חסר תקדים: איראן גירשה משטחה שליש מפקחי הגרעין של האו”ם

איראן החליטה לגרש כשליש מפקחי הגרעין של האו"ם • הצעד יפגע עוד יותר ביכולת הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) • בלשכת נתניהו הגיבו באופן חריג במהלך החג: "ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה"
דוד ליבוביץ
ב' תשרי התשפ"ד / 17.09.2023 20:16

צעד חסר תקדים: איראן החליטה לגרש כשליש מפקחי הגרעין של האו”ם, בצעד שיפגע עוד יותר ביכולת הפיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא”א).

רוכשים באשראי? הכירו את הכרטיס הכי בטיחותי שגם מחזיר לכם כסף!

בלשכת רה”מ הגיבו באופן חריג במהלך השבת ומסרו: “ישראל לא מופתעת מצעדיה של איראן שמוכיחים שהיא מפרה את כל התחייבויותיה”.

גינויים נרשמו גם מצד האיחוד האירופי וארגונים נוספים.

ראש סבא”א, רפאל גרוסי, טען כי מדובר ב”צעד חסר מידתיות וחסר תקדים שסותר את שיתוף הפעולה שצריך להתקיים בין הסוכנות לאיראן”.

“אני מגנה בתוקף את הצעד החד-צדדי החסר פרופורציות והחסר תקדים הזה, שיפגע בתכנון ובפעילות האימות השוטפים של הסוכנות באיראן, ושסותר את שיתוף הפעולה שצריך להתקיים בין הסוכנות לאיראן”, מסר גרוסי בהצהרה. הוא קרא לטהראן לחזור בה ולשוב “לדרך של שיתוף פעולה עם הסוכנות”.

שר החוץ אלי כהן התייחס להודעת הסוכנות הבין לאומית לאנרגיה אטומית: “את הפגיעה בפיקוח הבין-לאומי על המתקנים הגרעיניים באיראן ניתן להבין רק בדרך אחת. איראן ממשיכה לקדם את תוכנית הגרעין הצבאית שלה. הקהילה הבין-לאומית לא יכולה להמשיך ולהשלות את עצמה שניתן לסמוך על איראן שתקיים הסכמים. אני קורא לקהילה הבין-לאומית לקדם צעדים אופרטיביים למנוע מאיראן לממש את תוכניותיה בתחום הגרעין. ישראל שומרת לעצמה את חופש הפעולה לפעול בכל דרך על מנת למנוע ממשטר האייתולות הרצחני להשיג נשק גרעיני”.

המהלך של איראן היה תגובה לקריאה של ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה שהועלתה השבוע במועצת הנגידים של סבא”א, ובה הן הפצירו בטהראן לשתף פעולה באופן מידי עם הסוכנות בנוגע לסוגיות הכוללות, בין היתר, מתן הסברים להימצאותם של שרידי אורניום באתרים לא מוכרזים.

לפי האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, שטהראן חתומה עליה, היא רשאית לבטל את הקצאתם של פקחים מסוימים לאתרי הגרעין שלה. ואולם, גרוסי אמר כי הוא סבור שאיראן הפריזה בתגובתה, ואמר כי זהו “צעד נוסף בכיוון הלא נכון”.

יצוין, כי לפני שבועיים הוגש דוח על מצב העשרת הגרעין באיראן, וכעת מדובר בפגיעה קשה ביכולת המדינה לפקח על הנעשה במתקני הגרעין שלה. בנוסף, המהלך מתבצע לאחר שאיראן וארצות הברית הניעו יחד הסכם חילופי שבויים. באירופה הודיעו כי לא יוסר האמברגו על איראן שאמור לפוג בחודש הבא על היכולת של טהראן לחזור ולמכור טילים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות