בג”ץ ללוין: נמק מדוע אתה לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים

השר יריב לוין טען כי בית המשפט לא אמור להתערב בהחלטותיו של שר המשפטים • אלא שבית המשפט החליט להוציא את הצו ולהורות לו להסביר מדוע אינו מכנס את הוועדה • המשמעות: לא העותרים צריכים להסביר מדוע לקבל את העתירה, אלא קודם השר לוין יסביר מדוע אין לקבלה
אריה ריבקינד
כ"ח אלול התשפ"ג / 14.09.2023 12:47

בג”ץ הוציא היום (חמישי) צו על תנאי בעתירות הנוגעות לאי כינוס הוועדה לבחירת שופטים, הדורש משר המשפטים יריב לוין לנמק מדוע הוא לא מכנס את הוועדה לבחירת שופטים “ללא דיחוי”.

אל תידחפו: איפה עומדים בתחנות של ה’דנקל’ כשמחכים לרכבת?

הדיון בנושא יתקיים ביום שלישי הקרוב והשופטים שנבחרו להרכב הם ברון, וילנר ומינץ.

עם זאת, הצו אינו מחייב את לוין לכנס את הוועדה באופן מיידי.

המשמעות היא כי הנטל מתהפך בדיון הצפוי ביום שלישי הקרוב: לא העותרים צריכים להסביר מדוע לקבל את העתירה, אלא קודם כל השר לוין יסביר מדוע אין לקבלה.

אתמול העביר לוין את עמדתו לבג”ץ לסיבה שלא מכנסת את הוועדה וכתב “לעת הזו אין מקום לכנס את הוועדה”. הוא הוסיף, כי “אין זה ראוי שבית המשפט יפר את האיזונים החוקתיים העדינים שבין הרשויות ויתערב בהחלטתו של השר”.

לטענתו, הסמכות להחליט אם לכנס את הוועדה נתונה בידי שר המשפטים  בלבד, וכי הוא רשאי גם להחליט שלא לכנסה. כמו כן, בדומה לעמדת הממשלה בבג”ץ עילת הסבירות – הוא טען לחוסר סמכות של בג”ץ בעצם קיום הדיון.

בתחילת השבוע דחה בג”ץ את מועד הדיון בעתירות הדורשות משר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. זאת לאחר שאושרה בקשת המדינה ושר המשפטים לייצוג עצמאי בעתירות.

לפני כחודש דווח כי לוין אמר למקורביו, כי אם שופטי בג”ץ יפסקו שעליו לכנס את הוועדה הוא יישם את ההחלטה. עם זאת, עד לקבלת החלטה כזו, לוין אינו מתכוון לכנס את הוועדה בשל טענתו שבהרכב הנוכחי שלה אין לימין אפשרות השפעה משמעותית על השופטים שייבחרו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות