לוין נגד הצעת הפשרה: “לא הייתה הסכמה ואי אפשר להסכים לה”

שר המשפטים דחה את "הצעת הכניעה" של בית הנשיא: "אני מקבל גיבוי מלא מראש הממשלה" • "הרפורמה הייתה דרישה של המפלגות החרדיות בהסכמים הקואליציוניים. דרישה להקפיא את הרפורמה תמורת חוק הגיוס - זו טעות ותהיה ניצחון למחאה. הדבר צריך להיות במקביל"
אריה ריבקינד
י"ט אלול התשפ"ג / 05.09.2023 09:51

שר המשפטים יריב לוין התייחס בריאיון הבוקר (שלישי), בריאיון לרדיו קול ברמה, להצעת הפשרה שעלתה בבית הנשיא, במסגרתה חקיקת הרפורמה תוקפא ל-18 חודשים, ואמר כי הוא דוחה את ההצעה.

“ההצעה הזו – כמו הרבה ספינים. אני לא מכיר שהייתה הסכמה ואי אפשר להסכים לה. היא לא משנה את הדבר הבסיסי שטעון שיפור בשינוי בוועדה לבחירת שופטים – והוא שהרכב הוועדה לבחירת שופטים ואופן עבודתה הנוכחי, מייצרים מציאות שלא משנה מי ניצח בבחירות ומה הלכי הרוח בעם, תמיד אותה הקבוצה שולטת בהליכי המינוי והבחירה של השופטים”, אמר  ליקי אדמקר וישראל כהן.

“אין גיוון כתוצאה מהמצב הזה, מערכת המשפט נעולה וסגורה בפני ציבורים רבים ואת הדבר הזה צריך לשנות”, הוסיף שר המשפטים. “אני לא מכיר את ההצעה הזו כמשהו שמישהו בכלל באופוזיציה מוכן לה. להבנתי הם לא מוכנים לשום דבר באופוזיציה”.

לוין טען כי אין הסכמות, כי אין שיח בין הצדדים: “הבעיה העיקרית היא לא חוסר היכולת להגיע להסכמה, אפשר להגיע להסכמות, הבעיה שבשביל להגיע להסכמות צריך לשבת ולדבר, ובאופוזיציה מסרבים עד עכשיו באופן עקבי לשבת ולדבר. בני גנץ אירח בביתו את אבו מאזן, אבל לשבת איתי אפילו במשרדו הוא מסרב, וכתוצאה מכך אנחנו נמצאים במצב הנוכחי ללא איזושהי התקדמות ולכן בכל פעם רואים ספין אחר”.

על נתניהו שלא שיתף אותו בתוכנית הפשרה של הנשיא והמגעים – אמר שר המשפטים: “אני לא מכיר מגעים אמיתיים שמתקיימים. יש כל מיני רעיונות שנזרקים לאוויר, אבל הדרך להגיע להסכמות היא לא באמצעות הפרחת כל מיני בלוני ניסוי, אלא באמצעות זה שיושבים האחד עם השני, דנים בדברים ומגיעים להבנה. אין סיבה שזה לא יקרה, כך נעשה מאז ומתמיד בכנסת, וגם בנושא הזה – אם יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות – זה אפשרי”.

הוא הוסיף וטען: “אין שום שינוי אצל ראש הממשלה בעניין הרפורמה, למרות כל הפרסומים. אני מקבל גיבוי מוחלט מנתניהו”.

הוא הדגיש: “ראש הממשלה אמר ובצדק בכל ממשלות ישראל כיבדו את החלטות בג”ץ והשופטים כיבדו חוקי יסוד אני מקווה שכך זה יישאר, הכדור נמצא כעת בידי בג”ץ”.

לדבריו, “הרפורמה חשובה לציבור החרדי, היא הייתה דרישה של המפלגות החרדיות בהסכמים הקואליציוניים. דרישה של גורמים חרדים להקפיא את הרפורמה תמורת חוק הגיוס זו טעות ותהיה ניצחון למחאה. הדבר צריך להיות במקביל”.

על אי כינוס הוועדה למינוי שופטים אמר: “הסמכות שנתן המחוקק לשר המשפטים לכנס את הוועדה היא לא מקרית משום שלשופטים יש שליטה מוחלטת. ההודעה של היועצת המשפטית לחייב לכנס את הוועדה אין לה מקום ומלמדת שוב על כך שהיא לעומתית”.

השר יצחק וסרלאוף, הצטרף להתנגדות מתווה: “נבחרנו להוביל רפורמה במערכת המשפט, לעשות שינוי עמוק במערכת. כל מיני שינויים קוסמטיים שלא באמת יביאו לשינוי אמיתי וישיבו את אמון הציבור במערכת המשפט – לא רלוונטיים”.

הפרשן עמית סגל דיווח הבוקר, כי לפי גורמים בכירים בקואליציה ובאופוזיציה, פרסום המתווה חיסל אותו. “הקיצוניים בשני הצדדים ניצחו שוב”.

אתמול דווח כי בתקופה האחרונה חזרו המגעים בין הקואליציה לאופוזיציה בבית הנשיא בניסיון להגיע להסכמות בעניין הרפורמה המשפטית.

המגעים בין הצדדים מתרחשים אחרי אישור צמצום עילת הסבירות במושב הכנסת האחרון, בזמן הפגרה ולקראת הדיון בבג”ץ בעתירות נגד החוק.

הנשיא הציע ליו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ הקפאה של החקיקה למשך 18 חודשים, זאת בזמן שבקואליציה הביעו נכונות להקפאה של שנה לצד ריכוך בצמצום עילת הסבירות.

בנוסף, על פי הצעת הפשרה, לא תשתנה הוועדה לבחירת שופטים.

בבית הנשיא הגיבו לדיווח ואמרו כי “בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל”.

“כחלק מהמאמצים מקיים הנשיא שיחות עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה במטרה להביא לדיאלוג שיביא להסכמות רחבות. יודגש כי טרם הושגו הסכמות והנשיא ימשיך במאמציו”.

בליכוד הגיבו לדיווח ואמרו כי “הפרסומים אינם נכונים ולא הייתה שום הסכמה”.

השר לביטחון לאומי ויו”ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הגיב: “שש האצבעות של עוצמה יהודית יצביעו נגד כניעה ככל והיא תעלה להצבעה”. מפלגת הציונות הדתית הגיבה “אנחנו מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות