ראשי הקואליציה תוקפים: פקידות שלא נבחרה תדיח ראש ממשלה?

ראשי הקואליציה: "ניסיון להעביר את הסמכות להדיח ראשי ממשלה בישראל לידי פקידות שלא נבחרה" • הליכוד במסר תקיף לבג"ץ: "אם יקבל את עמדת היועמ"שית נגיע לכאוס מוחלט, התנגשות חזיתית"
אריה ריבקינד
ז' אב התשפ"ג / 25.07.2023 18:28

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, טענה היום (שלישי) בתשובה לבג”ץ כי חוק הנבצרות החדש נעשה תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, ולכן בג”ץ צריך לפסול אותו.

למקצועות האלה יש ביקוש רב – ובשכר גבוה. כל יתרונות התכנית

תגובת היועמ”שית חריגה במיוחד, כיוון שמדובר בתיקון לחוק יסוד. אם הוא יבוטל – זו תהיה הפעם הראשונה שבג”ץ מבטל בפועל תיקון לחוק יסוד.

ראשי הקואליציה הגיבו על הצעד של היועמשית: “תשובת היועמ״שית לעתירה היא עוד ניסיון לבטל את הבחירה הדמוקרטית של מיליוני אזרחים ולהעביר את הסמכות להדיח ראשי ממשלה בישראל לידי פקידות שלא נבחרה.

“ראש הממשלה נתניהו נבחר על ידי למעלה מ-2.5 מיליון אזרחים ובדמוקרטיה האזרחים בלבד הם אלה שקובעים מי יהיה ראש הממשלה.

“הניסיון המאולץ לקשור בין הרפורמה המשפטית שזוכה לתמיכה של מיליוני אזרחים לבין משפטו של ראש הממשלה נתניהו שמתנהל כסדרו מזה שלוש שנים, הוא חסר בסיס ומופרך מיסודו. העם, הכנסת והדמוקרטיה לא יקבלו זאת”.

בשיחה עם ‘מעריב’, גורמים בליכוד תקפו את היועמ”שית  בחריפות: “הכנסת כרשות מכוננת, מחוקקת חוק שהוא חשוב, משום שהוא מבטא מצב חוקתי שלא היה קיים בישראל, אבל קיים בהרבה מדינות במערב. הגדרה חוקתית של מצבי הנבצרות של ראש הרשות המבצעת. ההסדר הזה נדרש, הוא לא יוצא דופן במדינות דמוקרטיות. ראש הרשות המבצעת נבחר על ידי רוב העם”, ציינו.

לדבריהם, “עמדת היועמ”שית לגבי חוק שכזה היא לא פחות משערורייה, שמוכיחה עד כמה הסביבה היא סביבה עויינת. אם פקידה שהיא עובדת מדינה מביאה כזו עמדה לגבי חוק יסוד שחוקק על ידי הרשות המחוקקת – זה ביטוי מובהק לסביבה עוינת. יועמ”שית שיוצאת נגד כנסת ישראל כרשות המחוקקת, שנבחרה על ידי העם ולא על ידי ועדת האיתור – זה מצב חמור ביותר. עמדת היועמ”שית מצביעה על כך שהפקידים קמו על רשות המבצעת”.

במהלך השיחה, הם אף שלחו מסר לבג”ץ: “כעת בג”ץ נמצא בסיטואציה קשה ועדיף שיהיה זהיר. אם השופטים יעשו טעות ויקבלו את עמדת היועמ”שית – החלטה זאת תוביל להתנגשות חזיתית בין הרשויות. אם בג”ץ יפסוק לבטל חוק יסוד זה יהיה הקש שישבור את גב הגמל ויוביל לכאוס מוחלט. זה נשק גרעיני שאסור להשתמש בו, בג”ץ צריך לסלק על הסף את העתירה הזאת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות