כך בוצע החיסול: שלב אחר שלב • צפו בוידאו: פינוי הגופות

הסייענים שנשברו בחקירת השב"כ ומסרו מידע, המנוסה, איתור מבנה המסתור, הסליק בתוך הנגרייה, הכיתור, וקרב היריות • כך הגיע המצוד שניהלו כוחות הבטחון אחר שני המחבלים שחטפו ורצחו את שלושת הנערים הי"ד - אל סופו
כ"ח אלול התשע"ד / 23.09.2014 11:30

שלושה וחצי חודשים חלפו מאז חטפו שני המחבלים – מרואן קוואסמה ועאמר אבו עיישה – את שלושת הנערים, גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואיל יפרח הי”ד, מתחנת האוטובוס בצומת אלון שבות ורצחו אותם.

בתוך פחות מיממה כבר ידעו כוחות הביטחון מי הם האחראים לחטיפה ומי עומד מאחורי הסיוע להם. לפי המידע, היה ידוע כי החוטפים עדיין שוהים בנפת חברון, וכוחות הביטחון הקימו רשת צפופה סביב כל האיזור, במטרה למנוע מהם להימלט.

אחרי שעשרות אנשים, סייענים ושותפי הסוד לפיגוע שנעצרו, החלו להישבר בחקירות ולמסור פרטים, הלכה והצטיירה התמונה המלאה.

כעת מתברר כי במשך תקופה ארוכה הצליחו חוקרי מערכת הביטחון להגיע אל מקומות המסתור של החוטפים, אך אלו כבר הצליחו לחמוק אל המסתור הבא. את רוב הזמן העבירו החוטפים בהימלטות ממקום למקום.

לשב”כ הגיע מידע ולפיו החוטפים מסתתרים במבנה מדרום לבית החולים אל-אהלי בצפון-מערב חברון, סמוך לכביש 35, שכונה המכונה הז’רגון הצה”לי ‘שכונת הרישוי’. התברר כי מדובר במעוז של משפחת קוואסמה, החמולה החזקה ביותר של חמאס בחברון, שעל פי ההערכות סיפקה מקום מסתור למחבלים. מידע מודיעיני נוסף ומעקב צמוד אחרי המבנה הביאו למסקנה כי השניים אכן שוהים במקום. בצה”ל טוענים כי ברגע שהמבוקשים נכנסו לשכונה, הסוד דלף החוצה וברחוב החלו לדבר על כך.

המחבלים הסתתרו במבנה מסחרי בן שתי קומות: בקומה הראשונה ממוקמות מאפייה וחנות נעליים ובקומה התחתונה, הבנויה מתחת למפלס הכביש, פעלה נגרייה. לפי המידע שהגיע אל השב”כ, בקומת הנגריה נבנה סליק, בו הסתתרו המחבלים. על פי אותם מקורות, במקום היו כלי נשק רבים, וככל הנראה לא עבר זמן רב מאז השניים הגיעו אל מקום המסתור.

אמש, התקבלה במערכת הביטחון החלטה לצאת לפעולה. הוחלט שבכדי שהמחבלים לא יוכלו ליצור עמדת כוח ולירות על הכוחות, יגיעו הלוחמים מלמעלה.

המשימה הוטלה על הימ”מ ועל ‘יחידת הבית’ של השב”כ, המתמחה בפעילות בשטחים אורבניים צפופים, ובחיפוי כוחות צה”ל. המבנה כותר, ובמקביל נעצרו הסייענים שהסתירו את המחבלים וסייעו להם לשהות במקום.

סמוך לשעה 01:00 בלילה יצאה הפעולה לדרכה: הכוחות כיתרו את המבנה, וכשהודיעו כי הם סוגרים על המבנה וכי כל נתיבי הבריחה האפשריים חסומים, הורה מפקד אוגדת יו”ש, תת-אלוף תמיר ידעי, לפתוח בנוהל ‘סיר לחץ’ – וקצין דובר ערבית דרש מן המחבלים לצאת החוצה.

על פי המידע המודיעיני, היה ברור כי המחבלים לא ייכנעו בקלות, וכבר בתחילה היה ברור כי השניים לא יצאו בידיים מורמות. הם פשוט התעלמו מהקריאות.

לאחר שבוצע ירי אל קירות הבית, הוחלט להפיל את קירות המבנה באמצעות באגר.

בשלב זה קרא הקצין למחבלים פעם נוספת להיכנע ולהסגיר את עצמם – ומשלא נענה, חפר הבאגר חור גדול בתחתית הקומה התחתונה. שני המחבלים יצאו מן הבור, כשהם יורים לכל עבר – האחד באמצעות רובה M16 ואקדח והשני באמצעו רובה קלצ’ניקוב.

הכוח פתח לעברם באש ופגע בהם.

אחד מהמחבלים נהרג במקום, בעוד השני נפל אל ה’סליק’ ברצפת החדר. כוחות צה”ל השליכו רימונים ומטעני חבלה את הסליק, ולדברי תא”ל ידעי הוא ככל הנראה נהרג. נכון לרגע זה טרם אותרה גופתו.

מבצע שובו אחים אקורד הסיום

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות