילים כיום טנקי מרכבה מיושנים.

קצין שריון ראשי, תא”ל הישאם אבראהים: “ימים ספורים לפני שנה חדשה, ובשנת ה50 – לציון מלחמת יום הכיפורים, חיל השריון מצטייד בטנק ה’ברק’, שהינו פאר התעשייה הישראלית, טנק שכולו כחול לבן. בעיניי זה הרבה יותר ממרגש, בשנה שבה אנו מציינים את גבורתם של לוחמי השריון דור 1973, אשר בלם בגופו את המתקפות של צבאות ערב, הפגין גבורה ורוח לחימה ראויה לציון, זהו אירוע היסטורי. טנק ה’ברק’, מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך. שילוב טכנולוגיות אלו עם איכות אנשינו, לוחמי חיל השריון, יביא ליתרון אדיר בעליונות היבשתית, ובהכרעת אויבנו במערכות הבאות. אני גאה על הזכות להיות בראש החיל ברגע היסטורי כזה”.

מפקד חטיבה 401 אל”מ בני אהרון: “בשנה האחרונה חטיבה 401 עסקה בקליטה והטמעה של טנק ׳הברק׳ בחטיבה. החטיבה השקיעה בלמידת יכולות הטנק למול אופי הלחימה בו והפעלתו בקרב, בהכשרת אנשי הצוות ובעלי התפקידים ובשיתוף הפעולה של הטנק עם רק”ם מתקדם אחר, דוגמת נמר ונמר”ה. קליטת הטנק מהווה הזדמנות אדירה לשיפור האפקטיביות המבצעית לקראת המערכה הבאה ומכפיל כוח משמעותי לצה”ל, זרוע היבשה וחיל השיריון. חטיבה 401 רואה בקליטת טנק ׳הברק׳ אירוע היסטורי ומשימה לאומית למען הניצחון במערכה הבאה. זכינו להיות חטיבת השריון הראשונה שתקלוט את טנק ׳הברק׳ ועל כן מוטלת על כתפינו אחריות גדולה – משימתנו היא לעמוד בה בהצטיינות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות