שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, הציג בישיבת הממשלה את תוכנית החומש לפיתוח מזרח ירושלים: “אנו מביאים היום לאישור הממשלה את תוכנית החומש לשנים 2024-2028 לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים. התוכנית בהיקף של כמעט 3.2 מיליארד שקל נותנת מענה לכ-20 נושאים חשובים מאוד שמחייבים טיפול דחוף במזרח ירושלים. החל מחינוך ותשתיות, ועד נושאים כמו קיימות ופלייסמיקינג”.
“הרבה מהקרדיט מגיע לאנשי המקצוע במשרדי, בעיריית ירושלים, במשרד האוצר, ובמשרדי ממשלה רבים נוספים, שעבדו במשך חודשים ארוכים על התוכנית הזו. תודה גדולה מגיעה גם לחברים כאן סביב השולחן, לראש הממשלה, לשר האוצר, לראש העיר ירושלים, ומרבית שרי הממשלה שמשרדיהם שותפים להחלטה”.
פרוש הוסיף, “הממשלה הזו משקיעה באוכלוסייה הערבית, לא בגלל שההשקעה בה תתבטא בתוספת של אצבעות לקואליציה, כפי שהיה בממשלה הקודמת. אנחנו משקיעים בהם מיליארדים כי זה הדבר הכי האנושי שיש לעשות, ואנו עושים את זה עם כל הרצון ועם כל הלב”.
במקביל, הממשלה אישרה כעת, במסגרת החלטת מזרח ירושלים, השקעה בהיקף של כמיליארד שקלים בפרוייקטי תחבורה במזרח ירושלים ובראשם את כביש הטבעת המזרחי – עם הקצאה של 230 מיליון שקלים לקידום כביש הטבעת המזרחית על ידי חברת מוריה. הכביש יוביל למהפכה תחבורתית בעיר שכן יפעל כעורק תחבורתי ראשי (במקביל לכביש בגין ודרך חברון) שיאפשר הגעה מהירה מצפון לדרום מבלי להיכנס לפקקים של מרכז העיר, ויתרום בצורה משמעותית להורדת הגודש בכבישי העיר.
השרה רגב: “אני רואה חשיבות רבה בחיבור ירושלים כולה בין מזרח העיר ומערבה וביישור הקו בכל הנוגע לתשתיות התחבורה בכל רחבי העיר. ההשקעה במזרח העיר נועדה להעניק לתושבים חזון תחבורתי חדש, בטוח ונגיש, להקל על זרימת התנועה בכל חלקיה, ולתרום להמשך הפיתוח של מזרח העיר”
השרה רגב הוסיפה ואמרה: “ההשקעה האדירה הזו מחזקת את הריבונות שלנו בירושלים ומבטיחה את שמירתה של ירושלים בירת ישראל מאוחדת. הבטחנו לפעול עבור כלל אזרחי ישראל, וזו עוד דוגמה והוכחה לכך”.
בין הפרויקטים התחבורתיים הנוספים הכלולים בהשקעה זו ניתן למנות, השקעה של 350 מיליון שקלים בתוכנית חומש נוספת למזרח העיר, הכוללת שדרוג, חידוש והקמת תשתיות תחבורה במזרח העיר, ובכללן תכנון והקמת כבישי גישה המותאמים לתחבורה ציבורית המובילים למוסדות החינוך במזרח העיר
השקעה של 40 מיליון שקלים בהקמת שני מסופי תחבורה ציבורית נוספים, איחוד מפעילי האוטובוסים באזור, שיפור השירות והתדירות לנוסע, הקמת שני מסופי אוטובוסים חדשים, שדרוג והקמת תחנות אוטובוס והשקעה בטכנולוגיות מידע, נסיעה ושדרוג לרווחת הנוסעים בתחבורה ציבורית.
בנוסף, משרד התחבורה ישקיע כ-156 מיליון שקלים בהקמת מחלף עיסאוויה, שיוביל ממחלף אדומים לשכונת עיסאוויה, לגבעה הצרפתית ושכונות באזור, ויקל על העומסים האדירים בעורקי התחבורה המובילים לאזור.
השקעה של 146 מיליון לטובת מחלף עטרות. מחלף עטרות יהווה חלק מחיבור עתידי של כביש 437 וישובי האזור לכביש בגין וכביש 443 ובכך יאפשר נגישות טובה ומהירה לירושלים וליציאה ממנה. וזאת בנוסף לתקציבים גדולים נוספים שמושקעים בירושלים כולה בכדי לאפשר הגעה ויציאה נוחה ובטוחה.