בג”ץ טבריה: ‘האיש של דרעי’ נפסל מלהתמודד – אבל החוק לא בוטל

חרדים 10
|
י"ג אב התשפ"ג / 30.07.2023 21:54
בג”ץ דן במשך שעות בעתירה נגד ‘חוק טבריה’, שצפוי להיטיב עם מקורבו של דרעי, בועז יוסף – יו”ר הוועדה הקרואה בטבריה, המבקש להתמודד בבחירות המוניציפליות הקרובות • השופטים אימתו את עמדת היועמ”שית, לפיה החוק ייכנס לתוקף רק ממערכת הבחירות הבאה

הרכב של תשעה שופטי בית המשפט העליון שדן היום (ראשון) בעתירות שהוגשו נגד ‘חוק טבריה’ פסק כי החוק  יחול רק מהבחירות הבאות – וכי המועמדות לראשות העיר בועז יוסף, מקורבו של יו”ר ש”ס אריה דרעי, פסולה.

למקצועות האלה יש ביקוש רב – ובשכר גבוה. כל יתרונות התכנית

בכך אימצו השופטים את עמדת היועצת המשפטית לממשלה שהחוק ייכנס לתוקפו, אך יחול רק ממערכת הבחירות הבאה לרשויות המקומיות, בעוד  חמש שנים.

החוק שאושר במליאת  הכנסת לפני כחודש, היה אמור לסייע למקורבו של אריה דרעי, יו”ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף – להתמודד בבחירות לראשות העיר.

לאחר התייעצות, הרכב השופטים המליץ לבועז יוסף שלא להגיש את מועמדותו לראשות העיר, כדי שהשופטים לא יצטרכו לבטל כליל את החוק שאושר באחרונה בכנסת.

אך יוסף הודיע כי הוא מסרב להסיר את מועמדותו.

במהלך הדיון טענה נשיאת העליון אסתר חיות כי החוק פרסונלי, מכיוון שהוא תפור למידות הבחירות בטבריה, וכי חברי הכנסת אמרו זאת בפה מלא.

נציג הכנסת ענה במהלך הדיון לטענת העותרים, לפיה על פי ‘חוק טבריה’ יהיה ליו”ר ועדה קרואה יתרון על פני שאר המועמדים – ונתן דוגמאות לחוסר צינון. על כך ענה לו השופט עוזי פוגלמן: “השאלה מי מקנה לאותו אדם ספציפי את היתרון. פה השלטון המרכזי הקנה למישהו יתרון במישרין במערכת הבחירות”.

הנשיאה חיות הוסיפה: “אותו יו”ר ועדה קרואה גם פועל בלי אופוזיציה. מציידים אותו כדי להבריא את הרשות והתפיסה היתה שהדגש היא על המקצועיות ולא על הטיה פוליטית”.

השופט שטיין טען: “הקושי שלי עם החוק שבהינתן תאריך התחולה, זה חוק פרסונלי, אם לא ניתן לתקן את העניין הזה, יש בעיה חוקתית”.

עו”ד אילן בומבך, פרקליטו של בועז יוסף, טען: “מעולם לא ביטלו חוק שהוא פרסונלי, גם כשהוא שינה את כללי המשחק תוך כדי המשחק, בממשלת החילופין תפרו חוק לגנץ”.

ברק ארז השיב: “אדוני משווה ביקורת על חקיקה וביקורת על חוקי יסוד?”.

השופט עוזי פוגלמן ציין: “אומרת היועמ”שית שהחוק לא יחול במערכת הבחירות הקרובה, היא לא אומרת לא לפעול בהתאם לחוק, אלא שיש פתרון שמאפשר בחינה עתידית של ההיבט החוקתי”.