“חושבים שכולנו מטומטמים”: אושרה ועדת החקירה על הרוגלות

למרות ההתנגדות של היועמ"שית: הממשלה אישרה את הקמת ועדת החקירה • שרים תקפו את נציג היועמ"שית: "אתה אומר שאם יש עיוות דין לא נתעסק בו? הדברים שלך חמורים מאוד ומונעים זכויות אדם" • סמוטריץ' עקץ: "נתעסק רק בפושעים אמיתיים לא במלאכים עם כנפיים טהורות"
חרדים 10
י' אלול התשפ"ג / 27.08.2023 15:14

אחרי דיון סוער: הממשלה אישרה היום (ראשון) את הקמת הקמת ועדת החקירה הממשלתית לבדיקת השימוש בתוכנות הריגול.

רוכשים באמצעות כרטיס אשראי? כך תבטחו עצמכם מפני גניבות!

במהלך הדיון התנהל עימות בין המשנה ליועמ”שית, גיל לימון, לכמה משרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לא השתתף בדיון, לאחר חוות הדעת שכתבה היועמ”שית, לפיה עיסוק של הוועדה בתיקים פתוחים, כמו תיקי נתניהו, יהווה ניגוד עניינים.

שר המשפטים יריב לוין החל לנהל את הישיבה מרגע שנתניהו יצא ממנה, ועדכן כי נפגש עם ראש השב”כ והכניס שינויים בהצעת ההחלטה בעקבות הפגישה.

יריב לוין הסכים במהלך הדיון להצעת פשרה של השר וראש השב”כ לשעבר, אבי דיכטר, לפיה ועדת החקירה תוכל ליזום היוועצות עם היועמ”שית בנוגע לתיקים פתוחים.

ועדת הבדיקה קיבלה סמכויות חקירה ותוסמך לבדוק את התנהלות גורמי המשטרה, הפרקליטות ומערכות הפיקוח עליהן, בכל הקשור לביצוע פעולות רכש, מעקב ואיסוף בכלי סייבר אחר אזרחים ונושאי משרה.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שיגרה לפני הדיון מכתב לשרים ובו חזרה על התנגדותה להעניק לוועדה סמכויות בתיקים שעדיין מתנהלים. “עיסוק בחומרים הנוגעים להליכים פליליים קיימים חוק מהסמכות המוקנית לשר המשפטים, עומד בסתירה עם החוק, וטומן בחובו חשש מהשפעה פסולה ושיבוש הליכי משפט”.

היא הוסיפה: “לכך מצטרף חשש כבד לניגוד עניינים של ראש הממשלה, בשל השפעתה האפשרית של עבודת הוועדה על התיק הפלילי שמתנהל נגדו”.

במהלך הדיון תקף שר המשפטים יריב לוין, יוזם הקמת ועדת החקירה, את המשנה ליועמ”שית גיל לימון: “הדברים שלך חמורים מאוד ומונעים זכויות אדם”.

לימון ענה: “תכתוב שלא תתעסק בתיקים פתוחים”.

לוין הבהיר: “אתם לא רוצים שנתעסק בתיקים פתוחים. אין דבר כזה, אם אנחנו יודעים שנעשה עוול בתיק פתוח לא נתעסק בו”.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ עקץ: “אל תדאגו, אנחנו נתעסק רק בפושעים אמיתיים לא במלאכים עם כנפיים טהורות”.

שרים נוספים תקפו את לימון ויועצים משפטיים של משרדים אחרים.

השרה גלית דיסטל אטבריאן תהתה ושאלה את לימון: “אתה אומר שאם יש עיוות דין לא נתעסק בו?”.

השרה עידית סילמן אמרה בדיון: “הייעוץ המשפטי של משרד המשפטים גם איים עליי בעניין הפיילוט של רחצה במעיינות”.

השרה מאי גולן תקפה גם היא: “מה זה, השתלטו עלינו? הם חושבים שכולנו מטומטמים? חייבים לגדוע את התרבות של ‘לתפוס בגרון’. אני לא מבינה, אור השמש כבר לא מחטא? יש אזרח במדינה שמאמין שגב’ מררי מצאה 4.5 שימושים?

“איפה נשמע ששופטת קובעת שנעשה שימוש באמצעות אנשי לשכתו ברוגלה בהסוואה ‘של האזנה מיקרופונית’ – שבה מוקלט ראש הממשלה?! באיזו מדינה מתוקנת מקליטים ראש ממשלה?! היכן חוק יסוד חסינות חברי הכנסת והיכן אישור יועמ”ש? היכן חוק מפורש שמאפשר לעשות שימוש באמצעים הללו? אסור לנו להיכנע – גם אם אהוד ברק וחייליו יעשו סנפליג ויצעקו ‘דמוקרטיה’ על גג עזריאלי 40 שבתות, חייבים לגדוע את התרבות של ‘הלתפוס בגרון'”.

השרה גילה גמליאל תהתה גם היא: “אם יש בעיה כל כך גדולה ליועצים המשפטיים של המשרדים למה הם לא פה?”

בתום הישיבה אושרה, כאמור, הקמת הוועדה.

יו”ר הוועדה יהיה השופט בדימוס משה דרורי, לשעבר סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, שהביע תמיכה ברפורמה המשפטית. לצד השופט בדימוס דרורי, יישבו בוועדה גם שלום בן חנן, בכיר לשעבר בשב”כ, ועו”ד ענבל רובינשטיין, לשעבר הסנגורית הציבורית הארצית.

שר המשפטים אמר בתום הדיון: “פרשת הרוגלות היא מהחמורות שנחשפו בשנים האחרונות. חשיפת האמת בעניין, ומניעת אירועים דומים של פגיעה אנושה בזכות אזרחי ישראל לפרטיות, היא חיונית וחשובה מאין כמותה. אני מצר על הסתייגות חלק מהגורמים המעורבים בפרשה החמורה לבדיקה מעמיקה של הנושא, חרף ניגוד העניינים החריף בו הם מצויים.

“אני סמוך ובטוח שחברי הוועדה, בראשות שופט מחוזי בדימוס, יעשו את עבודתם בחרדת הקודש הראויה לוועדה כה רגישה. אני מודה לחברי הוועדה, לכבוד השופט בדימוס דרורי, לעו”ד רובינשטיין ולמר בן חנן, ומאחל להם הצלחה גדולה במשימה החשובה המוטלת עליהם”.

מוקדם יותר היום דיווח אנה ברסקי ב’מעריב’, כי מקורות בכירים בקואליציה טוענים שלאחרונה קיבלו מספר פניות מגורמים המזוהים עם האופוזיציה, שבדקו את האפשרות “להגיע להבנות באשר לסוגיות הרפורמה והמשך המחאה תמורת הקבורה של ועדת חקירה לפגסוס או הפיכתה לוועדת חקירה פרלמנטרית, כאשר גם חברי האופוזיציה יקחו בה חלק”.

אותם גורמים בקואליציה טוענים: “הקמת ועדת חקירה לפרשת פגסוס מחרידה רבים במערכת המשפט וגם באופוזיציה. הם כנראה יודעים היטב מי עלול לשלם מחיר כאשר האמת על האזנות הסתר הלא חוקיות תצא לאור. זה לא רק החשש שלהם שמא ממצאי החקירה יקריסו את משפט נתניהו, זה הרבה מעבר לכך”.

גורמים במערכת הפוליטית אמרו ל’מעריב’: “ממצאי החקירה של פרשת פגסוס ירעידו את המדינה וישכיחו את כל מה שהיה פה במהלך השנה, החל מסערת הרפורמה והמחאה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות