סקר: רוב גדול – המניע של מובילי המחאה פוליטי, כדי להפיל הממשלה

חרדים 10
|
י' אב התשפ"ג / 28.07.2023 08:03
על רקע העתירות שהוגשו נגד חוק צמצום עילת הסבירות: יותר ממחצית הציבור סבורים כי לבג”ץ אין סמכות להתערב • מחצית מהציבור סבורים שנשיא המדינה נוטה במאמצי הפשרה שלו לאופוזיציה • רוב מוחץ בציבור רואה בסרבנות סכנה לביטחון ישראל

מסקר ערוץ  14 שבוצע על ידי מכון דיירקט פולס ופורסם ב’אולפן חמישי’ עולה, כי כמעט מחצית (49%) מהציבור בישראל סבורים שהנשיא הרצוג, במאמציו להוביל לפשרה על הרפורמה – נוטה לצידה של האופוזיציה.  לפי הסקר, רק 7% מהמשיבים סבורים כי הוא נוטה לצד הקואליציה ו-38% חושבים כי הרצוג שימש מתווך הוגן. 6% השיבו כי אין להם עמדה בנושא.

בן, בת, אח, אחות – רווקים? לרבים שמסרו שמות עבד בשנה החולפת

המשתתפים נשאלו האם בג”צ מוסמך לפסול תיקון בחוק יסוד, כמו למשל החוק המתוקן של עילת הסבירות. יותר ממחצית (51%) השיבו שלא, 45% השיבו כן ול-4% אין עמדה בנושא. עוד נשאלו המשתתפים האם תופעת הסירוב להתייצב למילואים מסכנת את ביטחון ישראל. 83% השיבו שכן, 12% השיבו שלא ו-5% השיבו שאינם יודעים.

עוד עולה מהסקר כי מרבית הציבור (44%) סבורים שהקואליציה מעוניינת יותר להגיע לפשרה ולהידברות על הרפורמה המשפטית, לעומת 30% שסוברים שדווקא האופוזיציה היא זאת שרוצה יותר להגיע לפשרה. 6% השיבו כי שני הצדדים רוצה פשרה באותה מידה ו-20% השיבו כי אף אחד מהצדדים לא מעוניין בפשרה.

בסקר נשאלו המשתתפים מהו המניע העיקרי של מובילי המחאה להמשיך במאבק נגד הרפורמה. 55% מהם השיבו כי המניע פוליטי במטרה להפיל את הממשלה. 43% סוברים כי המניע הוא אידיאולוגי במטרה למנוע את הרפורמה המשפטית. 2% מהמשתתפים השיבו כי אין להם עמדה בנושא.

מובילי המחאה עוד יכולים למנף אותה כדי להתמודד בבחירות הבאות לכנסת בראשות מפלגה עצמאית, כפי שקרה כבר לא אחת בעבר. לפי הסקר, אם תוקם מפלגה של מובילי המחאה נגד הרפורמה – שקמה ברסלר היא המועמדת המובילה לעמוד בראשה עם 32%. אחריה אהוד ברק עם 10%, דן חלוץ עם 5% ואילן שילוח עם 2%. יותר ממחצית מהמשתתפים (51%) השיבו אף אחד או אין עמדה.

• המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות דיירקט פולס בע”מ עבור ערוץ עכשיו 14, בתאריך ה-27 ביולי 2023, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 571 נדגמים בוגרים (18+) המהווים מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל. טעות הדגימה הסטטיסטית 4.2% ± בהסתברות של 95%.