ראשי סיעות הקואליציה נגד בג”ץ: “אין לו סמכות לבטל חוקי יסוד”

בעקבות הצו על תנאי שהוציאו היום שופטי בג"ץ על 'חוק הנבצרות', פרסמו ראשי סיעות הקואליציה הודעה חריגה נגד בית המשפט • "אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת" • קראו ל"אחריות ואיפוק מצד כלל הרשויות"
אריה ריבקינד
י"ט אב התשפ"ג / 06.08.2023 20:12

בג”ץ הוציא היום (ראשון) צו על תנאי המורה לכנסת ולראש הממשלה בנימין נתניהו לנמק מדוע לא תידחה תחולת חוק הנבצרות.

ראשי מפלגות הקואליציה פרסמו הודעה חריגה בה נאמר: “אין לבית המשפט סמכות לבטל חוקי יסוד ואין לו סמכות לקבוע שחוק היסוד יכנס לתוקף בתקופה מאוחרת. אין גם לאף בית משפט סמכות לבטל את תוצאות הבחירות ולאפשר הוצאת ראש ממשלה לנבצרות, דבר שמבטל את הדמוקרטיה מיסודה”.

הם הוסיפו: “החלטה כזאת שומטת את הבסיס המשותף בין הרשויות שהיה מוסכם לאורך השנים ועומדת בסתירה לאמירתו המפורשת של הנשיא לשעבר אהרון ברק: ‘הכנסת רשאית לקבוע בחוק יסוד שאין ביקורת שיפוטית חוקתית, ובית-המשפט לא יוכל להפוך קביעה זו. אם בית-משפט יפסול חוק בטענה שהוא איננו חוקתי, יכולה הכנסת לגבור על פסילה זו בהפיכת החוק שנפסל לחוק יסוד’.

“הציבור בישראל נדרש כרגע לרגיעה, להידברות ולהסכמה. בזמן שכזה נדרשים אחריות ואיפוק מצד כלל הרשויות”.

ההודעה מצד ראשי הקואליציה, מגיעה שעות בודדות לאחר ששופטי בג”ץ הוציאו צו על תנאי בנוגע ל”חוק הנבצרות” שבמסגרתו הממשלה צריכה לנמק מדוע לא לדחות את החלת החוק. המשמעות היא שהחוק לא צפוי להיפסל, אך המהלך מקדם את העתירות שלב בדרך להכרעה, שבה ייתכן שייקבע כי החוק לא יחול באופן מיידי.

הרכב השופטים שידון בעתירות נגד התיקון לחוק היסוד יורחב ל-11 שופטים, ובראשם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות.

הדיון יתקיים ב-28 בספטמבר, שבועיים קודם לכן יוגשו תצהירי התשובה ואחר כך טיעוני העותרים.

יו”ר הכנסת אמיר אוחנה צייץ את תגובתו על המהלך: “כראש הרשות המחוקקת והמכוננת (המוסמכת לכונן חוקי יסוד) עמדתי העקבית, כעמדתם של כל יושבי-ראש הכנסת הקודמים (עת שכיהנו בתפקיד), היא כי אין בסמכות הרשות השופטת לדון בשאלת תוקפם, תחולתם ותוכנם של חוקי היסוד. זוהי סמכותה הבלעדית של הכנסת, בה יושבים נבחרי כל הציבור הישראלי, אשר יתנו בפניו דין וחשבון ויבקשו את אמונו מדי בחירות.

“לכן, בהיעדר כל הסמכה בחוק, ולמען הדמוקרטיה, על בית המשפט לכבד את החלטות הכנסת”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בוודאי אין לה כל כח לדחות חוקי יסוד
    07/08/2023 01:11
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. בוודאי אין לה כל כח לדחות חוקי יסוד

  2. מה זה חוק יסוד !
    07/08/2023 04:46
    נתי
  3. זה חוק שהקואליציה החליטה לקרוא לו חוק יסור. זה לא חוק שהצביעו עבורו ברוב גדול כגון 80חברי כנסת. אין בעצם שום הבדל בין חוק רגיל לחוק יסוד