מנהיג ברסלב ביבניאל: “חובות כדי לנסוע לאומן? עדיף לשבת בבית”

אישה ששאלה את 'הצדיק מיבניאל', הגה"צ רבי אליעזר שלמה שיק האם לקחת חובות בכדי לממן את הטיסה לאומן? - נענתה בחריפות נגד לקיחת חובות: "והעיקר לשמור לא להיכנס בחובות חדשים"
אלי שוורץ
כ"ז אלול התשע"ד / 21.09.2014 22:17

אומן ראש השנה? לא בכל מחיר: תשובה מפתיעה של אחד ממנהיגי חסידות ברסלב, הגה”צ רבי אליעזר שלמה שיק, מתפרסמת בימים האחרונים על הנסיעה לאומן.

באתר ‘ברסלב סיטי’ של מוסדות ‘היכל הקודש’ שבנשיאות הרב שיק, מתפרסמת שאלה שהפנתה אל הרב אשה. לדבריה, “יש לנו חובות רבים בסך כולל של 100,000 ש”ח, ולכן עיקלו לנו את חשבון הבנק והוציאו לבעלי צו עיכוב יציאה מהארץ. אני מאוד רוצה שבעלי יטוס לאומן, אך לשם כך אנו מוכרחים לסגור את החוב לפני כן.

“הצלחנו להשיג הלוואה שתכסה את כל החוב, אך חוץ מהקרן עצמה שעלינו להחזיר בעוד שנה נאלץ לשלם להם גם ריבית בסכום של 100,000 ש”ח, כלומר שבסופו של דבר נחזיר להם 200,000 ש”ח..

האם צריכים למסור את הנפש עד כדי כך כדי שבעלי יזכה להיות על ציון רבינו בראש השנה?” – שואלת האשה.

הרב שיק באוהל חבד

בתשובתו יוצא הרב שיק נגד נטילת חובות וקובע: “עדיף להיות בבית מאשר להיות בעלי חוב”.

הרב שיק מצטט מכתבי רבי נחמן שמזהיר כי אסור לאדם להיכנס לחובות: “ועניין זה צריכים לידע מאוד, וצריכים ללמד עצמו להרגיל את עצמו בזה מאוד, כי לכל אדם חסר הרבה אפילו בעלי בתים ועשירים גדולים, מכל שכן מקבלים אפילו החשובים והגדולים. וצריך לזה להסתפק במיעוט ולהנהיג ביתו כפי השעה והזמן.

“ואם נדמה לו שצריך מלבוש או לאשתו ובניו, אף על פי שמוכרח לו אל ידחק השעה ללוות ולהקיף ולהיות בעל חוב, אך ימתין עד שיבוא עיתו. וטוב לסבול דוחק אפילו במזונות וכל שכן במלבושים ודירות וכו’ ולא להיות בעל חוב”.

הרב שיק ממשיך וכותב בחריפות נגד אלה הלוקחים חובות: “אני לא מבין אותך, איך לווים סכומים גדולים כאלו ואחר כך צריכים לשלם ריבית כל כך גבוהה? הרי זה שגעון וטירוף דעת וכו’ וכו’, עדיף לשלם לאט לאט כל החובות בלי הלוואות וכו’, והעיקר לשמור לא להיכנס בחובות חדשים, יהיה על מה שיהיה ועל איך שיהיה”.

“הקדוש ברוך הוא יתן לכם דעת ושכל”, מסיים הרב שיק את תשובתו, “ותשמרו מאד מאד לא להיות בעלי חובות. עדיף לשבת בבית מלהיות בעל חוב”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות