יש הזדמנות פז לבקש את משאלות ליבנו. האם לא ננצל את ההזדמנות?

אנחנו צריכים לפעול ולהשתדל, אבל הקב"ה הוא הקובע אם נראה הצלחה במעשי ידינו • לכן חשובות כל-כך תפילותינו בימים הנוראים
הרב מנחם ברוד
כ"ט אלול התשפ"ג / 15.09.2023 11:52

בימים הנוראים אנו מבלים זמן רב בבתי הכנסת. רבים שאינם מבאי בית הכנסת כל ימות השנה באים לתפילות הימים הנוראים, וגם שוכניהם הקבועים של בתי הכנסת מקדישים הרבה יותר זמן לתפילה ולאמירת תהילים. אולי זה הזמן להרהר קצת בכוחה של התפילה.

כל השנה אנחנו עסוקים בבעיות החיים. כולנו מוטרדים מקשיי היום-יום האישיים והציבוריים. והנה נותנים לנו הזדמנות לשנות, לפתוח פתח לתקווה חדשה, לבקש ולקבל שנה טובה יותר. כוח זה ניתן לנו בראש השנה וביום הכיפורים. בימים הנוראים הקב”ה מצפה לתפילותיו של עם ישראל, והוא נכון למלא את משאלות ליבנו. לא נדרש מאיתנו אלא לבקש, לבקש באמת.

שתחל שנה וברכותיה

ערב שנה חדשה מקובל לאחל “תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה”. מהחלק הראשון של המשאלה היה לנו בשנה החולפת דיי והותר. זו הייתה שנה של מחלוקת פנימית עמוקה שהידרדרה לתהומות שטרם ידענו כמותם, שנה של ליבוי שנאה ושבירת כלים.

עכשיו הזמן לפעול למימוש החלק השני של המשאלה, שאכן תחל שנה וברכותיה, שנה של אחדות וקירוב לבבות, של חיפוש המכנה המשותף ושל חיבור הכוחות לבניית עתידנו בארץ הזאת. המציאות הריאלית בתום השנה אינה מבשרת אופטימיות, אבל עכשיו יש לנו היכולת להכניס מרכיב לא קונוונציונלי למערכה.

בראש השנה נקבעים אירועי השנה הבאה עלינו לטובה. בימים האלה נכתב גורלו של כל אדם יחיד ונחתכים גם ענייני כל מדינה ומדינה. כך אנו אומרים בתפילת החג: “ועל המדינות בו ייאמר, איזו לחרב ואיזו לשלום, איזו לרעב ואיזו לשבע”.

כל האירועים שחווינו במהלך השנה החולפת כבר נקבעו למעשה בימים הנוראים אשתקד. אילו הייתה ניתנת לנו האפשרות להציץ ב’ספרים’ של מעלה, היינו רואים שם כבר לפני שנה את כל מה שהתרחש בשנה החולפת. ועכשיו בידינו לקבוע מה ייכתב שם על השנה החדשה.

לפעמים נדמה לנו כי אנחנו מנהלים את הדברים, בהחלטותינו ובמעשינו. אכן, יש חשיבות רבה ליוזמה אנושית ולפעילות של בני-האדם, אבל מוקדי ההכרעה האמיתיים אינם מצויים כאן אלא למעלה. אנחנו צריכים לפעול ולהשתדל, אבל הקב”ה הוא הקובע אם נראה הצלחה במעשי ידינו. לשם כך נחוצה התפילה, בתקווה שניכתב וניחתם לטובה בימים הנוראים.

לפנות ולבקש

הימים הנוראים הם הזמן לבקש באמת. לפנות אל הקב”ה, כבן הפונה אל אביו, ולבקש בכל לב ונפש. לבקש בריאות, אריכות ימים, פרנסה בכבוד, שלום בית, נחת מהילדים. ניתנת לנו הזדמנות פז להתייצב לפני מלך מלכי המלכים ולבקש את משאלות ליבנו. האם לא ננצל את ההזדמנות?

זה הזמן לבקש גם את המשאלות על הכלל, על עמנו ועל ארצנו. אנחנו מתפללים לשלום עם ישראל, להפרת מזימות האויב, לשיבת השכינה לציון ולאחדות כלל-עולמית סביב מלכות ה’. ובעיקר נתפלל לבוא הגאולה האמיתית והשלמה: “וצמיחת קרן לדוד עבדך, ועריכת נר לבן-ישי משיחך – במהרה בימינו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות