הפוסק הכריע: החושש מעכברים יכול לקיים מצוות סוכה בבני ברק?

מכת העכברים בבני ברק: חג סוכות הקרב מעורר סערה בעולם ההלכה - האם אפשר לקיים מצוות סוכה באופן שהוא מצטער מהעכברים • השאלה הגיעה  גם לשולחנו של הגר"י זילברשטיין - שהכריע כי זה תלוי בדעת בני אדם
יוסף גרינבוים
כ"א אלול התשפ"ג / 07.09.2023 09:15

מכת העכברים בבני ברק: לקראת חג הסוכות, בו יורדים רבבות ובונים את סוכתם בחצרות הבתים למשך כל שבעת ימי החג, התעורר פולמוס נרחב בין גדולי הרבנים והמו”צים – האם ניתן לבנות סוכה בחצר, ולאכול ולישון בתוכה, כשיש חשש שבכל רגע יכנס עכבר או חולדה, ויפחיד את כולם, שכן הדין שמצטער פטור מן הסוכה.

רוכשים באמצעות כרטיס אשראי? כך תבטחו עצמכם מפני גניבות!

רבנים כבר הביעו את דעתם לכאן ולכאן, אך אברכים שלא נחה דעתם שלחו את השאלה לשולחנו של הגר”י זילברשטיין.

תשובתו הובאה על ידי נכדו הרב חיים מלין בקו ‘שיח יצחק’, בו מוצגים מדי יום שאלות אקטואליות ומרתקות שהגיעו לשולחנו.

וכה הייתה תשובתו של הרב זילברשטיין:

בתחילת דבריו ציין כי נשאל בעבר על ידי עולה חדש מרוסיה שבנה סוכה בחצר, וגילו שמסתובב נחש ארסי בחצר – וכולם ברחו, אך הוא רצה לשבת בסוכה ולברך עליה, משום שהיה בצבא ברוסיה ושם חינכוהו להילחם ושאין לפחד מנחשים. הרב  השיב לו כי כיון שאמרו חז”ל (יבמות דף קיב:) שאין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת, אם כן אין זה בכלל דירה, ובסוכה שנאמר ‘תשבו כעין תדורו’ אי אפשר לקיים את המצווה כשיש נחש ארסי שמסתובב, ואסור לו לברך על סוכה זו, כי הברכה לבטלה.

אך סיים הרב, כי לגבי עכברים לא נאמר דין זה, אלא הדבר תלוי במידת הפחד שלו: אם הוא מפחד מעכברים הרי זה מצטער ואינו יוצא ידי חובה, אבל אם אינו מפחד ואינו נרתע או חושש – הרי שיוצא ידי חובה.

הרב זילברשטיין דן גם באדם שהוא עצמו אינו מפחד מעכברים, אבל אשתו וילדיו מפחדים – והכריע כי אם באמת כך הוא המצב, הרי שאי אפשר לבנות שם סוכה, ובזמננו נשים וילדים מפחדים ונרתעים מאד מעכברים, ובשבילם זה מצטער הפטור מן הסוכה.

הרב סיים שצריך עיון אם אפשר לבנות סוכה במקום שעכברים יכנסו לסוכה.

נזכיר, כי לפני כמה חודשים עורר הגר”י זילברשטיין להקפיד על נקיון חצרות הבתים והבניינים, ולא להשאיר פסולת ואשפה, ועורר כי זהו חילול ה’ שכך נראים ערים של בני תורה, וזו אחת הסיבות העיקריות להתרבות החולדות והעכברים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות