170 נפצעו בהפגנה של אריתראים • נתניהו: נבחן גירוש המתפרעים

המתפרעים האריתראים בתל אביב אחזו באלות, יידו אבנים ודקרו באמצעות סכינים • המשטרה השתמשה באש חיה • בעימותים נפצעו לפחות 170 בני אדם - חלקם קשה • 50 שוטרים נפצעו • 39 נעצרו • מח"ש כבר בודקת את הירי החי נגד המתפרעים • גורמים משפטיים: "בלתי אפשרי לגרש"
חיים טוויל
י"ז אלול התשפ"ג / 02.09.2023 21:22

עימותים קשים ואלימים, ששנים לא נראו בישראל,  פרצו הבוקר (שבת) בין מתנגדי משטר אריתראים לתומכיו בדרום תל אביב.

המשטרה השתמשה באש חיה ובעימותים נפצעו יותר מ-170 אנשים. כ-50 שוטרים נפצעו במהלך העימותים.

כמו כן, נעצרו 39 חשודים פורעים כאשר ברשותם נתפסו אלות, גז מדמיע ושוקר חשמלי.

בתיעוד מתוך מצלמות אבטחה של אחד מבתי עסק באיזור המהומות נראים המפגינים מיידים אבנים לעבר השוטרים, הודפים אותם ומבצעים וונדליזם בבתי העסק ברחוב.

במהלך העימותים עם המפגינים האריתראים, שכללו יידויי אבנים, השלכת קרשים וניפוץ חלונות ראווה של בתי עסק וכלי רכב, חצצו השוטרים בין הקבוצות.

המפכ”ל יעקב שבתאי התייחס למהומות: “מבחינת המצב בשטח הכל שקט. אנחנו עדיין מטפלים באוטובוסים שהגיעו לכאן, שבחלקם נתפסו כלי תקיפה כמו אלות גז מדמיע ושוקרים, ובודקים את המעמד של מי שנמצא על האוטובוסים, כמו גם את העצורים והפצועים”.

מבחינת ההיערכות של המשטרה, אומר שבתאי כי השוטרים ערוכים למנוע את המשך המהומות, גם בקפלן וגם בגזרות נוספות. “גם אתמול בוצעו מעצרי מנע של מסיתים שידענו שהם דומיננטיים בקרב המתנגדים.

“בשעות הצהריים הקדמנו את ההתייצבות של חלק מכוחות המשטרה. לצערי, המון הגיע והתפתחו קטטות ברמה של רף אלימות שלא נתקלנו בו עד עכשיו, מבחינת שימוש בסלעים ומוטות ברזל. הם תקפו את הכוחות, שלצערי נקלעו למצוקת חיים ונאלצו להשתמש באש חיה.

“אנחנו לא זוכרים מצב כזה מאז מאורעות אוקטובר 2000”, מסכם המפכ”ל ומבטיח שלמרות הכל, המשטרה הייתה ערוכה היטב. “הייתה פה היערכות של 200 שוטרי יסמ”ג. זה הרבה יותר מכל שנה קודמת, וכאמור גם לא נתקלנו ברף האלימות שהיה היום, אבל כן נערכנו”.

נציגי המפגינים מתנגדי המשטר להנהגה האריתראית טענו, כי במכתב שנשלח לפני שבוע למשטרת מחוז תל אביב הזהירו מ”אירוע שמלווה באיומים אלימים”.

המפגינים מחו נגד אירוע שארגנה השגרירות האריתראית בתל אביב לציון יום השנה לתחילת המאבק המזוין נגד השלטון האתיופי שחל אתמול. מאבק שהביא בסופו של דבר להפרדות אריתריאה מאתיופיה בשנת 1993. מתנגדי המשטר רואים בו אירוע תעמולה לשלטונו של הרודן איסייאס אפוורקי, ממנו נאלצו להמלט. אירועים דומים בוטלו בחודש האחרון בכמה ערים ברחבי העולם מחשש שיעוררו עימותים אלימים.

המחלקה לחקירות שוטרים (מח”ש) פתחה הערב בבדיקה של פעילות כוחות הביטחון בעימותים בין מתנגדי המשטר האריתראי לתומכיו באזור דרום תל אביב, שכללה שימוש בירי חי.

לטענת המשטרה, הכוחות בשטח חשו בסכנת חיים ממשית ולכן פעלו כך.

חוקרי מח”ש הגיעו לזירה שבה התרחשו ההתפרעויות, באזור המועדון שבו עתיד היה להתקיים הכנס, כבר בשעות הצוהריים ופתחו בבדיקת כל המקרים בהם התרחש ירי חי.

מפכ״ל המשטרה התייחס בישיבת הערכת המצב שקיים הערב למעורבות של המחלקה לחקירות שוטרים, שפתחה בבדיקה של האירועים. המפכ״ל הבהיר חד משמעית כי הוא נותן גיבוי מלא לכלל השוטרים והמפקדים שפעלו באירועים השונים בדרום ת״א בכלל הגזרות.

המפכ״ל הדגיש, כי משטרת ישראל הצמידה עורכי דין לכלל השוטרים אשר צפוים להחקר במח״ש. המפכ״ל שב והדגיש כי מכל הבדיקות שהוא קיים היום עולה כי השוטרים נהגו במקצועיות והשיבו את הסדר לרחובות ת״א, תוך שהם פועלים בנחישות ומסכנים את חייהם.

השר לביטחון לאומי ח”כ איתמר בן גביר הגיב על המהומות: “אני שולח איחולי החלמה לשוטרים שנפצעו, ומגבה את השוטרים שהותקפו באבנים ואלות ונאלצו להגן על עצמם בירי חי. לשוטרים הזכות המלאה להגן על עצמם מפני המתפרעים”.

לשכת ראש הממשלה הודיעה בצאת השבת: “בעקבות התפרעויות החמורות בתל אביב, החליט ראש הממשלה לכנס צוות שרים מיוחד לבחון נקיטת אמצעים נגד המסתננים הלא חוקיים שהשתתפו בהפרות הסדר, לרבות צעדי גירוש. צוות השרים יתכנס מחר במשרד ראש הממשלה בירושלים”.

בדיון טלפוני עם נתניהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הציע שהמשטרה תנסה להגיע לכל מי שהתפרע היום – וישראל תגרש אותו.

ראש הממשלה השיב כי יש לבחון את הדברים יחד עם הייעוץ משפטי. גורמים משפטיים כבר הבהירו: “זה בלתי אפשרי”.

ההצעה שביקשו לבחון: מעצר שלא על פי הדין הפלילי אלא על פי מסלול מנהלי, חוק המשמורת, שרף ההוכחה בו נמוך יותר.

בהמשך, העלה השר בן גביר את אנשי רשות האוכלוסין לשיחת ועידה וביקש מהם לבחון אפשרויות לגירוש המתפרעים. השר בן גביר מתכוון לפנות הערב לשר הפנים משה ארבל כדי שיניע מהלך לגירושם ונקיטת צעדים נוספים נגד אותם מתפרעים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות