אז מי אשם – עיריית ביתר עלית, מד”א או כונני ההצלה?

סיפור האמבולנס המושבת בביתר עילית מדאיג את התושבים: בשלושת ימי ראש השנה הם יהיו מופקרים • גורם בעירייה: "אם מד"א היה משלם את אגרות הפינוי כמו בערים אחרות, היינו מצליחים לממן את הנהג" • ואיפה המתנדבים של הצלה?
כ"ז אלול התשע"ד / 22.09.2014 11:39

אז מי אשם שאין אמבולנס בשבתות בביתר עלית – העירייה, מד”א, מתנדבי ההצלה או שזו בכלל בחישה אופוזיציונית והכל, בעצם, נפלא?

לא בטוח שכדאי לכם להיות בביתר עלית בראש השנה

סיפורו של האמבולנס המושבת בשבתות בביתר עילית הולך וצובר תאוצה: התושבים נכנסו לדאגה וללחץ מפני שלושת ימי ראש השנה בהם יהיו מופקרים, ללא אפשרות של פינוי מהיר לבתי חולים, במקרה הצורך חלילה. כך גם ביום הכיפורים ובשאר חגי תשרי ושבתות השנה.

אלא שבירור מעמיק מעלה כי כבר לפני כחצי שנה צף הסיפור ונותר ללא פתרון – עד לחגים, כאשר כעת הוא צף מחדש.

מבירור שערכנו עולה, כי ביישובים שהוקמו יש אמבולנס יישובי, כאשר המועצה – ובהמשך עם הגידול המבורך העירייה – היא זו שמתפעלת את נקודת האמבולנס והתחזוקה, משלמת לנהג המפעיל את הרכב, כאשר אגרות הפינוי מועברות על ידי מד”א ישירות אל העירייה. כך הדבר, למשל, במודיעין עילית, כאשר רק לאחרונה זכתה העירייה בתשלום גדול של אגרות פינוי שלא הועברו לידיה במשך תקופה ארוכה.

הבעיה בביתר, לדעת גורם בעירייה, היא גם בעיה של התנדבות: בערים החרדיות בארץ מופעל מערך מתנדבים המסיע בשבתות וחגים את האמבולנסים, ללא כל שכר. כך, לדוגמא, פועלים מתנדבי ההצלה בבני ברק ובמודיעין עילית. בביתר עלית, מערך ההתנדבות – משום מה – אינו מפותח, אולי משום ההרגל ב-10 השנים האחרונות, כאשר העירייה שילמה לנהג נוכרי עבור העבודה.

בשיחה עם גורמים בכירים בעיריית ביתר הם מספרים כי העירייה ממשיכה להפעיל את נקודת מד”א בעיר, כולל תשלום חשמל ומים, אולם את התשלום עבור הנהג נאלצה להפסיק, גם בשל הגירעון ותכנית ההבראה המתגבשת והולכת, וגם משום שמד”א מצידה אינה מעבירה לעירייה את אגרות הפינוי.

באשר לגירעון עצמו מסבירים בעירייה כי הגירעון הרשום הוא 50 מיליון שקל, אך מתוכו יש כספי תב”רים אותם משקיעה העירייה מכיסה – אך יש לה כבר התחייבות ממשרדי ממשלה לתשלום החזר. כך שהרישום הוא טכני בלבד.

בנוסף, יש סכום שהוא מותר כגירעון, ונקרא גירעון מתגלגל. בעיריית ביתר, שתקציבה 140 מיליון ש”ח, מותר גירעון של כמעט 20 מיליון שקל. נכון לעכשיו יש כ-17 מיליון גירעון שלגביו יש כבר תכנית הבראה. “התוכנית כבר אושרה במשרד הפנים, וכחלק מתוכנית הגביה יש גם קיצוצים, באופן טבעי. הנהג הנוכרי הוא חלק מאותם קיצוצים, וברור שאם מד”א היה משלם את אגרות הפינוי, כפי שעושה בערים נוספות אחרות, העירייה הייתה מצליחה להחזיק את הנהג”.

אתמול הצגנו לדובר מד”א, זכי הלר, את השאלות הבאות:

בשאלת הפעלת צוות מד”א בשבתות ובחגים בעיר ביתר עילית – במצב הנתון בו הפסיקה העירייה לממן נהג גוי.

1. באם ישנו פיתרון – מהו?
2. באם טרם הגיעו הצדדים לפיתרון:
א. מדוע?
ב. מיהו האשם בכך, האם מד”א רואה בעירייה אשמה במצב.
ג. מדוע לא תדאג מד”א מלכתחילה לנהג גוי בשבת, מתוך צוות העובדים הרגיל של החברה.

תגובת מד”א: “גם בסוף השבוע האחרון, קיבלו תושבי בית”ר עילית שירות רפואי מלא על ידי כוננים, אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ מהישובים הסמוכים.

“בתחנת ההזנקה המדוברת בעיר, מד”א מספקת שירותי חירום והצלה 24 שעות במשך 6 ימים בשבוע. ביום שישי החל מהשעה 15:00 ועד יום ראשון בשעה 7:00 בבוקר, העירייה אחראית על מינויו של נהג אמבולנס נוכרי (גוי של שבת). בתקופה האחרונה, עקב קשיים כלכלים הפסיקה העירייה לספק שירות זה.

“במד”א עומדים בקשר רציף מול העירייה ומקווים כי בימים הקרובים ימצא פתרון הולם לבעיה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות