במאמר חדש בכרך מ”ג החדש של ‘תחומין’ היוצא לאור על ידי מכון צומת, מפרסם הרב רמי ברכיהו, רב המשטרה, מאמר העוסק בשאלת חזרת השוטרים לביתם בשבת – לאחר סיום המשמרת בשבת.
תיקון הזיווגים ההיסטורי בט”ו באב: קדימה, תשלחו שמות של רווקים
בתחילה מציג הרב את השאלה הנדונה במאמר וכותב: “שוטרים במשטרת ישראל עובדים במשמרות מבצעיות בכל ימות השבוע, כולל שבתות ומועדי ישראל, מפאת חוסר בכוח אדם, שוטרים נדרשים לעבוד כמעט בכל שבת. האם בתום המשמרת בשבת רשאים השוטרים לשוב ברכבם לביתם?”
בשלב ראשון מסביר הרב ברכיהו כי נראה לומר שמשימות המשטרה הן משימות ביטחון והצלה לאומיות. “הן משום שבלא משטרה חזקה לא רק שאיש את אחיו חיים בלעו, אלא שעלולה להתפתח בתוך מדינת ישראל אנרכיה שתוביל להתפוררות חברתית, תערער את בטחון הפנים של המדינה ותעמיד את עצם קיומה בסכנה.. משטרת ישראל נושאת באחריות להילחם בטרור המתבצע בתוך גבולות מדינת ישראל, ונמצא שהשוטרים המשרתים ביחידות המבצעיות אינם עוסקים רק בהצלת אזרחים פרטיים הפונים למשטרה בשעת צרה ומצוקה, אלא עוסקים בעיקר במשימות של הצלה לאומית ופיקוח נפש של כלל האומה.. מטעם זה יש מקום להחיל גם על עבודת השוטרים את הטעם של ‘נמצאת מכשילן לעתיד לבוא’ ולהתיר להם במקום הצורך לחזור לביתם גם באיסור תורה”.
הרב ברכיהו מציין כי אמנם מצד הדין היה ראוי שהשוטרים יחזרו לביתם בסיום המשמרת בעזרת גוי של שבת, אך מכיוון שאין אפשרות טכנית לארגן לשוטרים נהג גוי שייקח אותם בשבת בסוף משמרתם לביתם, “יש להם על מי לסמוך לחזור לביתם ברכבם מהטעם של ‘שמא תהא מכשילן’. שכן אם לא נמצא היתר לשוטרים שומרי שבת לחזור לביתם, שוטרים אלה לא יחזיקו מעמד לאורך זמן בעבודתם. וגם אם הם מקבלים שכר על עבודתם, הם ודאי יעדיפו את אווירת השבת בביתם על פני העבודה במשטרה, ואין לך תקלה גדולה מזו.”
מנגד, מביא הרב ברכיהו את דברי המתנגדים לשיטה זו, שכתבו שההיתר לחזרה בשבת הוא רק “באופן מקרי ופעם אחת לזמן רחוק שמזדמן איזה פקוח נפש”. אבל לארגוני ביטחון והצלה, שיש להם משמרות רבות בשבתות במהלך השנה, “לא יעשו מלאכת החזרה שהתרנו על ידי עצמן אלא ע”י גוי, כי גם מי שעוסק בכל שבת בפקוח נפש, אף על פי שהוא מצוה גמורה וחיוב גמור לחלל להציל, מכל מקום השבת נעשה בטבע חול אצלם”.
כדי ליישב בעיה זו, פוסק הרב ברכיהו כי השוטרים יחזרו לביתם עם ניידת משטרה – ובכך גם לנסיעה חזרה הביתה יש ערך מבצעי. “מחקרים המלמדים שבמקום שבו ניידות משטרה מסיירות, נתוני הפשיעה יורדים באופן משמעותי. כמו כן, בכל פעם שיש התגברות באירועי הביטחון, יש הנחיה של מפכ”ל המשטרה שכל רכבי המשטרה, כולל רכבים אזרחיים, יזוהו כרכבי משטרה, והשוטרים ייסעו ברכבים אלה עם מספרים אדומים ואורות מהבהבים , שכן לנוכחות של רכב המזוהה כרכב משטרה יש ערך ביטחוני והוא מרתיע אנשי טרור ופושעים. מכאן, ששוטר החוזר לביתו לאחר המשמרת בשבת עם ניידת משטרה או עם רכב המזוהה כרכב משטרה, הופך את נסיעתו לביתו לנסיעה מבצעית, מכיוון שלעצם הנוכחות של הניידת ברחובות הערים יש ערך הלכתי”.
המאמר המלא התפרסם כאמור ב’תחומין’. לאחרונה יצא לאור הכרך ה-43 מסדרת ספרי ‘תחומין’ של מכון צומת, אשר נועדה לשמש במה לחדשנות תורנית-הלכתית ומהווה במה למחקרים ולבירורי הלכה בנושא המדינה היהודית וסוגיות הנולדות מהמפגש בין אורח החיים היהודי לבין הקדמה והטכנולוגיה.