הליכוד מתנגד למתווה ההסתדרות: ‘זו העמדה של האופוזיציה’

יו"ר ההסתדרות הציג פשרה: ריכוך בצמצום עילת הסבירות - והממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה של הרפורמה ללא הסכמה של 75 ח"כים, במהלך 18 החודשים הקרובים • הליכוד: "ההצעה זהה לחלוטין להצעת לפיד" • יואב קיש נגד הסרבנים: "אנשים קיצוניים. אסור לנו להתקפל"
יוני גרין
ה' אב התשפ"ג / 23.07.2023 14:45

יו”ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו”ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי פרסמו היום (ראשון) את מתווה הפשרה בסוגיית עילת הסבירות, שהוצג גם לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו”ר האופוזיציה יאיר לפיד.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך על הצעת ההסתדרות: “מדינת ישראל נמצאת ברגעים גורליים ובמאבק על דמותה ונשמתה. חובתנו לעשות כל מאמץ כדי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. אני מברך על מאמציו של יו”ר ההסתדרות, המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף”.

בליכוד, מנגד,  דוחים את הצעת הפשרה של ההסתדרות על חוק ביטול עילת הסבירות: “ההצעה מטעם ההסתדרות, שזהה לחלוטין להצעת לפיד, היא קבלה חד צדדית של עמדת האופוזיציה כפי שהיא הייתה מתחילת הדרך.

“ההצעה מעקרת לחלוטין את התיקון בנושא הסבירות ומחייבת ויתור מוחלט על כל שאר מרכיבי הרפורמה. אנחנו ממשיכים לעשות כל מאמץ לפשרה אמיתית ומצפים שכל הצדדים יתגייסו ברצינות למאמץ זה ולא יחזירו אותנו לנקודת ההתחלה”, נמסר בהודעת המפלגה.

גם מובילי מחאת השמאל תקפו את הצעת ההסתדרות: “דרישות המחאה לא השתנו מהרגע הראשון – גניזת החקיקה והקביעה ששינויי עומק בשיטת המשטר ייעשו רק בהסכמה רחבה. פשרות שבסופן ישראל הופכת לדיקטטורה רעות יותר מהכרעה ולא בהכרח ימנעו פיטורין של שומרי סף ובכירים בשירות המדינה אם לא יתיישרו לפי גחמות של הפוליטיקאים”.

לדברי יו”ר ההסתדרות, המתווה נוסח על בסיס הצעותיהם של פרופ’ יובל אלבשן, פרופ’ ידידיה שטרן ועו”ד רז ניזרי, לשעבר המשנה ליועמ”ש הממשלה, והוא “נועד לקדם הסכמות רחבות בעם ולמנוע את העמקת השסע בחברה הישראלית”.

על פי המתווה הזה, עילת הסבירות תצומצם באופן כזה שלא ניתן יהיה לפסול מכוחה בלבד החלטות ממשלה או החלטות שרים מכוח סמכותם בדין, ובלבד שהחלטות אלו: נוגעות לענייני מדיניות, ונדונו ואושרו על ידי הממשלה במליאתה.

בנוסף, לא ניתן יהיה לפסול החלטות ממשלה בענייני מינויים של שרים וסגני שרים מכוחה של עילת הסבירות.

שאר החלטות שרים – בין אם לפי סמכותם הישירה, בין אם מכוח סמכויות שהממשלה האצילה להם, ובין אם מכוח סעיף 34 לחוק-יסוד: הממשלה, וכן החלטות ממשלה בענייני מינויים שאינן דורשות אישור הכנסת, ימשיכו להיות כפופות לביקורת שיפוטית גם לפי עילת הסבירות.

שינויים אלה לא יחולו בממשלת מעבר, מרגע הכרזת הבחירות ועד לכינון ממשלה חדשה.

נציגי הקואליציה והאופוזיציה ימשיכו לאחר מכן בהידברות אינטנסיבית לשם הגעה להסכמות בשאר הנושאים.

הממשלה תצהיר שלא תיעשה חקיקה בנושאים הקשורים לרפורמה המשפטית ללא הסכמה של 75 חברי כנסת במהלך 18 החודשים הקרובים.

הקואליציה, מנגד,  מציעה 6-9 חודשי עצירת חקיקה.

“אנשים עם חולצות בצבע זית לא ינהלו את המדינה”

שר החינוך יואב קיש תקף היום בריאיון לרדיו 103FM את הסרבנים ואמר כי יש טייסים שיוכלו להחליף את אלו שהודיעו שלא יתייצבו למילואים.

“יש הרבה מאוד שימשיכו לטוס, שלא מכניסים את הצבא לפוליטיקה”, אמר קיש בהתייחס לטייסים שהכריזו שלא יתנדבו למילואים.

לדבריו, “אין לימין שום אפשרות מלבד להעביר את החוק. לא יכול להיות שקבוצת אנשים עם חולצות בצבע זית ינהלו את המדינה. צמצום עילת הסבירות לא תעשה פה חורבן בית ולא דיקטטורה.

“החשש הוא מה יקרה הלאה. מצפה מכולם לעשות פאוזה ולהירגע. החוק יעבור, ניכנס לשיח, אסור לנו להכניס את הצבא לפוליטיקה ואסור לימין לוותר על החקיקה כי המשמעות היא שהדמוקרטיה נמחקה”.

בהמשך הוסיף: “יש מוטיבציות להוביל למשבר בכוח, אנחנו לא במקום הזה. הלכנו באירוע בכל הכוח, זה נבלם. הייתי בשיחות, ראינו שבנושא עילת הסבירות הפערים לא רחוקים. כשרצינו להמשיך עם זה, לפיד וגנץ פוצצו את השיחות. זה לא יהיה דרמה אם זה יעבור. לא נלך למתווה קיצון, נלך למקום בו אנו מקשיבים לצד השני.

“גם בפסקת ההתגברות יש צעד אחורה. כמה הימין הוכיח שהוא המבוגר האחראי, בסוף אחים אנחנו. מצד שני לא יהיה מצב בו נוותר על כל מה שאנחנו רוצים לעשות. לא תהיה התגברות ברוב של 61. על זה ויתרנו”.

לסיום אמר קיש: “פגיעה לא תהיה ביום אחד. החוק יעבור מחר, כך אני מאמין, אסור לנו להתקפל, יעברו יומיים-שלושה ויראו שלא קרה שום דבר לדמוקרטיה. מי שמתחיל לחתום על הפסקת התנדבות – איש קיצוני. אותם אנשים גם לא יחזרו לטוס כנראה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות