הפיגוע והמחדל: מאבטחי מחסום מכבים לא הבחינו בדריסת החיילים

חרדים 10
|
ט"ו אלול התשפ"ג / 01.09.2023 00:14
הקורבן האחרון – סמל מקסים מולצ’נוב הי”ד • תחקיר: הלוחמים המוצבים במחסום מכבים הבינו שאירע פיגוע רק כאשר המחבל נמלט • פרופיל המחבל: עבד בישראל יותר מעשור – ואת היתר הכניסה האחרון חידש רק לפני כחודשיים • איפה עבד, ולמה סולק לפני שבועיים ממחסום חשמונאים?

על פי תחקיר ראשוני של הפיגוע שהתרחש היום (חמישי) במחסום מכבים, הלוחמים המוצבים במעבר לא הבחינו בפיגוע הדריסה.

3 טעויות גדולות שרוכשים באשראי עושים והשיטה להימנע מהם!

לפי דיווח ב’כאן חדשות’,  רק כאשר המחבל המשיך בנסיעת הימלטות לכיוון צומת שילת, בדרכו למחסום חשמונאים שליד העיר החרדית מודיעין עלית  – הם הבינו שאירע פיגוע.

האירוע, יש לציין,  התרחש בתוך שטח ישראל, כאשר משימת הלוחמים במחסום היא בדיקת המגיעים אליו מהעבר השני – מכיוון ירושלים – ולכיוון זה מופנה הקשב שלהם.

בפיגוע הדריסה נרצח סמל מקסים מולצ’נוב הי”ד, בן 20, יליד חרקוב שבאוקראינה, שעלה לארץ עם אחיו בגיל 14. מלבדו נפצעו עוד שלושה לוחמים שהיו בדרכם ליום גיבוש – אחד במצב קשה ושניים נוספים במצב קל.

המחבל שנהג במשאית פגע בהם שעמדו ליד דוכן בייגלה בצד הכביש, בזמן שהיו בדרכם לתחנת האוטובוס. בפיגוע נפצע גם  נער ערבי-ישראלי שמכר בדוכן סמוך, וישראלי שהמחבל פגע ברכבו בזמן מנוסתו.

פרופיל המחבל

המחבל שביצע את הפיגוע הוא דאוד עבד אלראזק פאיז, בן 41, אב לחמישה ילדים  מהכפר דיר עמאר שממערב לראמללה. הוא החזיק בהיתר עבודה בישראל ולא היה לו רקע ביטחוני.

ב’כאן חדשות’ פורסם שהמחבל קיבל היתר עבודה באופן רציף בשנים האחרונות, וכבר יותר מעשור שהוא עובד בישראל. את ההיתר האחרון חידש לפני כחודשיים בלבד. הוא עבד בתחום הבנייה בישראל והחליף מעסיקים לאורך השנים.

מעסיקו האחרון היה ערבי ישראלי שצפוי למסור עדות כדי להבין אם ידע או חשד שבכוונתו לבצע פיגוע.

היום התברר, כי המחבל סולק לפני שבועיים ממעבר חשמונאים על ידי מאבטחי משרד הביטחון, לאחר שהגיע למקום כשהוא שיכור. הוא סירב להזדהות וקילל את המאבטחים שאזקו אותו. לאחר שתוחקר במקום ועבר בידוק, אנשי הביטחון סילקו אותו.

למחרת כבר הגיע כרגיל להיכנס לעבודה בישראל.

היום הוא עבר  בשעה 05:55 בבוקר עם ההיתר שלו רגלית במעבר חשמונאים, כמו שעשה כמעט בכל יום בשבועיים האחרונים. בתוך שטח ישראל הוא אסף משאית עם לוחית רישוי ישראלית שלא שייכת לו, ועל פי הידוע שהה במהלך הבוקר גם בגדרה וטרם ברור מה עשה שם.

חיסול המחבל

בסמוך לשעה 09:00 הגיע המחבל אל מחסום מכבים, לאחר נסיעה על כביש 443 ממערב למזרח. הוא עשה פרסה לפני מחסום מכבים לאחר שזיהה חיילים בצד השני של הכביש – האיץ  ודרס אותם.

לאחר שהמחבל פצע אותם בדרגות שונות הוא פתח במנוסה לכיוון צומת שילת, בדרכו  למחסום חשמונאים שליד מודיעין עלית – במרחק כ-14 ק”מ משם. במחסום כבר קיבלו כוחות הביטחון תיאור של הרכב והמתינו לו.

הלוחמים והמאבטחים במחסום חשמונאים זהו את המשאית מתקרבת, ראו את הפגיעה בזכוכית ואת העיקום בפח ברכב של המחבל. המחבל הסיט את ההגה לכיוון המחסום וכנראה שניסה גם שם לדרוס את המאבטחים. באותו רגע ארבעה מאבטחים ביצעו ירי לכיוונו – וחיסלו אותו.