חילול ה’ ב’גלובס’: כתבת ענק על הטינופת בבני ברק ומכת העכברים

אחרי שתושבים ננשכו ומגפת העכברושים שפוקדת את בני ברק בשנה האחרונה הפכה לסכנה של ממש - בעיתון 'גלובס' מגוללים את הסיפור הנורא של אחת הערים המלוכלכות בישראל • "אתה הולך ברחוב, ואומר לעצמך: ריבונו של עולם, איפה אני חי? אנחנו מפחדים כאן מחולדות יותר מפיגועים"
חרדים 10
ג' אב התשפ"ג / 21.07.2023 12:38

הטינופת של בני ברק ומכת העכברושים שמטריפה את תושבי עיר התורה והחסידות הגיעה גם לעיתון ‘גלובס’.

תיקון הזיווגים ההיסטורי בט”ו באב: קדימה, תשלחו שמות של רווקים

תחת הכותרת “‘אחרי שמונה בערב איש לא יוצא מהבית’: מכת החולדות של בני ברק”, מציג העיתונאי דורון אביגד את מגפת המכרסמים שפוקדת את בני ברק, והפכה בשנה האחרונה לסכנה של ממש.

והחילול ה’ שיצר ראש העיר אברהם רובינשטיין, שלגלג על זעקת התושבים – נורא.

“אתה הולך ברחוב, שומע את הצווחות שלהן ואומר לעצמך: ריבונו של עולם, איפה אני חי? אנחנו מפחדים כאן מחולדות יותר מפיגועים”, אומר ל’גלובס’ אודי טנא, שגר בגבול בני ברק ורמת גן.

אסתר הורן, שגרה בבני ברק כבר יותר מ־40 שנה, סיפרה: “כשאני נכנסת לרכב שלי אני חייבת לוודא שכמה מהן לא נכנסו איתי. הן נשכו תינוקת במיטתה, בקומת קרקע, נשכו ילדים בגן – זו סכנת נפשות”.

לא מדובר באגדות אורבניות, כותב ‘גלובס’. בחודשים האחרונים אכן נרשמו כמה מקרי נשיכה של ילדים בבני ברק, בהם ילדה בת שנתיים שננשכה בכל חלקי גופה במיטתה בלילה והובהלה לבית החולים ואושפזה כשהיא שותתת דם. ברחובות העיר, בה מצטופפים כרבע מיליון תושבים על שטח של כ־7.3 קמ”ר בלבד, מסתובבות כבר חודשים ארוכים חולדות גדולות, בטוחות בעצמן, מפחידות. יש אומרים מאות אלפים.

ותושבי העיר פשוט לא מאמינים שזה קורה להם.

הורן, אם לילדים שבגרו וסבתא לנכדים, אומרת ל’גלובס’: “הן מטיילות במרכז העיר ומכירות כבר את השבילים יותר טוב ממני. החולדות צצות בכל כל מקום שיש בו זבל או ביוב. התשתיות בבני ברק כל כך גרועות שכל מוצאי שבת יש כאן בריכות של ביוב והחולדות פשוט חוגגות. זה קצת דומה לחזירי הבר בחיפה, אבל החולדות הולכות בקבוצות גדולות ולא מפחדות מאף אחד”.

עכשיו, מספר, ‘גלובס’, העירייה מתעוררת ביקיצת פתאום, לוקחת הלוואה ב־20 מיליון שקל, שוכרת פרויקטור ומושחת על עצמה צבעי מלחמה. בבני ברק הבינו סוף סוף: זה או אנחנו או החולדות.

יעקב וידר, נציג הליכוד ואופוזיציה של איש אחד מול ראש העיר אברהם רובינשטיין. אומר ל’גלובס’ שהעלה את נושא החולדות שוב ושוב בישיבות מועצה במשך שנה לפחות, אך לדבריו, רובינשטיין ומקורביו הכחישו בכלל שיש חולדות בבני ברק. “עד שהבעיה, איך לומר בעדינות, כמעט נשכה אותם”, נאמר ב’גלובס’.

“מבחינת עיריית בני ברק העיר הייתה נקייה”, אומר וידר. “רק בזמן האחרון העירייה הודתה שיש בעיה ועכשיו הם מאשימים את הרכבת הקלה. מעניין שזה לא קרה לא בתל אביב, לא ברמת גן, לא בגבעת שמואל ולא בפתח תקווה. העכברושים, מתברר, יודעים לנווט רק לבני ברק”.

למה זה קורה דווקא לכם? הוא נשאל.

“יש בעיה של ניקיון בבני ברק, זו אחת הערים המלוכלכות בישראל ואפשר לראות את זה בעיניים. נוסף על כך, יש כאן הצפות ביוב מטורפות והכול מתערבב ברחובות. החתולים בעיר פוחדים מהחולדות”.

או כפי שהוא ניסח זאת בדיון שהתקיים בכנסת: “החולדות לא מגיעות סתם כי הן אוהבות את הטשולנט של בני ברק, הבעיה המרכזית היא הזבל, הטינופת בבני ברק”.

מה עשית כדי לשנות המצב? שואל העיתונאי. וידר: “כשראיתי שבעירייה ממשיכים להגיד שהכול בסדר ואפילו מחלקים לעצמם פרסים, התחלתי להציף את נושא החולדות בתקשורת. ידעתי שזה הכלי היחידי שיכול לגרום להם לזוז. מבחינת סיוע חיצוני פניתי למשרדי הפנים והבריאות, אבל הם גלגלו אותי מכל המדרגות. פניתי למשרד להגנת הסביבה, שבו השרה מהמפלגה שלי, כך שסוף סוף פתחו בפניי את הדלת. השרה הורתה למנכ”ל שלה לבדוק את העניין ובתוך שבוע התייצבה בעצמה בביקור בבני ברק. היא הייתה מזועזעת. ופתאום עיריית ברק הודיעה כי מתכוונת לטפל בעכברושים”.

ממשרד הבריאות נמסר ל’גלובס’: “הטיפול במכרסמים הוא באחריות הרשות המקומית. בעקבות התלונות שהתקבלו בלשכת הבריאות תל אביב על מפגע מכרסמים הועבר הנושא לטיפול הרשות המקומית האמונה על כך”.

קיוי הס, דובר עיריית בני ברק, אמר ל’גלובס’: “שכרנו פרויקטור מקצועי, חברת פורטל ייעוץ אקולוגי, שכבר הגישה תוכנית משולבת הכוללת פינוי מצבורי פסולת, ניטור מחילות, הדברה מסיבית, פינוי חצרות והסברה לתושבים. הפרויקטור החל לפעול בבני ברק ב־1 ביולי, צוותים של החברה שלו נמצאים בעיר עם עשרות כלים הכוללים מנופים, משאיות וצוותי הסברה. הם חילקו את העיר לשישה אזורים ולכל אזור מונה מנהל אזור. לפי הערכות, ייראו תוצאות בשטח בתוך כמה שבועות. אנחנו מנסיים לגייס את התושבים למבצע ומצפים מהם לגלות סבלנות כלפי הכלים הכבדים המקצועיים שייסעו ברחובות, כמו גם לפנות ולנקות חצרות בהתאם לדרישות הפרויקטור”.

יוסי פורטל, הפרויקטור, דיווח בדיון בכנסת על ההתקדמות: “מדובר במגה־אירוע. הצוות שלנו, שמפעיל 20 משאיות, פינה בחמישה ימים 250 טונות זבל”.

לעומת זאת, המדביר בועז קייזרמן אמר בישיבה: “המקרה של בני ברק הוא מקרה ייחודי בגלל גבעות הכורכר שעליהן היא יושבת, והבעיה תלך ותחמיר”. לדבריו, בשל הגבעות קיימות בעיר טרסות וחומות אבן רבות הבנויות מבטון פריך יחסית, וכך גם מערכת הביוב בעיר. “התכונה המצמררת של חולדת החוף היא שהיא יודעת לכרסם בבטון הפריך ממנו בנויה בני ברק. יש לחולדת החוף אפשרות לכרסם כל דופן וכל בטון”

אומרים, אומר עיתונאי גלובס’, לקווי הס, שראש העיר אמר בישיבת מועצה שאין חולדות בעיר.

“מייחסים לראש העיר משפט שהוצא לחלוטין מהקשרו. כשדיברו על החולדות הוא אמר ‘מה, יש חולדות?’ בסרקזם, כדי להבהיר לדוברים שהם ממש לא גילו את אמריקה. עשרות אנשים שהיו בישיבה ההיא וכולם יכולים להעיד כשהדברים נאמרו כבדיחה, בסרקזם”.

צפו. מה אמר ראש העיר בישיבת מועצה לפני שלושה חודשים?

נוסף להלוואה של 20 מיליון שקל שהעירייה מבקשת ממשרד הפנים לאשר כדי לטפל בנגע, המשנה ליועמ”ש עיריית בני ברק, אמר בכנסת: “יש צורך בתקציבים נוספים ממשרדי הממשלה ומקרן הניקיון לטיפול כולל בבעיה”.

טנא, שהוא ידיד של וידר, לא מאמין שנציג העירייה אכן מדבר על לקיחת הלוואה בנקאית במיוחד לטיפול בחולדות. “זה לא יכול להיות, תקציב התברואה בלבד של עיריית בני ברק עומד על 120 מיליון שקל. אנחנו, תושבי בני ברק, משלמים ארנונה כמו בניו יורק ומקבלים תשתיות כמו בעזה. העיר מטונפת ברמה משוגעת, לפעמים לא מפנים את הזבל במשך ארבעה ימים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות