באישור העירייה: המטרו יעבור בבני ברק, עבודות יתבצעו בשבת

מסלול קו מטרו M2 צפוי לעבור בבני ברק - מה שיגרור עבודות מתחת לעיר, גם בשבת • במסמך של העירייה אושר מפורשות: "נת"ע תהא רשאית לבצע פעולות חירום בכל עת, לרבות בשבתות ובמועדי ישראל" • העירייה מכחישה: "לא אושרה כל עבודה בשבת ולא תתבצענה עבודות בשבת"
חרדים 10
ג' תשרי התשפ"ד / 18.09.2023 12:18

הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה היום (שני) את תוכנית קו מטרו M2: מנהל התכנון הודיע היום (שני) כי  אחד מקווי המטרו יעבור בתוך העיר בני ברק.

רוכשים באשראי? הכירו את הכרטיס הכי בטיחותי שגם מחזיר לכם כסף!

מדובר באישור סופי לתכנון המקורי שלפיו המסלול של קו M2 יעבור בעיר התורה והחסידות. אורכו של הקו יהיה 25 קילומטרים. הקו יחל במחלף יוספטל שבחולון ויעבור בתל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה ויסתיים סמוך לאזור התעסוקה ‘סגולה’ של העיר פתח תקווה.

לפי גורם במנהל התכנון, החלופה להקים את קו הרכבת התחתית מחוץ לעיר בני ברק בוטלה והחלופה בתוך העיר אושרה, מאחר והושגה פריצת דרך בהסכם עם עיריית בני ברק.

המשמעות היא שעבודות הבנייה יבוצעו מתחת לבני ברק בשבת, לאחר שגורם במנהל התכנון הדגיש כי העבודות בשבת הן תנאי הכרחי להקמת המטרו.

אותו גורם במנהל התכנון הסביר כי עצירת מכונות הכרייה TBM  – שסוללות את המנהרות בהן יעברו הרכבות – היא בגדר סכנת חיים, ולכן פעילותן לא תעצור גם בשבתות ובחגים.

לפי דיווח של עמליה דואק בחדשות 12,  מסמך של עיריית בני ברק מאשר מפורשות את העבודה בשבתות ובחגים.

במסמך של עיריית בני ברק נכתב: “פעולות חירום ו/או כל פעולה אחרת שדחייתן עלולה להוות או לגרום או עלולה להיות כרוכה בסיכון בטיחותי העולה כדי פיקוח נפש (קרי, סכנת חיים) או שביצוען המיידי מתחייב כדי למנוע נזק שאי טיפול מיידי בו עלול להיות כרוך בחשש או ספק לפיקוח נפש, נת”ע תהיה רשאית לבצע בכל עת, לרבות בשבתות ובמועדי ישראל”.

בסעיף נוסף נכתב: “מוסכם כי הקביעה כי פעולה מסוימת נדרשת לביצוע בדחיפות בנסיבות המתוארות בסעיף הקודם, תיעשה על ידי גורם הנדסי מקצועי מוסמך מטעם נת”ע שבחוות דעתו יציין שאי הטיפול בתקלה יכול להביא לחשש של סכנת חיים, וכי ככל שהעירייה תבקש לערער על קביעה מקצועית, הדבר ייעשה אך ורק על ידי הצגת חוות דעת מקצועית כתובה וחתומה על ידי מומחה מוסמך ובעל ניסיון דומה”.

מעיריית בני ברק  נמסר לחרדים 10, כי “מכחישה את הדיווח המגמתי והשגוי מכל וכל!”

לפי העירייה, “ההיפך הוא הנכון: עבודות המטרו יתבצעו אך רק בימי החול כפי שסוכם בבירור בתנאי ההיתר וצוין במפורש. בהסכם האמור שאושר במועצת העיר ועל דעת רבני העיר שליט”א, הוכנס סעיף המתייחס למציאות של פיקוח נפש העלולה להתרחש באזורי החפירה, ופעולות חירום הנדרשות למניעת חשש פיקוח נפש, ורק פעילות זו הותרה והותנתה בפיקוח רבני העיר.

“הנושא מופיע ברורות בהסכם שהובא למועצת העיר וזכה לאישור גורף של חברי המועצה. יודגש שוב: בניגוד לדיווח, לא אושרה כל עבודה בשבת ולא תתבצענה עבודות בשבת”.

יהדות התורה דרשה טרם הקמת הממשלה, להכניס להסכמים הקואליציוניים כי קו המטרו יעבור גם דרך בני ברק, ולא רק בפאתי העיר כפי שתוכנן. לטענתם, השינוי ישפר את הנגישות של תושבי בני ברק לתחבורה ציבורית. אך כבר אז נתקלו בבעיה שהעבודות להקמת התחנה יחייבו לעבוד בשבת.

“מכונות ה-TBM, מכונות חפירת מנהרות ענקיות, צריכות לעבוד ברצף 24 שעות ביממה – 7 ימים בשבוע”, הסבירו גורמי המקצוע. ביהדות התורה, מנגד,  הבהירו: “לא נסכים בשום אופן לעבודות בשבת ושבירת הסטטוס קוו”.

הקרב הגדול על שאלת העבודות במהלך סוף השבוע הגיע כבר אז לפתח עיריית בני ברק, שניסתה להגיע להבנות ולבסוף הפתרון שנמצא הוא להגדיר את העבודות כ”פיקוח נפש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות