קבלו מועמד חדש שמתמודד לראשות העיר בני ברק: מאיר שטרית

מאיר שטרית, לשעבר מראשי אגף החינוך החרדי בירושלים, הפך לדמות מוכרת בבית החרדי בגלל פרשת הרצח של אחיו ניסים ז"ל, בידי כנופייה מ'שובו בנים' •  בראיון מיוחד עם אליעזר היון הוא מכריז: "אני מתמודד לראשות העיר בני ברק,  לציבור נמאס, החלוקה המגזרית כבר היתה לזרא. זו העיר שאנו חפצים לחיות בה? רוצים להתגורר כמו במחנה פליטים בעזה?" • מה דחף אותו לרוץ, למה דווקא הוא, ומה הבעיה המרכזית של העיר
אליעזר היון
כ"ח אלול התשפ"ג / 14.09.2023 14:36

מועמד חדש, מפתיע ומסקרן לראשות העיר בני-ברק: מאיר שטרית, לשעבר מראשי אגף החינוך החרדי בירושלים מטעם ש”ס, ואחיו של ניסים שטרית ז”ל שנרצח לפני 37 שנים בידי כנופיה מקהילת ‘שובו בנים’.

אל תידחפו: איפה עומדים בתחנות של ה’דנקל’ כשמחכים לרכבת?

שטרית, בן 64, שירוץ בראש מפלגת ‘בני ברק החדשה’, מציג את מועמדותו לראשות העיר החרדית החשובה בישראל ומשוכנע כי אף ינצח: “אתן לך כותרת – לציבור נמאס. החלוקה המגזרית כבר היתה לזרא עבור התושב הפרטי, ומועמד שמגלם בתוכו את כלל הזרמים – ליטאי, ספרדי וחסידי מחד, אך לא מחויב מאידך לפטרון פוליטי כלשהוא – הוא ראש העיר שבני ברק משוועת אליו בימים אלו”.

ובכל זאת, אין גוף פוליטי פורמלי העומד מאחוריך?

“בגיל 64 אני לא הולך לבנות את הקריירה שלי, אני כבר מאחוריה. אני מתמודד כי אני מאמין בכל ליבי שהעיר החשובה והקדושה הזו מתנהלת בצורה כה מוזנחת שכל תושב – כך אני משוכנע – תוהה אינסטינקטיבית: האם זו העיר שאנו חפצים לחיות בה? האם אנו רוצים להתגורר בשכונות המזכירות מחנה פליטים בעזה?

“האין כאן חילול ה’ מאין כמותו, שכך נראית עיר חרדית של בני תורה ושומרי מצוות? השאלות הללו משכנעות אותי שהסיכוי שלי לנצח גבוה, אם כי אני מודע לכך שלפני מאבק בלתי פשוט”.

הנסיעה עם הגר”ע יוסף במכונית

מאיר שטרית נולד לפני 64 שנים בצרפת. בגיל 8 עלה עם הוריו לישראל. הוא למד בת”ת בית וגן, בישיבות הליטאיות המוכרות ‘תפארת צבי’ בגאולה, וישיבת ‘חברון’ גבעת מרדכי.

לאחר לימודיו בכולל השתלם בייעוץ וניהול תיקים בכיר והשקעות הון, ודיני מקרקעין באוניברסיטת בר-אילן. בסוף שנות ה-90 ניסתה ש”ס לאייש את תפקיד סגן מנהל האגף לחינוך חרדי בעיריית ירושלים – ללא הצלחה. התפקיד הרגיש באגף, שנשלט באופן מובהק על ידי המפלגות הליטאיות והחסידיות, דרש לא רק כישורים ניהוליים ובין-אישיים אלא גם אחריות כבדה, ובמפלגה הבינו ששטרית הוא המועמד המתאים ביותר מבחינתם לתפקיד הקשה.

“הרב עובדיה זצ”ל ראה חשיבות רבה בתפקיד מאחר שהוא הוטרד מהאפלייה הרבה ממנה סבלו תלמודי התורה ובתי הספר לבנות במגזר הספרדי”, נזכר שטרית.

האגף לחינוך חרדי בירושלים נחשב למיקרו-קוסמוס של הפוליטיקה החרדית: “כל בלטה באגף שייכת לקבוצה כלשהי, זו לסלונים, זו לגור, זו לויז’ניץ וזו לליטאים”.

ביום הראשון, נזכר שטרית, לא היה לו אף כיסא ושולחן. “כנראה לא הייתי ממש רצוי. בתוך שלשה חודשים הפכתי ליד ימינו של מנהל האגף אברהם שוורץ – איש אמונו של מאיר פרוש – והצלחתי לשבור את הקונספציה לפיה כל פקיד דואג ומתקצב רק את הפטרון הפוליטי שלו. הנהגתי חלוקה כלל חרדית לפי הצורך, ספרדים, אשכנזים וחסידים. כך עזרנו לפתח, למשל, את בית הספר של הרבנית אלישיב בגבעת שאול, ומאידך את תלמוד תורה רוז’ין החסידי ברחוב ישעיהו ואת בוסטון בהר-נוף”.

באותם ימים החזיקה ש”ס בשני מושבים בעיריית ירושלים. שטרית האמין כי ניתן להכפיל את הכח הספרדי והציג תכנית לרב משה יוסף בביתו של הרב זצ”ל. “הרב שמע אותי וביקש ממני להתלוות אליו לנסיעה ולהסביר לו את כוונתי. נסענו ביחד ובזמן הקצר אמרתי לרב כי הילדים הספרדים לומדים במבנים שבורים, בבורות וחללים טחובים, ואילו רק יבקשו מהם לתרגם את מצוקתם להצבעה בקלפי הכח הפוליטי יגבר, וכך היה, המפלגה קפצה לחמישה נציגים בעירייה”.

פרשיית נסים שטרית ז”ל

נסים שטרית ז”ל, אחיו הצעיר של מאיר, נולד בסוף שנות ה-60 ולמד בישיבה באשדוד. בינואר 1986, כשהוא בן 16, יצא ניסים מהישיבה ועקבותיו אבדו. רק 35 שנים מאוחר יותר פוענחה הפרשה, כאשר התברר כי אנשי ‘שובו בנים’ אחראים לרציחתו. אלא שעבור אחיו הגדול, מאיר, שפיכת האור על הפרשה הגיעה 35 שנים מאוחר יותר.

כבר בחודש מרץ 1986, חודשיים בלבד לאחר הרצח, הציג מאיר לחוקרי המשטרה את כלל העדויות והראיות שאסף והצביע על הקבוצה שממנה שיער – הגיעו הרוצחים.

חרף ‘התיק הסגור’ שהציג שטרית הצעיר, לא עשתה המשטרה דבר, ורק בעקבות שידור הסרט ‘רב הנסתר’ ב’כאן 11′ בשנת 2020, שבוסס על מסמכיו של שטרית, התעורר העניין בפרשה וזו הגיעה כמעט לסיומה לפני כשנתיים. רוצחיו של נסים נלכדו, אך גופתו לא אותרה עד היום.

במשך השנים, אך בבולטות תקשורתית רבה מאז הקרנת הסרט, מפרסם שטרית באופן חריף את דרישותיו כלפי המשטרה ומנהיגי הציבור ביחס להתנהלותם מול הרב אליעזר ברלנד ואנשיו.

מאיר והאח ניסים ע”ה שנרצח

אתה לא מפחד?

“מעולם לא פחדתי וגם היום אינני פוחד מאיש מלבד ריבנו של עולם. אם הוא יחליט שיומי יבא – כך יהיה. אגב, הם היו אלימים ורוצחים, זה בהחלט נכון, אולם לאחר שמעלליהם פורסמו העוקץ הוכהה. אני מאמין שהקב”ה הטיל עלי שליחות לחשוף אותו ואת אנשיו”.

מהוועדה הקרואה לרוטציה הביזארית

רגעי השפל הנוכחיים המלווים את העיר בני ברק מייצרים תחושת דֶּזָ’ה-ווּ לשנות ה-90, אז פעלה בעיר השסועה ‘ועדה קרואה’ בראשות עמוס מר- חיים.

“באותם ימים לא מרשימים מבחינת הפוליטיקה הפנים-חרדית התקשר אלי הרב יעקב ליצמן וביקש להציג בפני מודל לסיום הוועדה הקרואה. הוא הציע כי המועצה תחולק לשלשה לפי מפתח עדתי – ליטאים, ספרדים וחסידים, ואת ראשות העיר ינהלו ברוטציה נציג ליטאי ונציג חסידי”.

שטרית שקרוב היה לרב עובדיה זצ”ל פנה לרב דוד יוסף (“לו אני מאחל ומקווה שיכהן כראשון לציון”) וההצעה הגיעה לשולחנו של יו”ר ש”ס אריה דרעי. זה קיבל את ההצעה ומאז מתנהלת העיר במתכונת זו. העובדה שמעולם לא כיהן בראשות העיר נציג ספרדי לא עלתה עד כה כלל לדיון.

החלוקה העדתית המסורתית הזו סבור שטרית כבר לא רלוונטית. מצבה העגום של העיר הוותיקה שכנע אותו שהציבור החרדי בעיר כבר לא יצביע באופן מסורתי לפי מפתח עדתי, אלא יבחר את המועמד על פי כישוריו, מקצועיותו ונגישותו לציבור.

זו הסיבה, שבמהלך הראיון הוא מתחייב כי יקיים שעת קבלת קהל עם ראש העיר מידי יום – באם ייבחר לתפקיד.

מה הבעיה המרכזית בעיר לדעתך?

“ראשית, תברואה וניקיון. בניינים ישנים, מקלטים, בורות וחצרות מוזנחים שמהווים כר פורה לנחשים, עכברים וחולדות. התושבים מוכרחים לתפוס כי ניקיון העיר תלוי בידיהם. שנית, חינוך ומוסדות – הפקרות מלאה. המבנים לא מתוחזקים, המנהלים לא מחוייבים לכללי מינהל תקין, כסף לא חסר לעירייה רק שהיא לא מנצלת אותו נכון. ולבסוף, ביטחון ובטיחות. שוק השב”חים המתקיים ברחוב כהנמן צריך להיפסק”.

שוק השב”חים עליו מדבר שטרית הוא תופעת התקבצותם של עשרות פועלים ערביים המגיעים לעיר ומבקשים עבודה. לדברי המועמד לראשות העיר, תופעה זו מסכנת את ביטחון האימהות והילדות השבות לביתן באוטובוסים של שעות הצהריים: “מתייחסים לנשותינו ובנותינו כהפקר. אני דובר ערבית ולא פעם שמעתי את אחד הפועלים מציע לחברו לשבת ליד אשה וכך היא תיאלץ לקום והמושבים יתפנו. במקרים כאלו, דרשתי מהם את רישיונם והם מיהרו לנטוש את האוטובוס”.

השיחה עם שטרית מעלה תחושה כי האיש אכן להוט לייצר שינוי, וכי הוא משוכנע בפוטנציאל הטמון בבחירתו, ועם זאת גם הוא מבין שהמצביעים החרדים מצייתים לרבנים, מה שמוביל לשאלה האם הוא לא מבקש את תמיכת הרבנים למהלך?

“אני לא מחפש רבנים ובטח לא תמיכה של קבלני קולות. אני מבטיח להאזין להם ולנסות למלא את בקשותיהם אך בסופו של יום אני פונה ומחפש את התושב היחיד. הבודד. המצביע הזה צריך לשאול את עצמו: האם כשצייתתי לרבנים בבחירות המוניציפליות – להבדיל מהארציות – קיבלתי את התוצאה הנכונה? כשמתבוננים בבני ברק התשובה לצערי די ברורה. הגיע הזמן לפתרונות טובים, וגם אם קשה לשמוע זאת, הם צריכים להיות יצירתיים ומחוץ לקופסה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות