גנץ: “אין עם מי לדבר. קריאת נתניהו לשיח – ספין” • הליכוד: שוב בורח

יו"ר המחנה הממלכתי סירב להצעת ראש הממשלה לפתוח בשיחות על פשרה: "איני סומך על נתניהו. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר - נהיה שם" • • לאחר הנאום, בליכוד תקפו את גנץ: "ממשיך בחרמות ושוב בורח. אפס במנהיגות, אפס בממלכתיות"
אריה ריבקינד
י"ט אלול התשפ"ג / 05.09.2023 20:44

ח”כ  בני גנץ נשא הערב (שלישי) הצהרה בפתח כנס פעילים וראשי מטות של המחנה הממלכתי, התייחס לראשונה למתווה של בית הנשיא על הרפורמה המשפטית – ודרש מנתניהו להציג גיבוי קואליציוני לפני שיסכים לחידוש השיחות, והבהיר כי לא יתקדם להסכמות עד שיוכח שנתניהו יעמוד בהן.

בליכוד תקפו את ההצהרה: “גנץ ממשיך בחרמות ושוב בורח מכל ניסיון להגיע להסכמות. אפס במנהיגות, אפס בממלכתיות”.

גנץ אמר: “בימים האחרונים פנה אלי נשיא המדינה שעושה מאמצים כנים למנוע את השבר הגדול, והציג מתווה שלדבריו היה מסוכם עם ראש הממשלה. מלכתחילה אמרתי לנשיא, שאני מתקשה לראות את הקואליציה תומכת במתווה, אבל חובתנו לנסות – באחריות ובזהירות הנדרשת. המתווה שהוצג, ועיקריו פורסמו בתקשורת, אינו מתווה החלומות שלנו. היינו נכונים לדון בו כבסיס, בכדי לעצור את ההפיכה המשטרית והפגיעה במדינת ישראל”, טען גנץ.

הוא הוסיף: “היינו מוכנים, מתוך הבנה שכשאנחנו נהיה בשלטון, נוביל תהליך רחב יותר שיבצר את שלטון החוק ויעגן את כללי המשחק בהסכמות רחבות. אתמול קיימנו התייעצויות וניתחנו את ההצעה – עד רמת הפסיק. מבלי להיכנס לפרטים אומר – שהעיקרון הראשון היה, שאם נגיע להסכמה – אליה לא הגענו, קודם כל תתוקן עילת הסבירות ויחוקק ‘חוק ההגנה’, ורק אחריו יעשו תיקונים אחרים”.

הוא תקף את הממשלה בחריפות: “אתמול הוכח שמדינת ישראל נלקחה שבי בידי הקיצוניים – בעוד המתונים בקואליציה דוממים. אני קורא מכאן לבכירי הקואליציה להשמיע את קולם ולכפות את עמדתם. אני אומר למצביעי הקואליציה – תראו לאיזו תהום הם גוררים אתכם. הממשלה הזו לא כשירה לנהל מדינה. נתניהו צריך לפזר את הכנסת ומדינת ישראל צריכה ללכת לבחירות שיאפשרו איחוי של החברה הישראלית”.

בתגובה להצעת נתניהו לשיח ישיר אמר גנץ: “רק אתמול נתניהו והליכוד הכחישו ודחו את הצעתם שלהם, והיום נתניהו מפזר ספין חדש של קריאה להידברות. אנחנו במחנה הממלכתי, נמשיך להתנהל באחריות. אנחנו מבינים שהציבור לא רוצה בברית הקיצונים. אם בעתיד ידם של המתונים בקואליציה תגבר, ונוכל למנוע את הרס הדמוקרטיה – אנחנו נהיה שם. אם תהיה אפשרות מוכחת ואמיתית בעתיד. אני חוזר – מוכחת ואמיתית בעתיד להגיע להסכמות שישמרו על הדמוקרטיה ויחלצו אותנו מהשבר הקשה והסכנות שניצבו לפתחנו – ידנו תהיה מושטת, ועיננו פקוחות ובוחנות”.

לפני כן יצא גנץ במלים קשות נגד הממשלה: “המדינה לצערי, נמצאת היום תחת סכנה ברורה ומיידית – וללא ידיים יציבות וחזקות שאוחזות בהגה. השר שאמון על המשטרה מחולל כאוס ומפרק את המשילות. שר החוץ עובד ביחסי ציבור במקום ביחסי חוץ. שר החינוך פוגע ביד ושם, בשם גחמות פוליטיות. שר הביטחון מוותר על צבא העם. שר המשפטים – הכריז מלחמה על מערכת המשפט והדמוקרטיה הישראלית. ובעיקר, בעת הזו: אין ראש ממשלה אפקטיבי בישראל”.

במקום לגנות את המחאה שפוגעת בישראל, הוא תקף את הממשלה:”אנחנו לא רק אופוזיציה – אנחנו גם אלטרנטיבה. אנחנו נמצאים בתקופה עם אתגרים אדירים. במצב הביטחוני החמור ביותר שהיינו בו מאז מלחמת יום הכיפורים. כשצבא העם – עומד בסכנת פירוק ופגיעה קשה בכשירות. מול כלכלה עולמית משתנה, ויוקר מחיה שמגיע לכל בית בישראל. מול מערכת חינוך שנשחקת עד דק בתקציבים ובערכים, ומקפחת את החינוך הממלכתי. אנחנו ניצבים מול איום על הדמוקרטיה שלנו ושיטת המשטר, מול ממשלה שמובלת על ידי קיצוניים שלא רוצים לתקן או לעשות רפורמה. שרוצים שליטה פוליטית לא מרוסנת על מערכת המשפט, ולא רק עליה. גם על התקשורת, גם על מערכת החינוך, גם על המוסדות הכלכליים והמערכת הציבורית.

“אנחנו נמצאים מול שסע שפוגע בחוסן הישראלי שתמיד היה מקור העוצמה של מדינת ישראל, כמו במלחמת יום הכיפורים שבה הגיבורים שבטנקים, במטוסים ובשטח ניצחו, והצילו את מדינת ישראל במחיר כבד מנשוא. החובה שלנו לעמוד מול ניסיונות הממשלה – אבל גם להעמיד אלטרנטיבה ולעשות כל מאמץ כדי לפתור בעיות היסוד, תוך שמירה על עקרונותינו. כך עשינו, ואני מודיע לכם- כך נמשיך לעשות.

“איני סומך על נתניהו, שעושה קודם כל מה שטוב לו, ורק אחר כך מה שנכון למדינה. אבל מנהיגות, צריכה לשים את השיקול הממלכתי, ואת טובת המדינה בראש. אני מבקש להזכיר לציבור – המטרה שלנו היא לא להגיע למשבר חוקתי שיקרע את העם, אלא לשמור על הדמוקרטיה ולהימנע ממנו אם ניתן. זו האחריות של כל מנהיג, ולצערי נתניהו ושותפיו החליטו לגרור את מדינת ישראל למשבר העמוק בתולדותיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות