מסע הדילוגים של הרצוג • נפגש עם ביבי, לפיד וגנץ: מסתמנות הסכמות

נשיא המדינה יצחק הרצוג נחת בישראל ונסע מיד לפגוש את נתניהו ב'שיבא' • גנץ מנסה לפתות את נתניהו: אם נגיע להסכמות - הן יחולו גם בכנסת הבאה • ליברמן מתנגד לפשרה: "אסור לנו בשום פנים ואופן ליפול בפח של תרגילי ההונאה של נתניהו" • ולפיד מפתיע
דוד ליבוביץ
ה' אב התשפ"ג / 23.07.2023 18:31

נשיא המדינה יצחק הרצוג ערך הערב (ראשון), מיד לאחר שנחת מארה”ב ועוד לפני שחזר לביתו –  ‘מסע דילוגים’,  בניסיון להשיג פשרה לאחר שיאושר מהלך צמצום עילת הסבירות בכנסת.

מנמל התעופה בן גוריון הגיע הרצוג לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית החולים שיבא-תל השומר. “זוהי שעת חירום – חייבים להגיע להסכמה”, אמר הנשיא.

בתום הפגישה עם נתניהו נועד הרצוג עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. לאחר מכן נפגש עם יו”ר המחנה הממלכתי בני גנץ.

לפי גורם המעורב בשיחות הנשיא גיבש מסמך עקרונות  והנוסח של חוק צימצום עילת הסבירות כמעט מוסכם באופן מלא. כעת הוויכוח בין הצדדים מתמקד בפרק הזמן של השהיית החקיקה, מיד לאחר תום מושב הקיץ.

לפי הדיווחים, לפיד מסכים לנוסח ריכוך סבירות, ששומר על ‘שומרי הסף’ מפני פיטורים ומינויים בלתי סבירים. הפער המרכזי הוא על דחיית משך החקיקה כדי להגיע להסכמות אחרי הסבירות. לפיד מסכים ל-15 חודשי דחייה.

מנגד, יו”ר המחנה בני גנץ מתעקש על מתווה של הסכמה על הסבירות בתמורה להתחייבות לקידום בהסכמה של שאר החקיקה עד לסוף כהונת הממשלה, מבלי לתחום בזמן.

ואילו בקואליציה דוחפים ל-8 חודשים הפוגה בחקיקה לכל היותר, כדי שיישאר זמן לחוקק בכנס הבא. לפי חדשות 12, בקואליציה רוצים שההקפאה תסתיים לפחות חודש לפני סוף המושב כדי שיוכלו לחוקק בבליץ אם המגעים בין הצדדים לא יבשילו.

לפיד התייחס הערב לפגישתו עם הנשיא הרצוג: “נפגשתי הערב עם נשיא המדינה עם חזרתו ארצה. אנחנו שותפים לדאגה למול המצב במדינה ומבינים כי חובה עלינו לעשות כל מאמץ להביא בשורה של הסכמה לאזרחי ישראל. העקרונות שהוצגו לי על ידי הנשיא תואמים את העקרונות שעומדים לנגד עינינו: שמירה על שומרי הסף, עצירת הקרע בעם ועילת סבירות שלא פוגעת בדמוקרטיה שלנו.

“בלי עוצמתה ומחוייבותה של המחאה זה לא היה קורה. בלי מאות אלפי האנשים שיצאו לרחובות החקיקה היתה נמשכת באין מפריע. אעשה ככל שביכולתי כדי להביא הסכמה רחבה למען ישראל דמוקרטית וחזקה”.

שידור חי מהדיון בכנסת

כחלק מהניסיונות להכשיל את חקיקת החוק לצמצום עילת הסבירות, פנה  הערב בני גנץ לראש הממשלה והציע להגיע להסכמות של הרגע האחרון סביב צמצום עילת הסבירות והרפורמה המשפטית – תוך התחייבות כי הפשרה שתושג תחייב גם את הכנסת הבאה.

גנץ אמר:  “אני מציע הערב, מתוך הוגנות, לך ולכל חברי הבית מהסיעות השונות, שאם נלך למתווה של הסכמות, הוא יהיה תקף לא רק לכנסת הזו אלא גם לכנסת הבאה – כך נתחייב כל ראשי הקואליציה והאופוזיציה. נודיע, שלא תהיה חקיקה משפטית ומשטרית שעניינה השלכות לאופי הממשל בישראל, ללא הסכמה רחבה והידברות באותו המנגנון, כדי שלא נחזור לטלטלה הזו שעוברת על כולנו.
זה טוב גם לצד שתומך בחקיקה – הרי אם החקיקה הנוכחית תעבור, ברור שתגיע ריאקציה, ובעזרת השם ורצון הבוחר, נבטל אותה יום אחרי הבחירות הבאות.

“אני מניח בפניך הערב את האופציה לקיים תהליך של חקיקה שתתקבע לשנים קדימה, ולא תהפוך לכתם חולף בהיסטוריה של מדינת ישראל. אני קורא לך – זו העת למנהיגות. ‘סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ביננו – ורדפהו'”

מנגד, יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, תקף את הצעות הפשרה: ״כשאני שומע את דיוני הסרק על פשרה כזו או אחרת, אני תוהה מה הטעם להגיע לפשרות והסכמות בנושא החוק לביטול עילת הסבירות, כאשר יריב לוין מתחייב באופן פומבי:

1. שהוא לא מתכוון לכנס את הוועדה לבחירת שופטים.
2. שהוא נחוש לשנות את הרכב הוועדה.
3. מאיים לפרק את לשכת עורכי הדין.

בנוסף לכך, נתניהו התחייב בפני גפני, גולדקנופף ודרעי:

1. כי כבר באוקטובר עם החזרה למושב החורף, הוא מתכוון להעביר את חוק ההשתמטות, שיוצר הפרדה בין דם לדם ומאפשר בחוק יסוד, פטור גורף למגזר שלם משירות צבאי או אזרחי.
2.מתכוון לאפשר הזרמה של מיליארדי שקלים לרשתות חינוך במגזר החרדי, רשתות שאוסרות על ילדי ישראל ללמוד לימודי ליבה, ובכך גוזרת עליהם חיי עוני ותלות.

אסור לנו בשום פנים ואופן ליפול בפח של תרגילי ההונאה של נתניהו. אני מזכיר לחבריי לאופוזיציה שכל הידברות עם נתניהו הסתיימה ברמאות. כינון חוקה זה צו השעה!״

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות