מרגיש צורך להיות מחובר לחדשות? חודש אלול זה הזמן לפסק זמן

אפשר לעבור את חודש אלול סתם כך, אבל אז מפסידים את העושר הטמון בחודש הזה ואת התרומה העצומה שהוא מעניק לנפש האדם
הרב מנחם ברוד
ח' אלול התשפ"ג / 25.08.2023 08:15

חיינו מאופיינים במחזוריות קבועה ושגרתית למדיי. יום רודף יום, שבוע רודף שבוע, חודש אחר חודש, שנה אחר שנה. רבים מחפשים אמצעים חיצוניים לשבירת השגרה. יש היוצאים לטייל בעולם; יש המחליפים מקצוע ומקום עבודה; אחרים עוברים מעיר לכפר ומכפר לעיר. כל זה נועד למטרה אחת – למצוא את הטעם שבחיים.

האמת היא, שמסגרת החיים היהודית מעניקה תוכן ומשמעות ייחודיים לכל יום ולכל שבוע. לוח השנה היהודי מגוּון להפליא. לכל חודש אופי וצביון מיוחדים. החגים והמועדים ממקדים את תשומת הלב לתוכניהם הייחודיים. יש ימי אבל ויש ימי שמחה.

גם פרשת השבוע מעמידה נושאים חדשים לדיון ולעיון בכל שבוע. במיוחד בולט הדבר בחודש אלול, שמשנה את כל מערכת החיים היום-יומית.

לעצור, לבדוק ולשפר

חודש אלול הוא חודש התשובה והרחמים. בקהילות הספרדים כבר התחילו באמירת הסליחות. רוח של הזדככות והיטהרות מתחילה לפעם בלבבות, ובאוויר כבר מורגש ריחם של הימים הנוראים הממשמשים ובאים.

אפשר לעבור את חודש אלול סתם כך, כמו את טבת ואת תמוז, אבל אז מפסידים את העושר הטמון בחודש הזה ואת התרומה העצומה שהוא מעניק לנפש האדם. מוטב לעצור ולקלוט את המסרים המיוחדים שהחודש הזה מביא עימו, ואז החיים מקבלים משמעות חדשה.

חודש אלול מקביל למאזן השנתי בעולם העסקים. איש עסקים לעולם לא יוכל לדעת אם הוא מתקדם או נסוג, מרוויח או מפסיד, אלא אם כן יעצור אחת לשנה את הפעילות השוטפת ויערוך מאזן מפורט על מצב העסק. כך בחיי הרוח – האדם אינו יכול לדעת היכן הוא עומד, ובוודאי קשה לו להשתפר ולהתקדם, אם לא יעצור ויערוך את חשבון נפשו.

לשם כך ניתן לנו חודש זה, שבו אנו עוצרים את מירוץ החיים השגרתי. בחודש הזה משנים אווירה, בודקים את עצמנו, בוחנים את הישגינו בשנה החולפת, מתייצבים ביושר מול כישלונותינו ומגרעותינו, ומחליטים לתקן, לשפר, להוסיף.

ימים יקרים

גם מי שכל ימות השנה מרגיש צורך להיות מחובר לחדשות ולהיות שותף בפולמוסים ובהתכתשויות המילוליות, מוטב שייקח פסק זמן בימים האלה. וכי ביום שאדם מכניס את בנו או בתו לחופה יניח לעצמו לעסוק בעניינים אלה או שיתרכז כולו בשמחה הגדולה? ובכן, ימי אלול הם ימים יקרים מכדי לבזבז אותם על הבלי הזמן.

עברה עלינו שנה קשה, ועדיין השסע הפנימי מטריד מאוד. זה הזמן לפנות אל הקב”ה ולבקש רחמים על עם ישראל ועל ארץ ישראל. שהקב”ה יערה עלינו רוח של אחווה ופיוס. שייתן בליבנו להפסיק את המריבות והשנאות, ולחפש את המשותף והמאַחד.

עם ישראל הוא יחידה אחת, שבה הפרט והכלל קשורים זה בזה. התחזקות של כל אחד ואחת מחזקת את כלל ישראל. נתחזק כולנו, ננצל את חודש אלול, ושתהיה לנו כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות