מתי הרכבת לאילת? הושק פרויקט ‘מחברים את ישראל’ של השרה רגב

חרדים 10
|
י"ב אב התשפ"ג / 30.07.2023 17:28
פרויקט “מחברים את ישראל” מתחלק לשלושה מקטעים עיקריים, המצויים בשלבים שונים של תכנון וביצוע • התכנית כוללת הקמת רשת מסילות רכבת לנוסעים ומטענים, באורך של כ-300 ק”מ • השרה רגב: “עברנו עוד משוכה בדרך למימוש החזון התחבורתי שלי”

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ וסגן השר אורי מקלב, השיקו היום (ראשון) את הפרויקט הלאומי “מחברים את ישראל” שיזמה השרה רגב, להקמת רשת רכבות מהירות מקרית שמונה ועד אילת לנוסעים ומטענים.

למקצועות האלה יש ביקוש רב – ובשכר גבוה. כל יתרונות התכנית

הפרויקט הלאומי “מחברים את ישראל” שיזמה ומקדמת שרת התחבורה מירי רגב הושק היום בהכרזה משותפת של ראש הממשלה, שרת התחבורה ושר האוצר. מדובר במגה-פרויקט, מהגדולים שבוצעו אי פעם במדינת ישראל, אשר ישנה את פני התחבורה הציבורית בישראל.

תוכנית “מחברים את ישראל” כוללת הקמת רשת מסילות רכבת לנוסעים ומטענים, באורך של כ-300 ק”מ, מקריית שמונה ועד אילת. בחלקים מהתוואי יופעלו רכבות מהירות (“רכבת קליע”) במהירות של עד 250 קמ”ש.

תאריך היעד להפעלה מלאה של הקו נקבע ל-2035. בתקציב משרד התחבורה שאושר לאחרונה, נכללו הקצאות לקידום תהליך התכנון, והיום אושרה לשלב התכנון תוספת תקציב של 2.5 מיליארד ש”ח נוספים.

באירוע ההשקה שהתקיים בירושלים, השתתפו בין השאר, מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן, מנכ”ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, יו”ר דירקטוריון חברת נתיבי ישראל יגאל עמדי, מנכ”ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ, יו”ר רכבת ישראל משה שמעוני, ומנכ”ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר.

שרת התחבורה: “אני גאה להכריז היום כי עברנו עוד משוכה בדרך למימוש החזון התחבורתי שלי, חיבור ישראל כולה ברשת מסילות מהירות, מהצפון לדרום ומהפריפריה למרכז. פרויקט ‘מחברים את ישראל’ הולך ומתקדם, והופך מחזון למציאות. אני שמחה כי ראש הממשלה ושר האוצר הבינו את חשיבות הפרויקט ונענו בחיוב לבקשתי להקצות את המשאבים הדרושים לקידומו. זוהי בשורה גדולה ומרגשת לכל תושבי ישראל, של מגה-פרויקט תחבורתי, כלכלי וחברתי, פרויקט ענק שיחבר את כל חלקי המדינה, ירחיב את אפשרויות התעסוקה והלימודים לתושבי הפריפריה וכלל המדינה, יעודד את פיזור אוכלוסייה ויתרום לירידת מחירי הדיור ויוקר המחיה בכלל.”

השרה רגב הוסיפה: “המציאות התחבורתית הקיימת היא בלתי אפשרית, הפקקים עולים 40 מיליארד שקל בשנה. הפתרון היחיד הוא מערכת הסעת המונים זמינה ויעילה, שתאפשר להשאיר את הרכב הפרטי בבית. עם אישור תוכנית, אנו יכולים לקדם כעת גם את רשת המטרו שתביא הקלה לגוש דן, ונעשה את זה בכל הכוח.”

הפרויקט מתבסס על החלטות ממשלה קודמות, החלטה משנת 2010 שעיקרה “הקמת שדרת תשתית תחבורתית יבשתית בין-עירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון עד משאבי שדה ואילת בדרום, שתכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים, ומספר צירי רוחב, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל.”

בנוסף, התקבלה בשנת 2012 החלטה “להקים מיזם אסטרטגי של הנחת מסילת הברזל בין אילת למרכז הארץ, במטרה לשרת הסעת נוסעים והובלת מטענים ולפתח את הנגישות התחבורתית לאזור דרום הארץ וממנו.” למעשה, מדובר בהחלטות ממשלה עקרוניות המכירות בחשיבות ובנחיצות המסילה, שעד כה לא קודמו במלואן עקב קשיים תקציביים ומדיניים וחסמים אחרים.

פרויקט “מחברים את ישראל” מתחלק לשלושה מקטעים עיקריים, המצויים בשלבים שונים של תכנון וביצוע:

המקטע המרכזי, חדרה עד לוד: פרויקט “המסילה המזרחית”, כולל 64 קילומטרים של מסילה כפולה ו-7 תחנות. התוואי מקביל לכביש 6 ועובר בחלקו בתוואי ההיסטורי של המסילה הבריטית. הקו ישמש חלופה למסילת החוף וישרת בין היתר את הערים טירה, כוכב יאיר, ראש העין, אלעד ושוהם. הפרויקט מצוי בשלבי ביצוע מתקדמים וצפוי להיפתח בשנת 2026.

המקטע הצפוני, כרמיאל – קריית שמונה: המשך המסילה הקיימת לכרמיאל עד לגליל העליון וליישובי הצפון, כחלק מרשת המסילות הארצית לנוסעים ולמטענים. המקטע כולל 54 קילומטרים של מסילה כפולה, מתוכם כ-20 קילומטרים במנהרות, ו-3 עד 5 תחנות חדשות.

המקטע הצפוני יכלול אפשרות לחידוש החיבור ההיסטורי לרשת הרכבות הירדנית, וממנה למדינות המפרץ, וכך יהווה בסיס לחזון “מסילות השלום” שיחברו בין הים התיכון למפרץ הפרסי וישמשו חלופה יבשתית לשינוע סחורות בין מדינות אסיה לאירופה. התוואי מצוי בשלבי תכנון, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון (ות”ל) הפקידה את התוכנית להקמת המסילה בין כרמיאל לקריית שמונה.

המקטע הדרומי, הרכבת המהירה לאילת: התוואי מתבסס בחלקו על קו המטענים הפועל מדימונה עד צין, ובחלקו על תוואי חדש שטרם נקבע סופית. המורכבות הטופוגרפית של התוואי, הכולל הפרשי גובה משמעותיים בין הנגב לערבה, מחייבת בחינה מעמיקה של חלופות ושל טכנולוגיות. ההיתכנות הכלכלית של הקו תתבסס גם על הובלת מטענים מהים האדום לים התיכון, כחלופה לתעלת סואץ. הקו יתחבר לנמלי התעופה הבינלאומי רמון ולנמל התעופה המשלים (אם יוחלט על הקמתו בנבטים), ולנמל אילת המצוי בצמיחה.

מנכ”ל משרד החבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: “אנו מביאים היום בשורה ענקית לכל עם ישראל, שתחולל שינוי תחבורתי וחברתי חסר תקדים במפת המדינה. הנהלת משרד התחבורה וכל עובדיו רתומים לממש את חזון השרה רגב על חיבור מדינת ישראל מצפון לדרום, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ליצירת חיבור חברתי וכלכלי ולחיזוק הפריפריה.”

סגן שרת התחבורה אורי מקלב: “אני רואה את התפיסה של ראש הממשלה, שרת התחבורה ושר האוצר, הרואה את כלל תושבי המדינה, ומנחה אותם בכל ההחלטות. האוכלוסייה החרדית שאני מייצג חיה בכל הארץ, מהדרום ועד הצפון, ומתמודדת עם מצוקת דיור וקשיים כלכליים. המחסור בקישוריות מקשה עליה עוד יותר, והצעד שעשינו היום ייטיב עם כולם.”