בכיר בקואליציה: “החרדים נחרצים, דורשים פסקת התגברות מלאה”

ביום חמישי יתכנס הצוות המצומצם לגיבוש נוסח חוק הגיוס הסופי • בכיר חרדי מסביר הדרישה לפסקת ההתגברות: "לבג"ץ יש 'חיבה' מיוחדת לנושאים הקשורים לדת, ואיכשהו שם אנחנו תמיד מפסידים"
חרדים 10
כ"ו אב התשפ"ג / 13.08.2023 09:47

בכיר בקואליציה טוען, כי בשיחות עם ח”כים חרדים שהתקיימו בשבוע החולף, הם הזכירו את דרישתם הנחרצת להעברת פסקת התגברות מלאה. לפי טענתו, החרדים לא מתכוונים להתפשר בנושא. כך דווח הבוקר (ראשון) ב’ישראל היום’.

אריק דביר מנסה לרקוד על שתי החתונות. האם הצליח לו? • צפו

לדברי הבכיר, לא רק יהדות התורה אינה מוותרת, אלא גם אריה דרעי לא מוותר על הפסקה. לפי הדיווח, הדרישה של גפני ושל גולדקנופף היא לפסקת התגברות לא רק כסעיף בחוק הגיוס, אלא באופן כללי.

גורם חרדי הסביר: “לבג”ץ יש ‘חיבה’ מיוחדת לנושאים הקשורים לדת, ואיכשהו שם אנחנו תמיד מפסידים. יש לא מעט דוגמאות, כמו סוגיות הקשורות לכותל המערבי, פתיחת מרכולים בשבת, סוגיות של גיורים, כשרות ועוד. אפשר להניח שגם סוגיית המעיינות שהיועמ”שית דרשה לעגן בחקיקה תגיע לבג”ץ. ניתן לדמיין מה תהיה התוצאה. לליכוד חשובות ‘הסבירות’ ו’הוועדה לבחירת שופטים’, לנו חשובה ‘פסקת ההתגברות'”.

להערכת הבכיר בקואליציה, אם תאושר ‘פסקת התגברות’, היא תהיה מוגבלת בלבד לחוק הגיוס, בשל הביקורת על הרפורמה המשפטית.

ביום חמישי יחזור הצוות המצומצם שעוסק בחוק הגיוס להתכנס ולגבש את נוסח החוק הסופי.

הצוות כולל את סגן השר אורי מקלב, השר מאיר פרוש, אריאל אטיאס, נציג של שר האוצר, יועמ”ש של משרד הביטחון, מזכיר הממשלה יוסי פוקס ונציג היועמ”שית עו”ד גיל לימון.

את ההתכנסות האחרונה שלהם הגדיר אחד המשתתפים “מטרידה מאוד”. אחת מהטענות היתה שעו”ד לימון מחזיר את הדיון לאחור.

חברי הצוות מנסים לפתור כמה בעיות, שהעיקרית שבהן היא התמודדות עם הפסילה החוזרת של בג”ץ את חוקי הגיוס בטענה לאי־שוויון.

החוק המתגבש בימים אלה מבקש להוריד את גיל הפטור מ־26 ל־21 או 22, כך שהחרדים יוכלו להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר ולסייע למשק.

חברי הוועדה המצומצמת אמרו שהם מניחים לרגע את ערך השוויון ומתכוונים לצעוד בשביל התעסוקה, שיש לו משקל רב ושהוא נכון וטוב למדינת ישראל.

עו”ד לימון הטיל פצצה בדיון הקודם ואמר שהוא מקבל את העיקרון החדש של התעסוקה, אך דרש לדעת בתוך כמה זמן ייראה השינוי. הנתון שהוצג היה כעשר שנים.

לימון דרש לא לחוקק חוק גיוס, אלא לכונן רק הוראת שעה לתקופה של עשר שנים. אריאל אטיאס זעם. “זה ייצור סיטואציה שבה לחרדים אין אינטרס להצליח”. הוא הסביר: “אם התוכנית תצליח והחרדים ישתלבו בשוק התעסוקה – תיפתר הבעיה, אך הנושא יחזור להיבחן תחת ערך השוויון, ושוב בג”ץ יפסול אותו. גם אם התוכנית תיכשל, הנושא ייבחן שוב תחת ערך השוויון – ושוב הוא ייפסל”. החרדים מפסידים בכל מקרה, טען.

הישיבה הסתיימה ללא החלטה, והנציגים החרדים ביטאו חשש גדול: “יש פערים מאוד גדולים, שמחזירים אותנו שנים לאחור”.

יו״ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ, כתב הבוקר: “חוק הגיוס שמבקשים בקואליציה להעביר, שיפטור לחלוטין את החרדים משירות, כשמהעבר השני מחאה גדולה של ציבור שמאס באי השוויון ולא יסבול עוד מצב בו חצי עם משרת חצי עם אחר, מביאים אותנו להתנגשות מסוכנת שתפגע אנושות בצבא העם ובלכידות החברה הישראלית כולה.

“יש פתרון אחר, הוא אולי לא נוח פוליטית, אבל הוא קריטי לעתידנו – מתווה השירות הישראלי שהצגתי יחד עם ח״כ גדי איזנקוט, שהתחלתי לקדם עוד כשר הביטחון, יבטיח את המשך קיומו של צבא העם, הוגנות ושותפות לאומית, שיוויון בנטל וישרת את החברה הישראלית כולה תחת עיקרון בסיסי אחד – כולם משרתים, כולם לוקחים חלק. שירות צבאי לצד שירות אזרחי, מי בגולני, בחיל האוויר או במודיעין, ומי בשירותי ההצלה, הרווחה או הבריאות.

“האחריות לגרום לזה לקרות היא שלנו המנהיגים. זה אפשרי, זה צו השעה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות