מבצע בלב התופת: 204 ישראלים חולצו מאזור הקרבות באתיופיה

המחולצים הוטסו מגונדר ובהר דאר לאדיס ומשם הם יגיעו לישראל • חלק מהמחולצים הם עובדים בשירות המדינה שהיו נצורים בשבועות האחרונים באזור המלחמה במחוז אמהרה • נתניהו אמר: "נקבל אותם כאן בחום ובברכה"
חרדים 10
כ"ג אב התשפ"ג / 10.08.2023 17:48

משרד העלייה והקליטה והמל”ל חילצו היום (חמישי) בהצלחה 204 ישראלים – חלקם גם עובדים בשירות המדינה, שהיו נצורים באזור המלחמה במחוז אמהרה. באתיופיה זה שבועות ארוכים.

אתמול, לאחר משא ומתן ממושך במעורבות צה”ל, הסוכנות היהודית ומשרד רה”מ – ממשלת אתיופיה אישרה לישראל לחלץ את אנשיה.

מדובר ב-174 אזרחים ישראלים וזכאי עליה שחולצו מהעיר גונדר. במקביל, חולצו 30 אזרחים ישראלים מהעיר בהר דאר, שבצפון אתיופיה. סך הכל חולצו 204 אזרחים ישראלים וזכאי עליה, ב-4 טיסות.

כולם הוטסו אל הבירה, אדיס אבבה.

המבצע היה מורכב מאוד, משום שממשלת אתיופיה סגרה את כל הטיסות מהבירה אדיס אבבה לאזור הלחימה בגונדר, וגם הדרך היבשתית נחסמה. בשבועות האחרונים משפחות הישראלים החלו לדרוש את שחרורם.

אחד מהם, טדי, תושב בית שמש בשנות ה-30 לחייו, אמר לחדשות 12: “אין כבר מה לאכול, בקושי יש ארוחה אחת ביום, החנויות סגורות – אתה רואה רק גופות במקום, לאף אחד את האומץ לפנות כי יש פחד מהצלפים. היו לי קופסאות תירס וטונה שנשארו לי וחילקתי לישראלים מבוגרים שראיתי אותם שם”.

הישראלים המתינו בשלוש נקודות שנקבעו מראש בגונדר. אחת מהן בבית כנסת על שם התקווה שנמצא בעיר, וכך יצאו מרבית הישראלים בבטחה מאזור הקרבות.

מי שסייעה מאוד במאמצי החילוץ הם קבוצה של בני העדה שמרבית האנשים שחולצו היו שייכים אליה, והפעילה לחץ על הממשלה.

ראש הממשלה נתניהו אמר: “מדינת ישראל דואגת לאזרחיה באשר הם. בימים האחרונים נכנסו אזרחי ישראל וזכאי עליה מאתיופיה למצוקה באזורי הקרבות. אני הנחתי להוציא אותם משם. אני רוצה להודות למטה לביטחון לאומי, לאנשי משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ ולאנשי הסוכנות – על פעולה מהירה, שקטה ומעל הכל מוצלחת. האנשים עכשיו בדרכם מגונדר ובהר דאר לאדיס ומשם הם יגיעו למדינת ישראל, נקבל אותם כאן בחום ובברכה. ברוך הגעתכם למדינת ישראל”.

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר: ״אני מברך על חילוצם של הישראלים ומרביתם של העולים זכאי חוק השבות מגונדר לאדיס, דבר שיקל עלינו את פעולת הטסתם לישראל. החילוץ יצא לפועל הודות למאמצים כבירים של ראש המל״ל, צחי הנגבי, אנשי הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה. עם נחיתתם נפעל לקליטתם המיטבית ביותר של העולים ונסייע בכל הנדרש על מנת להקל עליהם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות