הגר”י זילברשטיין פסק: מותר לנסוע ברכבת הקלה, למרות שעבדו בשבת

הגר"י זילברשטיין, רבה של שכונת רמת אלחנן, בהכרעה בפולמוס אם יש חשש לנסוע ברכבת הקלה שנבנתה בשבת • השיב: מותר משום שאין אפשרות לאסור דבר ששייך לכלל הציבור • נימק: כיון שהודיעו שהרכבת לא תפעל בשבת, הרי שזה עצמו קידוש השם • הפסק המלא
יוסף גרינבוים
ו' אלול התשפ"ג / 23.08.2023 09:36

פולמוס מרעיש את עולם ההלכה בימים אלו: האם מותר לנסוע ברכבת הקלה, שכן בניית המנהרות ותהליך העבודה התבצע גם בשבת קודש, וההלכה אוסרת להשתמש וליהנות ממעשה שבת?

חידה: איזה טעם של מעדן ‘מילקי’ הוא הנמכר ביותר לאחר 40 שנה?

פוסקים ומורי הוראה רבים דנו בענין והביעו את דעתם, אך אברכים רבים לא נחה דעתם ורצו לשמוע הכרעה חדה וברורה מגדולי וזקני הפוסקים, ולכן שיגרו את השאלה לשולחנו של הגר”י זילברשטיין.

בקו ‘שיח יצחק’ מתורתו, הובא כי כבר בחודש תשרי תשע”ח,  בתחילת עבודת החפירות עבור הרכבת הקלה, נשאל הרב על שאלה זו: מה יהיה כשבניית הרכבת הקלה תסתיים – האם יהיה מותר לנסוע בה או לא מאחר והבניה הייתה בשבת?

הגר”י הרחיב בתשובה שנדפסה בקובץ ‘ווי העמודים וחשוקיהם’ בפרטי ושרשי סוגיא זו ובשיטות הפוסקים, ובסופו של דבר הביא בשם הגר”נ קרליץ זצ”ל (חוט שני שבת ח”א פרק כב סעיף טו) שדן מה ההיתר להשתמש בגשר שבנו אותו במזיד בשבת, וכתב שיתכן שאין אדם יכול לאסור את הקרקע המיועדת לשימוש הציבור. אך שם סיים שאפילו אם ימצא היתר, הרי יש בזה חילול השם – ולכן סיים שראוי ליראי ה’ להימנע מלנסוע על פסים כאלו, שנעשו תוך חילול שבת בפרהסיא.

כעת השאלה היא מעשית ואקטואלית במיוחד, וכמעט בגדר ‘גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה’, שכן השימוש ברכבת הקלה מסייע מאד למשתמשים בתחבורה ציבורית במרכז הארץ.

בקו ‘שיח יצחק’ התפרסמה הקלטה בה נשמע נכדו של הרב חיים מלין מציע את השאלה מחדש בפני הרב:

הנכד: אברכים מהקו, משיח יצחק, ביקשו לשאול, עכשיו סיימו לבנות את הרכבת הקלה, עכשיו הם בנו את זה בשבת, גם בשבת ובעיקר בשבת, ממש חילולי שבת. לפני כמה שנים סבא כתב תשובה ב’ווי העמודים’ על הנושא הזה, שמעיקר הדין אי אפשר לאסור, כי זה רכוש הציבור. סבא מביא בשם רבי ניסים קרליץ שדן על כל גשר שבונים בשבת איך מותר לנסוע בו, ור’ ניסים אמר כי זה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו לנסוע בו. אבל שם סבא סיים שעדיין כיון שזה נבנה בחילול שבת, אז לא ראוי לנסוע בזה.

עכשיו, במצב הנוכחי, יש המון נשים של אברכים שעובדות במרכז, ובמקום נסיעה של שעה וחצי באוטובוסים בפקקים, ברכבת הקלה זה נסיעה של עשר דקות, עכשיו ביום שישי זה התחיל לעבוד, אנשים עומדים ושואלים, המון אברכים ביקשו ממני לשאול את סבא.

הגר”י זילברשטיין: אני אומר שמותר, למה? כי זה קידוש השם… למה? כיון שהרי הממשלה אמרה שיותר זה לא יעבוד בשבת, בשבת לא עובדים, מכאן ולהבא זה לא יסע בשבת, הממשלה הביעה פה כבוד לתורה, שבשבת הרכבת לא תעבוד, בשבת סוגרים את התחנה.

הנכד: וזה שבנו את זה בשבת?

הגר”י: הרי אין אדם אוסר דבר שאינו שלו, ומעיקר הדין יש את ההיתר של רבי ניסים שזה רכוש הציבור והם לא יכולים לאסור עלינו. רק מה? זה מאד לא יפה, אבל כאן זה כן דבר יפה, שהם מודיעים שהרכבת לא תיסע בשבת. אז אפשר להגיד להם שמותר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות