נתניהו לועדת החקירה: שרי הדתות בעבר לא יוזהרו, ורק אותי תזהירו?

חרדים 10
|
ל' אב התשפ"ג / 17.08.2023 09:19
באי כוחו של ראש הממשלה הגישו את הסיכומים לוועדת החקירה לאסון מירון: “מגלגלים את האחריות כלפי מעלה. המלצה אישית נגדו לא תאפשר ניהול תקין של האירועים – כאשר ראש הממשלה יידרש לכל עניין קטן מעל לראשי השרים, היועצים המשפטיים, וראשי המנכ”לים והסמנכ”לים”

ראש הממשלה בנימין נתניהו טוען בפני ועדת החקירה לאסון מירון, כי “לא ייתכן כי שרי הדתות והתיירות לדורותיהם, שנקבעו כאחראים לניהול האתר בהחלטות ממשלה, לא יוזהרו – וראש הממשלה יוזהר באחריות על-מיניסטיאלית כגורם יחיד”.

אמוץ שפירא פרם הבוקר (חמישי) ברשת ב’ את הסיכומים שהגישו באי כוחו של נתניהו לוועדה, בהם נטען כי העברת האחריות לראש הממשלה יוצרת, לדבריהם, “סינדרום ש”ג הפוך”. כלומר – גלגול האחריות על ראש הממשלה במקום על הדרגים שהיו אחראים לנושא.

באי כוחו של נתניהו כותבים, כי אין כל מקום לפרסם המלצות אישיות נגד ראש הממשלה. “הוכח בפני הוועדה כי הוא פעל כפי שהיה מצופה מכל ראש ממשלה לפעול, וכי הוא פעל בהתאם לגדרי סמכויותיו על מנת לתקן את הליקויים שהגיעו לפתחו”.

עוד צוין, שאין מחלוקת כי אף אחד מהפקידים הבכירים או שרי הממשלה לא התריעו בשום שלב בפני ראש הממשלה שיש צורך לכנס ישיבת ממשלה, ולדון בעניין מעבר לדיונים שהתקיימו, או לנקוט כל פעולה ספציפית אחרת שבסמכות ראש הממשלה.

“בניגוד להודעת האזהרה, ראש הממשלה פעל לאורך כל שנות כהונתו באורח תקין, ובכלל זה פעל להסמיך גורמים להיות אחראים על פעילות הרשות המבצעת בכל הנוגע לניהול האתר”, נכתב. “הגורמים הרלוונטיים ברשות המבצעת הבהירו לאורך השנים שוב ושוב כי הפעולות המבוצעות יביאו להתנהלות תקינה ואף מיטבית”.

בין הדוגמאות לכך נותנים באי כוחו של נתניהו בסיכומים דוגמה ממכתב שכתב אביחי מנדלבליט, אז מזכיר הממשלה, שבו כתב ליו”ר ועדת הפנים של הכנסת, אז חברת הכנסת מירי רגב, כי נראה שהגורמים הנוגעים בדבר נרתמים להבטיח שיתוף פעולה שאירועי ל”ג בעומר תשע”ד במירון יטופלו על הצד הטוב ביותר.

על סוגיית האחריות של ראש ממשלה נכתב עוד כך: “אומנם בפן הקונספטואלי אפשר לחשוב על קיומה של אחריות על-מיניסטריאלית, אך על אחריות שכזו להישמר למקרים חריגים בלבד… המלצה – לא רק שלא תיטיב עם ההתנהלות העתידית, אלא עלולה לפגוע ביעילות הפעילות של הרשות המבצעת, כאשר ראש הממשלה יידרש לכל עניין קטן כגדול מעל לראשי השרים, מעל לראשי היועצים המשפטיים, מעל לראשי המנכ”לים והסמנכ”לים – גורמים שלשיטת הוועדה פטורים מאחריות. לא כך ראוי שיתנהלו הדברים במדינה מתוקנת.

“קפיצה נחשונית לאחריות ‘על מיניסטריאלית’, כאשר אחריות מיניסטריאלית כלל אינה בנמצא, תוביל לנזק קשה ביעילות פעילותה של הרשות המבצעת. התנהלות שכזו בעצם תבטל את הרעיון של אחריות מיניסטריאלית, כי לשיטת הוועדה הנכבדה, אחריות זו תמיד ניתן יהיה לגלגל כלפי מעלה לראש הממשלה, באופן שיצור כשל ארגוני ראשון במעלה.

“היפוך יוצרות זה ייצור כשל מסוג ‘סינדרום הש”ג ההפוך’, שבו פוטרים את מרבית האחראים בשרשרת האחריות, ומגלגלים אותה כלפי מעלה. בכך תיווצר אחריות עמומה ואמורפית ללא גבולות וללא ודאות, תוך ביטול האחריות שאמורה להיות מוטלת על הגורמים האחראים בפועל, וגלגולה לראש הפירמידה שכלל אינו אחראי לטיפול בנושאים אלה”.

עוד נטען: “המלצות אישיות נגד ראש הממשלה, כאשר כל ‘שדרת הפיקוד’ פטורה מאחריות כלשהי, תיצור ‘סינדרום ש”ג הפוך’ שלא יאפשר ניהול תקין של אירועים, יוביל להסרת אחריות מצד הגורמים האחראים באמת ויגלגל את האחריות לראש הפירמידה. מדובר בתוצאה לא יעילה שתסרבל את פעולות הרשות המבצעת עד כדי שיתוק באופן שעלול ליתר תקלות ונפילה בין הכיסאות”.

בסיכומים מטעם נתניהו נטען כי אף גורם לא פנה אליו והציג לו שהחלטת הממשלה בדבר הפקעת האתר מתעכבת ולא מיושמת, בשל ההליכים בבית המשפט העליון, וכי יש בהמשך קיום ההילולה סיכון חיי אדם.

“האמת צריכה להיאמר”, נכתב בסיכום. “בחוכמה שבדיעבד, דומה שהיה ראוי שהממונים מטעם הפרקליטות שניהלו את ההליך המשפטי, יערבו ויעדכנו את הגורמים הבכירים ברשות המבצעת, כאשר עניין לנו בהחלטת ממשלה שיישומה מעוכב נוכח הליך משפטי. בהחלט ניתן היה לצפות כי היועץ המשפטי לממשלה ידע על הדברים. בהחלט ניתן לצפות כי בעניין זה היועץ יעמוד בקשר עם השרים. בהחלט ניתן היה לצפות כי אם לאחר דיון ממצה עם השרים הרלוונטיים עולה הצורך לעדכן את ראש הממשלה או את הממשלה במליאתה, הרי שכך ייעשה.

“אך כל הדברים הללו לא בוצעו. ומשעה שלא בוצעו, הדבר האחרון שניתן לעשות הוא לבוא בטרוניה ותוכחה נגד ראש הממשלה דווקא”.

ועדת החקירה לאסון מירון הודיעה בסוף חודש מאי כי תסיים את שלב העדויות ותחל את שלב הסיכומים.

בתחילת חודש ספטמבר תאפשר הוועדה לפרקליטי המוזהרים להשמיע סיכומים בעל פה במשך ארבעה ימי דיונים, ולאחר מכן תתחיל בכתיבת הדוח הסופי. שלב כתיבת הדוח צפוי לארוך מספר חודשים.

ייתכן כי עד סוף השנה תסיים ועדת החקירה את מלאכתה.