התנאי ההזוי שלפיד הציג בכנסת מוכיח: הוא בכלל לא רוצה הסכמות

אריה ריבקינד
|
י"ב אב התשפ"ג / 30.07.2023 14:48
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הודיע במליאת הכנסת כי לא תהיה הידברות – עד שלא תהיה הקפאה בחקיקה לשנה וחצי • הליכוד: “יאיר לפיד מוכן לדבר עם אבו מאזן בלי תנאים מוקדמים, אבל לליכוד הוא מציב רשימת תנאים”

תזכירו מי ניצח בבחירות האחרונות? ראש האופוזיציה יאיר לפיד הודיע היום (ראון) במליאת הכנסת כי לא תהיה הידברות עד שלא תהיה הקפאה שתעוגן בחקיקה לשנה וחצי.

“הפתרון האפשרי היחיד, והדבר היחיד שיאפשר חזרה להידברות, היא הקפאה בחקיקה. הממשלה והאופוזיציה צריכות לחוקק ביחד הקפאה של 18 חודשים, שבמהלכן יתקיימו השיחות בבית הנשיא”, אמר.

אחרי שהאופוזיציה הוציאה את דיבת ישראל רעה בעולם, אמר לפיד: “התפקיד שלי, והתפקיד של האופוזיציה כולה הוא לא לסדר לנתניהו ביקורים בבית הלבן, ולא להרגיע את סוכנויות הדירוג שנתניהו שיקר להם. אם הממשלה רוצה להגיע להסכמות רחבות, חובת ההוכחה עליה. כל עוד אין הקפאה בחקיקה, אין טעם ואין הגיון לדבר על חוקים אחרים או הסכמות אחרות, מפני שברור לגמרי שהממשלה שוב תברח ברגע האחרון”.

הוא הוסיף: “גם במהלך 18 החודשים האלה אפשר יהיה לחוקק חוקים הנוגעים לביקורת שיפוטית ולהפרדת הרשויות, אבל רק ברוב של שני שלישים – כלומר בהסכמה אמיתית בין הקואליציה לאופוזיציה, ובין כל חלקי העם.

“הקפאה כזו היתה חלק מן ההסכם שעמדנו לחתום עליו, כך שלממשלה לא אמורה להיות בעיה לחתום עליה. זה גם אינטרס מובהק של חברי הכנסת מהליכוד שמבינים שכך אי אפשר להמשיך”.

הוא פנה לראש הממשלה: “נתניהו, תראה שאתה שולט בקואליציה שלך ושאתה יכול לעשות גם צעדים לטובת המדינה. מרגע שיעבור החוק הזה, נכנס מחדש להידברות מתוך רצון אמיתי לתקן את מה שטעון תיקון”.

הליכוד הגיב: “יאיר לפיד מוכן לדבר עם אבו מאזן בלי תנאים מוקדמים, אבל לליכוד הוא מציב רשימת תנאים מוקדמים להידברות. אנו מזמינים את לפיד להיכנס להידברות עוד היום כדי שכולנו נוכל להגיע להסכמה רחבה”.

מארגני המחאה הגיבו על הודעת ראש האופוזיציה שיחזור למשא ומתן תמורת הקפאה של החקיקה: “ממשלה שהעבירה באופן חד צדדי חוק דיקטטורי היא ממשלה לא לגיטימית. אסור לנרמל אותה, אסור להאמין למצג השווא של התפכחות בליכוד, ואסור לקיים איתה הידברות. מצער מאוד שלפיד לא למד דבר מהשבוע שעבר וקונה את שקריו של נתניהו בדבר ‘הושטת יד'”.