זלנסקי: ‘המקלטים באומן רק ל-11,000 איש, ייתכן שנגביל כניסה’

נתניהו וזלנסקי שוחחו אחרי נתק - ודנו באבטחת הברסלבים שיגיעו בשבוע הבא לאומן, לקראת ראש השנה • זלנסקי הבהיר: "אין לנו יכולת לערוב לביטחונם" - והציע שליחת כוחות נוספים ממשטרת ישראל • הזמין את ראש הממשלה לבוא איתו לאומן "עוד לפני ראש השנה" - אך נתניהו התחמק
חרדים 10
כ"ב אלול התשפ"ג / 08.09.2023 01:37

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (חמישי) עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

השיחה, שנערכה לבקשת הצד הישראלי לאחר לחצים שהפעיל השר מאיר פרוש – הממונה מטעם הממשלה על ‘מבצע אומן ראש השנה’ – על נתניהו, עסקה בעיקר באבטחת רבבות הברסלבים שיגיעו בשבוע הקרוב לאומן, לקראת ראש השנה.

השיחה נערכה בצל מתיחות מול אוקראינה בחודשים האחרונים, בין היתר בגלל דרישות סיוע מישראל והיחס לפליטים מאוקראינה, כאשר הגעת רבבות החסידים מישראל לאומן הפכה למנוף לחץ של אוקראינה.

בהודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה לאחר השיחה נמסר, שנתניהו העלה במהלך השיחה את החשש שחסידי ברסלב לא יגיעו לאומן השנה בגלל חסימות בגבולות. נתניהו הדגיש את החשיבות של הבטחת הגעת המתפללים גם השנה, במטרה להבטיח את חופש הפולחן.

גורם אוקראיני המעורה בפרטי השיחה אמר לחדשות 12, כי זלנסקי וצוותו הציגו לנתניהו את הקושי באבטחת החסידים באומן, וטען כי הם לא יוכלו לערוב לביטחונם מול טילים רוסיים או מל”טים איראניים, אם ישוגרו לעבר אומן.

זלנסקי אמר לנתניהו במהלך שיחת הטלפון: “יש בעיה של מקלטים, המקלטים באומן יכולים לאכלס עד 11,000 איש בלבד, ייתכן שניאלץ להגביל את מספר הנכנסים לאומן רק ל-11,000”.

הוא הדגיש: “בגלל התוקפנות של רוסיה והאיום המתמיד של התקפות טילים רוסיים ומזל”טים איראניים, העלייה לרגל השנה תלווה בסיכונים ביטחוניים גבוהים. זהו אתגר ביטחוני שדורש תגובה דחופה משותפת”.

נתניהו העריך כי לאומן עשויים להגיע השנה כ-50,000 יהודים.

לפי הנתונים שהציגו האוקראינים, צפויים לפקוד את קברו של רבי נחמן  בין 25 ל-50 אלף איש. הצד האוקראיני עדכן עוד, כי ידוע להם על 90 טיסות צ’רטר מיוחדות שיצאו מתל אביב לכיוון רומניה, מולדובה ופולין, בנוסף לטיסות הסדירות.

נתניהו, מצידו, הסביר לאוקראינים כי אינו יכול לשלוט במספר הטסים.

בהודעה הרשמית מטעם נשיא אוקראינה נמסר, כי זלנסקי הבהיר שנחוצה פעולה משותפת של ישראל ואוקראינה על מנת לערוב לביטחונם. הצדדים, כך לפי הודעת האוקראינים, דנו באפשרות של שליחת כוחות נוספים של משטרת ישראל לאומן.

בחדשות 12 דווח, כי זלנסקי הזמין את נתניהו לביקור רשמי בקייב, ולבוא איתו לאומן “עוד לפני ראש השנה”, בין היתר כדי לדון על הגעת רבבות החסידים וביטחונם. ראש הממשלה הסביר שביקור כזה לא יתאפשר בגלל אילוצי לו”ז – והציע לנשיא אוקראינה להיפגש בשולי עצרת האו”ם בסוף החודש.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות