הכנסת אישרה את צמצום עילת הסבירות ברוב של 64 מול אפס

הכנסת אישרה סופית ברוב של 64 ח"כים מול אפס מתנגדים: תישלל מבית המשפט עילת הסבירות על החלטות הממשלה ושריה • השר גלנט הצביע בעד • ח"כי האופוזיציה יצאו מהמליאה • השר לוין לאופוזיציה: הצעת החוק לקחה בחשבון גם הדיונים וההערות, יש פגרה ארוכה - דלתי פתוחה
אריה ריבקינד
ו' אב התשפ"ג / 24.07.2023 10:23

אחרי 26 שעות של נאומים על דוכן המליאה: מליאת הכנסת אישרה אחר הצהריים (שני) את צמצום עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 64 תומכים. במהלך כל ההצבעות זעקו חברי האופוזיציה “בושה” ו”חורבן”.

לפי החוק,  תישלל מבית המשפט עילת הסבירות על החלטות הממשלה ושריה. ח”כי האופוזיציה יצאו מהמליאה לפני הקריאה השלישית.

בן, בת, אח, אחות – רווקים? לרבים שמסרו שמות עבד בשנה החולפת

במהלך ההצבעה על ההסתייגויות, השר בצלאל סמוטריץ’ דחף לפשרה של הרגע האחרון, למרות התנגדותם החריפה של השרים יריב לוין ואיתמר בן גביר.

סמוטריץ’ ניסה לגבש הכרזה על דחייה של החקיקה על מינוי שופטים לתקופה של יותר מחצי שנה. השר יואב גלנט תומך גם הוא במהלך. ראש הממשלה שוקל את ההצעה.

למקצועות האלה יש ביקוש רב – ובשכר גבוה. כל יתרונות התכנית

השר גלנט זעם על השר יריב לוין כשראש הממשלה יושב נתניהו ביניהם. השר גלנט צעק ללוין: “תן משהו, משהו” – ויצא מהמליאה. נתניהו ולוין יצאו אחריו.

חברי האופוזיציה צעקו במליאה: “בושה, ממשלת החורבן”.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: “לצערנו חלקים בקואליציה מנהלים משא ומתן עם עצמם ושוקלים להגיע לפשרה שתעקר את החוק. כל פשרה בהצבעות על חוק הסבירות תהיה חרפה לימין כולו”.

ח”כי האופוזיציה יוצאים מהמליאה. צילום: חרדים 10 

קודם לכן הודיע ח”כ יאיר לפיד כי המגעים שהתנהלו ביממה האחרונה לפשרה עם הקואליציה קרסו. “ניסינו ואי אפשר להגיע להסכמות עם הממשלה הזו”, אמר.

גורמים ביש עתיד הסבירו בחדשות 12 את הודעת  לפיד על קריסת המגעים: “היינו קרובים להסכמה על משך ההקפאה, אבל הליכוד סירב לעגן זאת בחקיקה, ועל מילה שלהם איננו יכולים לסמוך”.

האופוזיציה מתכוונת להחרים את ההצבעה בקריאה שלישית ולא להשתתף בה.

ראש הממשלה נתניהו כינס לקראת הצהרים את מקורבו השר רון דרמר ואת יו”ר ש”ס אריה דרעי להתייעצויות – ולאחר שבלשכתו של שר המשפטים יריב לוין דנו במתווה פשרה במסגרתו תוקפא החקיקה למשך שנה, נכנסו הוא ובצלאל סמוטריץ’ ללשכת ראש הממשלה בכנסת. גם שר הביטחון גלנט נכנס להתייעצות עם ראש הממשלה.

עם תום ההתייעצות בלשכת נתניהו – השר יואב גלנט תומך בהצבעה על צמצום עילת הסבירות. זאת לאחר ההודעה על פיצוץ המגעים לפשרה מצד יו”ר יש עתיד יאיר לפיד.

 

עימות בשידור חי במליאה בין גלנט ללוין. צילום: ערוץ כנסת

לפי דיווח בחדשות 12,  השר לוין דן בלשכתו בנוסח פשרה ולפיו הדרישה לרוב של 7 חברי הוועדה למינוי שופטים, שתקף לשופטי העליון, יורחב לכל המינויים של השופטים וכך לא תהיה זכות וטו לשופטים בכלל. זאת, בתמורה להסכמה להקפאת החקיקה לשנה.

דריכות גם באופוזיציה: לפני שיעלו לנאומים מסכמים בכנסת, יאיר לפיד ובני גנץ כינסו את הסיעות לישיבות סגורות כדי לדון באפשרויות שעל הפרק.

ההצבעות על החוק לצמצום עילת הסבירות צפויות להתעכב. זאת מכיוון שיש דוברים שטרם עלו לדוכן. לקראת השעה 12:00 נשארו שישה דוברים וכל אחד מהם יכול לדבר עשר דקות.

אחרי ישיבות הסיעה הסגורות של לפיד וגנץ, השניים עלו לדוכן במליאה לנאומים מסכמים – ואחריהם עלה גם שר המשפטים יריב לוין. יו”ר ועדת החוקה שמחה רוטמן יעלה גם הוא.

ההצבעות צפיות להתחיל  סביב השעה 13:30, והן אמורות להסתיים לקראת השעה 17:00.

ח”כ בני גנץ אמר במליאת הכנסת: “יש רוב בחדר הזה שרוצה הסכמות, אנחנו שבויים בידי שורפי האסמים המודרניים ערב תשעה באב”.

יאיר לפיד אמר במליאה: “בעשרים וארבע שעות האחרונות הונחו בפני שתי הצעות פשרה. אחת של ההסתדרות והמעסיקים, השניה של נשיא המדינה. את שתיהן לא אהבתי. מול שתיהן הצבתי תנאים קשים שלא התקבלו. בכל זאת על שתיהן הייתי מוכן לדבר. כי החובה המרכזית שלנו, כנבחרי ציבור, כפטריוטים ישראלים, היא להלחם על החיים ביחד. על הטוב המשותף.

“התפקיד של הנהגה לאומית הוא לעשות את מה שנכון למדינה, לא לעצמה. זה תפקידנו, אבל בראש ובראשונה זה תפקידה של הממשלה. זה תפקידו של ראש הממשלה. זה התפקיד שאתם לא עושים. מעולם, בכל תולדות המדינה לא היה מופע כזה, תקופה כזו, של פריקת כל עול של הממשלה. של חוסר אחריות כמדיניות, כתפיסת עולם”.

נתניהו הגיע לכנסת. צילום: יהונתן זינדל, פלאש90

שר המשפטים יריב לוין, נשא לפני ההצבעות נאום מסכם, בו הסביר את הצורך בצמצום עילת הסבירות: “כבוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס מאיר שמגר התריע כבר לפני שנים על הסכנה הטמונה בגישתו של הנשיא בדימוס ברק בנושא הסבירות, ואני מצטט: ‘אם התיאוריה, המאפשרת דיון בערכאות השיפוט בכל עניין, תתממש באופן תדיר, היינו: אם כל נושא – החל מן התקציב לפריטיו וכלה בבניית שיכונים, מטוסים וטנקים – יוכרע בפורום השיפוטי לפי מבחני החוקיות הפורמאלית או לפי מבחני סבירות שבית המשפט חורץ את הדין לגביהם, יהיה בכך כדי ליצור ריכוז סמכויות, שיבטל, הלכה למעשה, את יכולת התיפקוד של הרשויות האחרות'”.

לדבריו, “גם המשנה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מנחם אלון, אמר דברים ברורים, אפילו חריפים מאוד באשר לעילת הסבירות. הוא כינה את פסקי הדין המבוססים על סבירות במילים הקשות הבאות: ‘אותם נושאים ופסקי-דין שעניינם נושאים פוליטיים, צבאיים ומדיניים מובהקים שבהם מכריע חברי בשימושו בעקרון הסבירות ובמתחם הסבירות’. כלומר, המשנה לנשיא אלון קובע שהשימוש בסבירות הופך את בית המשפט למי שמכריע בנושאים שהם פוליטיים, צבאיים ומדיניים מובהקים, כאלה שמסורים לסמכות הממשלה.

“המשנה לנשיא בדימוס אלון לא אמר זאת סתם כך. כי שימוש בעילת הסבירות לא רק שהוא עניין של השקפת עולם ולא עניין משפטי, אלא הוא מאפשר לשופט לעשות עוד דבר שאין לו מקום בבית המשפט: לקבל החלטה שאין לה שום נימוקים, שום קריטריונים. האם זה סביר, או לא סביר. על פי מה בדיוק? לפי איזה מדד?”, תהה לוין.

הוא הוסיף: “איפה בית הספר לסבירות שבו אפשר ללמוד מה סביר? יש מקום כזה? ברור שאין. אם היה בית ספר כזה אני הייתי רץ ללמוד. הייתי הראשון שהיה נרשם. מי לא רוצה להיות האדם הסביר? אבל אין דבר כזה ולא יכול להיות דבר כזה. כי סבירות זה השקפת עולם. זה לא דיני חוזים זה לא דיני ראיות, זה לא עניין משפטי. אני רוצה לומר יותר מזה – מי בכלל אמר שמה שסביר בעיני השופטים זה בכלל הדבר ההגיוני לעשות? מי קבע שהעמדות האישיות שלהם יותר טובות מאלה של השרים?”.

הוא פנה לחברי הכנסת ואמר: “תצביעו בעד החוק, תוכיחו שיש מחוקקים בירושלים. אני מקווה שנדע לנצל את חודשי פגרת הכנסת כדי לשבת לשיחות רציניות, באופן ישיר, ללא צורך במתווכים, כדי להשיג הסכמה באשר למכלול מרכיבי הרפורמה”.

 

נשיא המדינה יצחק הרצוג קרא היום לקואליציה ולאופוזיציה להגיע להסכמות לגבי המשך חקיקת הרפורמה המשפטית ועילת הסבירות ולא להגיע לאישור חקיקה באופן חד צדדי.

“אנחנו במצב חירום לאומי. זה הרגע לאחריות. אנו פועלים מסביב לשעון, בכל דרך אפשרית, כדי למצוא פתרון. קיימת תשתית אפשרית להבנות, אך יש עדיין פערים שמחייבים מהצדדים השונים לגלות אחריות”, אמר הנשיא.

הוא הוסיף: “אזרחי ישראל צמאים לתקווה ומצפים לאחריות ומנהיגות. בשעת נעילה זו, אני קורא לנבחרי הציבור לנהוג באומץ, ולהושיט יד במטרה להגיע להבנות”.

במקביל, ראשי האופוזיציה החליטו להחרים את ההצבעה על עילת הסבירות בקריאה שלישית – אם לא יושגו הבנות לפניה.

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: “אני מברך על ההחלטה המשותפת של חברי האופוזיציה לתומך בהצעתי, ולהחרים את ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שלישית במליאת הכנסת”.

קצין הכנסת ניצב יובל חן הודיע כי היום לא תתאפשר כניסת מבקרים לכנסת, סיורים או אירועים. היחידים שיורשו להיכנס הם חברי כנסת, עובדי משכן, יועצים פרלמנטריים, אנשי תקשורת וכדומה.

על מנת לבלום את חקיקת החוק הגיש אמש נשיא המדינה יצחק הרצוג מתווה פשרה הנוגע גם לעילת הסבירות וגם להקפאת שאר החקיקה לפרק זמן – זאת במסגרת סבב פגישות שהחל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והמשיך אל ראש האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ.

לדברי גורמים המעורים במשא ומתן, הצעת הפשרה לגבי הסבירות מקובלת על בכירי האופוזיציה, והמכשול היחיד הוא סוגיית הקפאת החקיקה. הליכוד מסרב להקפיא ליותר מחמישה חודשים, בעוד  לפיד דורש הקפאה משמעותית יותר – של 15 חודשים.

בסביבת גנץ מאשימים את לפיד: הוא נשבר ופגע במאמצים להביא פשרה אמיתית.

ח”כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו תקפה אותם: “לפיד, גנץ ונתניהו אנחנו לא בשוק! שלושה חודשים, חצי שנה, שנה וחצי של הקפאת החקיקה? תגידו השתגעתם? כל הדיבורים האלו הם זלזול באזרחים כי הרי בעוד זמן מסוים נחזור שוב לאותה סיטואציה והמצב הזה רק מגביר את חוסר היציבות והקרע החברתי. הפתרון מאוד פשוט גניזה מוחלטת והתחלה מחדש ברפורמה אמיתית.

“אף אחד לא נתן מנדט לגנץ, נתניהו ולפיד להתמקח על מדינת ישראל, היא לא איזו מנת פלאפל שתסחרו בה ככה”.

שר האנרגיה והתשתיות וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ח”כ ישראל כ”ץ אמר היום: “‏המצור שמטילים המפגינים על הכנסת ומניעת כניסת ח״כים הוא במסגרת המאבק על הדמוקרטיה? כן להידברות – לא לאלימות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות