גנץ לנתניהו: לחזור לבית הנשיא “עוד הערב” • הליכוד: תרגילי סרק

יו"ר המחנה הממלכתי הציג את המתווה שלו להידברות ואיים: "אם נתניהו ירמה - הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה" • הליכוד: "הוא דחה כל פשרה. קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ רוצה הידברות הוא מוזמן ללשכת רה"מ עוד הערב"
אריה ריבקינד
א' אב התשפ"ג / 19.07.2023 20:44

יו”ר מפלגת המחנה הממלכתי בני גנץ נשא הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת, בה הציג את המתווה שלו לחזרה לשיחות והגעה להסכמות על הרפורמה – וקרא לראש הממשלה לחזור באופן מיידי לדיונים בבית הנשיא ולעצור את חקיקת עילת הסבירות.

גנץ, שעזב לפני חודש את ההידברות בבית הנשיא, הציב תנאים להידברות ואמר כי כל חקיקה עתידית תהיה רק בהסכמה רחבה בלבד. הוא ציין כי דבריו נאמרו בידיעת ראש האופוזיציה יאיר לפיד, אך נמנע מלומר אם כל הדברים שאמר – הם על דעת לפיד.

בליכוד הגיבו לדברי גנץ: “אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב”.

בליכוד הוסיפו: “במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל”.

בהצהרתו ניסה גנץ להלך אימים ואמר: “הימים הנוראים הקדימו, אנחנו נמצאים ערב תשעה באב, במסלול לסכנת חורבן. המצב הביטחוני הוא המאתגר ביותר שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים. סכנת מלחמה אמיתית בזירות קרובות ורחוקות, הטרור מכה ברחובותינו, ואויבינו מקבלים מסר שגוי, ששוחק את ההרתעה. כרמטכ”ל וכשר הביטחון לשעבר אני מסתכל לכם בעיניים ואומר – אני מודאג מאוד. זו ‘סכנה ברורה ומיידית'”.

הוא התייחס לאיומי הסרבנות של השמאל על רקע המחאה נגד הממשלה ואמר: אנחנו צריכים כעת לעצור, ולשמור על ביטחון ישראל, לדאוג לצה”ל, לדאוג לכשירות המבצעית ואני קורא מכאן לכל המשרתים – המשיכו למלא את משימתכם החיונית להתנדב ולשרת. לא רק הביטחון נפגע, גם עוצמתנו המדינית. אני מברך את נשיא המדינה על נאומו החשוב, לצד זאת כולנו שמענו היטב את הדברים שאומר הממשל. אני אומר לכם – ישראל לא יכולה לאבד את נכסיה האסטרטגים.

“לצד אלו, יוקר המחיה מאמיר, הפשיעה והרציחות ברחובותינו גובים קורבנות, ומעל הכל – החוסן הפנימי, הכוח הגדול של עם ישראל נפגע. מדינת ישראל תנצח בכל מלחמה מול כל אויב, מלבד מלחמת אחים שבה כולנו נפסיד וחובה עלינו לעשות הכל כדי למנוע אותה. התפרקות החברה הישראלית היא הסכנה הגדולה ביותר שמולה ניצבנו ב-75 שנות קיומנו. בעת הזו מנהיגות אחראית חייבת לפעול”.

הוא הוסיף: “אני מבקש, לפנות קודם כל לרוב הציבור הישראלי שרוצה בהסכמה רחבה. אלו שחושבים שנכון לקיים רפורמה אמיתית, אך חוששים מהפיכה משטרית. אלו שדואגים שגם הסכמה על עילת הסבירות, לא תעצור את המשך הקרע, והטלטלה, שאחריה יגיע מינוי שופטים פוליטיים, התגברות, פיטורי היועמ”שית ועשרות חוקים שיאיימו על אופיינו.

“אני מבקש לפנות גם לאלו שהצביעו עבור הממשלה ורוצים לראות את ההתקדמות במימוש החקיקה, אך מעוניינים שהדבר יעשה בהסכמה רחבה בעם.
מדינת ישראל חייבת פתרון מוסכם שיביא יציבות לצה”ל, לכלכלה, לחברה. אסור שניקרע כל פעם מחדש בכל פרק במהפכה. לכן, אני מניח הערב תשתית בסיסית לחילוץ מדינת ישראל, שתחזיר אותנו לעסוק באתגרים העצומים שבפנינו – ביחד”.

הוא הציג את המתווה שלו: “עוד הערב נתכנס בבית הנשיא, ונדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה. כל זאת תחת עיקרון העל שהסכמה מותנית בהסכמה. זהו גם התנאי הבסיסי להידברות – שראש הממשלה יתחייב במעמד נשיא המדינה ובגיבויו שאם נגיע להסכמות, מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים, יעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא. לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה”.

גנץ גם שיגר איום חצוף לעבר נתניהו: “גם אני קורא לנתניהו ולכלל חברי הבית האחראיים – יש לכם חובה לאומית לקבל את ההצעה. לרוב העם שמתנגד להפיכה וחושש מהשיח אני אומר – גם לי אין אמון בנתניהו, אבל על הכף מדינת ישראל. אם נגיע לסיכום והוא ירמה – הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה.

“עלינו לזכור, המטרה שלנו היא שמירה על הדמוקרטיה, ביטחון ישראל ואחדות כל העם, וכל החברה הישראלית על כלל מרכיביה. ולכן בעת הזו, נדרשת מנהיגות אחראית שתשים את ישראל לפני הכל, ואני מקווה שזו תימצא״.

גורמים בסביבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיבו: “כל פשרה בעניין הסבירות היא כניעה לסרבנות, לאנרכיה, לאהוד ברק וליאיר גולן, והיא תעודד את המשך המרי. אין לממשלת הימין מנדט להיכנע לסחיטה”.

יו”ר מפלגת העבודה ח”כ מרב מיכאלי תקפה את גנץ – והשתלחה בנתניהו: “אסור לנהל עם נתניהו שום הידברות על חוקי ההפיכה המשטרית. זאת טעות קריטית שפגעה ופוגעת במחאה ופוגעת אנושות בדמוקרטיה שלנו. אני קוראת לבני גנץ להודיע לנתניהו שאם החוק לביטול עילת הסבירות עובר, הדלת להידברות נטרקת באופן סופי.

“נתניהו כבר שיקר לאופוזיציה, הוא שיקר לנשיא ארה״ב שהחקיקה תעבור בהסכמה. אסור להאמין לו שוב ולתת לו קרדיט שבו הוא ישתמש כדי לקדם את בליץ החקיקה, להחליש את המחאה ולהרוס את הדמוקרטיה הישראלית”.

מובילי המחאה הגיבו: “קוראים לכל האזרחים והאזרחיות לצאת ולמחות מחר בערב ולהציל את המדינה. רק מחאה עיקשת ונחושה תמנע דיקטטורה. הגיעה השעה שגנץ יפנים שנתניהו הוא שקרן בן שקרן שרוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה מסוכנת. לא יהיו פשרות על חצי דמוקרטיה, ולא נאפשר בשום אופן פגיעה בדמוקרטיה ופשרה שתכליתה תחילת הדיקטטורה בשיטת הסלמי”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות