בקואליציה משנים כיוון? במקום ‘חוק פטור’ עוברים ל’מתווה גנץ’

בדיון בהשתתפות נתניהו הוחלט שלא לחוקק פטור גורף לחרדים, אלא לפי מתווים עליהם הסכים בעבר גם יו"ר המחנה הממלכתי • ליברמן מתנגד: "המתווה של גנץ מנוגד לעיקרון השוויון בנטל, ומתואם מההתחלה ועד הסוף עם העסקנים החרדים"
חרדים 10
כ"א אלול התשפ"ג / 07.09.2023 15:45

בדיון שנערך אמש (רביעי) על גיוס החרדים לצה”ל, בו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’,  הוחלט שלא לחוקק חוק ‘פטור גורף’ משירות לחרדים, אלא חוק גיוס על פי מתווים שעליהם הסכים יו”ר המחנה הממלכתי, בני גנץ.

לפי דיווח של יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’, ההחלטה לרדת מחוק הפטור וללכת על ‘מתווה גנץ’ נובעת מהחשש שחקיקת חוק שיעניק פטור גורף לכלל החרדים משירות צבאי בתקופה הזו יעורר עוד יותר את גל המחאות, ויגרום לביקורת ציבורית גדולה גם בקרב אנשי ימין תומכי הממשלה.

על כן הוחלט ללכת למתווה גיוס עם עקרונות שגנץ הסכים עליהם בעבר ואפילו חתם עליו בהסכם קואליציוני בממשלת החילופין עם נתניהו. בכך, טענו הנוכחים בדיון, יהיה קושי לאופוזיציה ולאנשי המחאה למחות נגד סוגיית הגיוס – עליהם הסכים גנץ בעבר.

הדיון אמור היה לעסוק בחוק יוקרת השירות, שנועד להיות הבשורה הטובה אל מול חוק שהיה אמור לתת פטור גורף לבחורי ישיבות. במהלך הדיון הבהיר סמוטריץ’ כי אין תקציב לדרישות הכספיות של שר הביטחון עבור החוק.

במתווה לו הסכים גנץ ישנם מספר עקרונות, הבולט שבהם הוא קביעת יעדים ומכסות לגיוס חרדים בחוק, אך מספרים מדויקים ייקבעו על ידי הממשלה.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, הגיב בחשבון הטוויטר שלו על הדיווח: “המתווה של גנץ מנוגד לעיקרון השוויון בנטל, ומתואם מההתחלה ועד הסוף עם העסקנים החרדים בכנסת, הוא יוצר ומקבע מצב פורמלי בו העם מתחלק לשניים – לאלו שילכו לצבא ולאלו שילכו לישיבות.

‏”מדובר בסך הכל במתווה עתידי שיאפשר לגנץ להיות חלק בקואליציה עם ש״ס ויהדות התורה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות