הקלה בגבולות, ‘המכוונים’ ומתחמי התרעננות: ‘פרויקט אומן’ נחשף

תוכנית משרד ירושלים ומסורת ישראל להקלה על הנוסעים לאומן לראש השנה: מתחמי התרעננות במולדובה, פולין והונגריה, הכוונה בגבולות ותגבור הקיבולת בגבולות ושדה התעופה במולדובה, חדר מצב ומוקד מידע בזמן אמת • השר פרוש: "שהמראות מהעבר לא יחזרו על עצמם" 
יוסף גרינבוים
כ"ב אלול התשפ"ג / 08.09.2023 12:23

משרד ירושלים ומסורת ישראל, בראשות השר מאיר פרוש, מציג לציבור את פרויקט ‘אומן תשפ”ד’ – תחת הסלוגן: “בהירות הדרך – פחות טלטולי הדרך, יותר בהירות הדרך!”.

בחודשים האחרונים החל השר מאיר פרוש לפעול בכדי להסדיר את נסיעת הרבבות אל ציון רבי נחמן באומן לקראת ראש השנה, למרות הקשיים בשל המלחמה באוקראינה וסגירת המרחב האווירי.

עם כניסתו לפרויקט ביקש השר פרוש מנחמן בנשעיה, יו”ר המזכירות הארצית דחסידי ברסלב, להצטרף כפרויקטור לניהול המערך, התיאום הישיר בין חסידות ברסלב אל מול המדינות, וגיבוש כלל פרטי המתווה של משרד ירושלים ומסורת ישראל.

בתום עבודה מאומצת ובשיתוף פעולה רב מצד גורמים שונים שלקחו חלק וסייעו בביצוע הפרויקט, גובשו הפרטים המרכזיים לקראת היציאה לדרך ב’מבצע אומן תשפ”ד’ שיחל מיד לאחר השבת – אז תחל הרכבת האווירית מנתב”ג למדינות הגובלות.

הגדלת כמות אישורי ההמראה והנחיתה

(‘סלוטים’) מהארץ למולדובה ולרומניה – בשבוע שלפני ראש השנה שהינו השבוע העמוס ביותר בשנה בנתב”ג. בראש ובראשונה, כבר סביב חג הפסח נעשו מאמצים גדולים על מנת להגדיל את כמות אישור הטיסות (‘סלוטים’) על מנת שמרבית הציבור יוכלו לנחות במולדובה וברומניה ולהנות מדרך קצרה יותר עד אומן.

השתדלות לתוספת פקידי ובקרי גבולות במולדובה

תגבור מאורגן של בקרים ופקידים במטרה להגדיל את קיבולת הגבולות פעילות מערכתית ואינטנסיבית ננקטה מול גורמי הממשל במדינות השונות והשלטונות המקומיים על מנת לתגבר ולהגדיל את קיבולת מעברי הגבול לאוקראינה בימים שלפני ואחרי ראש השנה.

במולדובה יתוגברו שדה התעופה בקישינב, גבול פאלאנקה, גבול טודור, וגבול מוגילוב. בפולין גבולות פשמישל ומדיקה, ובהונגריה גבולות מונקאטש ושאץ. בכל הגבולות יוצב מנהל גבול דוברי עברית והשפה המקומית.

הגעה להסדר על בדיקות מכס באופן מדגמי בלבד

הגעה להסדר מול הרשויות במולדובה שבדיקת המזוודות בעמדת המכס ביציאה ממולדובה, תיעשה אך ורק באופן מדגמי. במידה והבדיקה המדגמית תיכשל ובקרי הגבול ימצאו במזוודות חומרים בעייתיים, גם באישור רפואי, הסכם זה יבוטל וכל אחד יצטרך להעביר במכונת השיקוף את מזוודתו ובנוסף לעבור בדיקה ידנית.

מערך סדרנים – “המכוונים”

לאורך כל הדרך יסייעו לציבור הנוסעים “המכוונים” – סדרנים יהודיים דוברי השפה המקומית, שיסייעו ויכוונו את הציבור, כמו גם יעדכנו את חדר המצב בזמן אמת על מנת לוודא שיש סנכרון מלא.

הסדרנים יוצבו במולדובה בגבולות פאלנקה טודור ומוגילב-פודילסקי, בהונגריה בגבולות מונקאטש ושאץ ובפולין בגבולות פשמשיל ומדיקה.

חדר מצב לבקרה על עומסים בגבולות

להקלה על עומסי הגבולות חדר המצב יאוייש בנציגי כל חברות התעופה יתכלל את כלל הנתונים שיזרמו מן השטח בזמן אמת, ממנהלי הגבולות, על מנת למנוע עומסים על הגבולות ולהפנות את הציבור לגבולות שאינם עמוסים, במינימום עיכוב ומינימום עוגמת נפש.

הצבת סדרנים ביציאה מחניון שדה התעופה במולדובה

הצבת סדרנים יהודיים “מכוונים” ביציאה מחניוני שדה התעופה במולדובה, שם נוחת חלק הארי של ציבור הנוסעים, שיכוונו את ציבור הנוסעים אל הגבול הפחות עמוס בשעה זו.

מוקד מידע בזמן אמת

מוקד סיוע מאויש במשמרות מתחלפות בכל שעות היממה, על מנת להושיט סיוע ועזרה ולתת מענה לכל בעיה שתתעורר במהלך השהות במדינות מעברי הגבול, לצד הענקת מידע שוטף היכן הגבול הפחות עמוס בשעה זו.

קו בהירות הדרך – מידע, סיוע ומענה טלפוני והודעות: 079-2-148-148

בקו אוקראיני: 003-8094-7100-222

מתחמי התרעננות להקלה וסיוע בטלטולי הדרכים עד מעבר הגבול

לצד שורת פעולות אלה, פעל משרד ירושלים ומסורת ישראל על מנת להעמיד מתחמי התרעננות לכלל הנוסעים, בליז’ענסק שבפולין סמוך ונראה לציון רבי אלימלך, בקערסטיר שבהונגריה סמוך ונראה לציון הרה”ק רבי ישעיה, וכן בשני מיקומים במולדובה. שילוט ברור יכווין את התנועה בכל אזור.

מתחמי ההתרעננות הוקמו מתוך הבנה שטלטולי הדרכים ושעות הנסיעה הארוכות – ואולי גם המתנות ברגעי עומס קשים – מחייבים להעמיד לרשות הציבור את האפשרות לעצור במקום נעים וממוזג, לחלץ עצמות, לנוח מעט, להתרענן, לשתות שתייה חמה או שתייה קרה, להטעין פלאפונים, לטעום דבר מה, להצטייד בסנדוויצ’ים ומיני מזונות, ולאגור כוחות לקראת המשך המסע.

לצורך כך, הוקמו במולדובה ובפולין מתחמים מרווחים, מוארים, עם גנרטורים לשעת חירום, המאוישים בסדרנים ועובדי ניקיון. תועלת נוספת ובלתי-מבוטלת תהיה במתחמי ההתרעננות, במידה וייווצרו עומסים בגבולות: במקום להמתין שעות על גבי שעות באוטובוסים וברכבים בגבולות, הציבור יוכל להמתין בנחת במתחמים הללו עד שהעומס בגבול יפחת.

במזכירות הארצית דחסידי ברסלב שבים ומזכירים, כי על מנת שלא להיות ‘חב לאחריני’, חובה על כל אחד ואחד להיזהר ולהישמר לציית לכל ההוראות וההנחיות.

בשנה זו, חריגה של נוסע אחד עלולה לעלות ביוקר, לפגוע במערך כולו, ולגרום לסבל מיותר לכלל הנוסעים.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: “ביקשנו לעשות את מיטב ומירב ההשתדלות על מנת להקל ולסייע על טלטולי הדרכים, במטרה שהמראות הקשים שראינו בשנה שעברה לא יחזרו על עצמם ושלא נצטרך להרגיש שוב שחסידי ברסלב זרוקים ואין מי שמתייחס אליהם ברצינות, על כן יצאנו בחיל וברעדה לפעילות רבת אנפין.

“יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי מסע הקודש בדרך לציון עדיין קשה ומורכב, ולמרות כל ההשתדלות, הכל בידי שמיים. אני מצטרף לתפילתכם להצלחת הקיבוץ הק'”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות