בהרכב של 15 שופטים: בג”ץ דן על צמצום עילת הסבירות • שידור חי

בהרכב חסר תקדים: כל 15 שופטי בית המשפט העליון דנים, בשידור חי - בעתירות הדורשות לבטל את חוק היסוד לצימצום עילת הסבירות • שר המשפטים יריב לוין תקף: "הדיון שמתקיים - פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובמעמד הכנסת"
חרדים 10
כ"ו אלול התשפ"ג / 12.09.2023 09:28

בג”ץ, בהרכב מורחב של כל 15 שופטיו, החל לדון הבוקר (שלישי) בעתירות נגד החוק לצמצום עילת הסבירות.

בואו לגלות: קבוצה שמגיעה יחד לנסוע ב’דנקל’, כולם צריכים לתקף?

את הממשלה מייצג בדיון עורך הדין אילן בומבך, בשל הפערים בין עמדותיה לבין עמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הטוענת שבג”ץ צריך להתערב בחוק היסוד ולבטל את התיקון בו.

בית המשפט העליון מעולם לא פסל או התערב בחוקי יסוד ולאורך השנים אמרו השופטים שכיהנו בו בהזדמנויות שונות, כי פסילה כזו שמורה למקרים קיצוניים במיוחד.

ההחלטה לגבי העתירות לא תתקבל היום והיא צפויה להינתן בעוד שבועות אחדים ולפני פרישתה לגמלאות של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שיכולה לפרסם פסקי דין עד תחילת שנת 2024.

שר המשפטים, יריב לוין, אמר לקראת הדיון: “הדיון שמתקיים היום בבית המשפט העליון, בחוסר סמכות מוחלט, הוא פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובמעמד הכנסת. גם נשיאי ושופטי העליון לדורותיהם הסכימו כולם – העם הוא הריבון, ורצונו מתבטא בחוקי היסוד אותם מחוקקת הכנסת. עצם הדיונים באפשרות לפסול חוקי יסוד, שהם ראש הפירמידה החוקית בישראל, ובאפשרות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, הם פגיעה אנושה בשלטון העם”.

לטענתו, “בית המשפט, ששופטיו בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ובלי פרוטוקול, מציב את עצמו מעל הממשלה, מעל הכנסת, מעל העם ומעל לחוק. מצב זה מנוגד לחלוטין לדמוקרטיה. משמעותו בית משפט ללא איזונים ובלמים כלל. שליט יחיד. לא עוד שלטון העם. הטענה שבה מצדיק בית המשפט את הדיון בפסילת חוקי יסוד היא שעליו למנוע חוקי יסוד שמנענעים את אמות הספים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אך מה שבאמת מזעזע את אמות הסיפים של הדמוקרטיה בישראל הוא הדיון שמקיים היום בית המשפט.

“עד היום, חרף אקטיביזם שיפוטי בעייתי ביותר, היה לפחות בסיס אחד מוסכם – בית המשפט כיבד את חוקי היסוד. זהו הבסיס ששמר על הדמוקרטיה בישראל. האחריות לשמור על הבסיס המשותף הזה מונחת לפתחו של בית המשפט”.

רגע לפני פתיחת הדיון צייץ יו”ר ועדת החוקה ח”כ שמחה רוטמן מאולם בית המשפט: “הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות