רוטמן נגד אסתר חיות: תפסלי את עצמך מהדיון על עילת הסבירות

כשבוע לפני הדיון בבג"ץ: יו"ר ועדת החוקה הגיש בקשה לביהמ"ש ובה קרא לפסול את הנשיאה חיות מלקחת חלק בדיון בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות • טוען: “הביעה בפומבי את עמדתה הסופית והמוחלטת בנוגע לחוקיות התיקון לחוק היסוד” • עו"ד פרטי ייצג את רוטמן בבג"ץ
אריה ריבקינד
י"ח אלול התשפ"ג / 04.09.2023 10:14

יו”ר ועדת החוקה ח”כ שמחה רוטמן הגיש היום (שני) לביהמ”ש בקשה לפסול את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מלדון בעתירה נגד ביטול צמצום עילת הסבירות.

רוכשים באשראי? הכירו את הכרטיס הכי בטיחותי שגם מחזיר לכם כסף!

בבקשתו ציין רוטמן כי הנשיאה חיות נמצאת בניגוד עניינים והדגיש כי “קיים הרבה למעלה מחשש למשוא פנים ולפגיעה במראית פני הצדק באופן המונע מכב’ נשיאת בית המשפט העליון להשתתף בדיונים בדבר שאלת חוקיות התיקון לחוק”.

רוטמן טען עוד: “העובדות המתוארות והמפורטות לעיל מציגות תמונה עגומה, ולפיה הנשיאה חיות בחרה להתעלם מאחד מעקרונות היסוד של שיטתנו המשפטית – כי על בית המשפט להגיע פתוח ועם נפש חפצה לשמוע את טענות הצדדים ולגבש את עמדתו רק לאחר שמיעת הטענות”.

לדברי רוטמן, חיות כבר “הביעה בפומבי את עמדתה הסופית והמוחלטת בנוגע לחוקיות התיקון לחוק היסוד”.

בהמשך הוסיף: “במידה ושופט גילה דעתו בסוגיה משפטית הרלוונטית לדיון המשפטי, ובוודאי אם נתן לכך במה בפומבי, הרי ברי שבית המשפט אינו יכול לשמוע את טענות הצדדים בנפש חפצה, עובדה שיש בה כדי לפגוע לא רק במתדיין עצמו אלא בציבור כולו ובבסיס מערכת המשפט”.

הח”כ הציג שורה של פסיקות עבר המחזקות את טענתו – ובהן: סעיף 77א(א) לחוק בתי המשפט הקובע כי “שופט לא ישב בדין אם מצא, מיזמתו או לבקשת בעל דין, כי קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט”.

לאחר מכן, חזר חבר הכנסת על בקשתו והבהיר: “אין ולא יכול להיות חולק כי דברי הנשיאה דלעיל הם בעלי אופי מובהק ונחרץ בשאלה העומדת לדיון במסגרת העתירות שבנדון”.

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, אישרה ליו”ר ועדת החוקה לקבל ייצוג פרטי בעתירה נגד צמצום עילת הסבירות. על הייצוג יופקד עו”ד אבי סגל.

אתמול הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב־מיארה, כי היא צפויה לתמוך בפסילת חוק היסוד לביטול עילת הסבירות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות