בן צור יחתום: ילדים קטועי יד או רגל זכאים ל-50% גמלת ילד נכה

אושר בוועדת העבודה והרווחה: ילדים קטועי יד או רגל אחת יהיו זכאים ל- 50% גמלת ילד נכה • יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר: "תיקון עוול גדול" • שר העבודה: "כל דבר שנוכל להטיב, אנחנו בוחנים זאת ביראת קודש ומשנים ככל הניתן לטובת האזרח"
אריה ריבקינד
א' אב התשפ"ג / 19.07.2023 13:10

תיקון היסטורי: שר העבודה יואב בן צור יחתום על תיקון חוק הביטוח לאומי, לפיו ילדים עם מוגבלות שסובלים מהיעדר או קושי בתפקוד של גפה אחת בלבד, יהיו זכאים ל-50 אחוז קצבה.

זאת לאחר ועדת העבודה והרווחה אישרה תקציב לזכאות לגמלה לילדים עם נכות בגפה אחת. בעבר, רק ילדים עם נכות וחוסר תפקוד בשתי הגפיים יכלו לקבל, לפי החוק, קצבת ילד נכה.

שר העבודה יואב בן צור: ״זוהי בשורה אמיתית להורים שצריכים פעמים רבות סיוע לילדים ובעזרת הקצבה יוכלו לממן חלק מהטיפולים והסיוע ליקר להם מכל. כל דבר שנוכל להטיב, אנחנו בוחנים זאת ביראת קודש ומשנים ככל הניתן לטובת האזרח״.

כאמור, ועדת העבודה והרווחה אישרה תיקון לתקנות הביטוח הלאומי, שיעניקו לראשונה זכאות של 50% מגמלת ילד נכה לילדים קטועי גפה אחת, או בעלי גפה אחת שאינה מתפקדת.

גמלת ילד נכה ניתנת בחמש רמות זכאות, בהתאם למוגבלות הקטין והעומס המוטל על ההורים.

כיום התקנות קובעות זכאות לגמלה בשיעור של 100% למי שילדו קטוע שתי גפיים, אך אינן מזכות בגמלה את מי שילדו קטוע גפה אחת בלבד.

התיקון שאושר היום בוועדה קובע כי בשל חוסר תפקוד מלא של גפה אחת או בשל העדר גפה אחת יהיה זכאי ילד לקצבה חודשית בשיעור של 50% מגמלת ילדה נכה בסך של 1,676 שקלים בחודש.

על פי הנתונים שהוצגו בדיון, התיקון אמור לחול על כ-200 ילדים ועלותו כ-4 מיליון שקלים בשנה.

יו”ר הוועדה ח”כ ישראל אייכלר אמר בדיון: “מדובר בתיקון עוול גדול ואני מתפלא שכל כך הרבה שנים לא ניתנה הכרה לילד עם יד או רגל אחת. התחלנו לקדם את המהלך כבר בדיונים על חוק ההסדרים, היו שותפים לו גם מספר חברי כנסת ושר העבודה יואב בן צור שנרתם והנחה את הביטוח הלאומי לקדם את תיקון התקנות”.

מספר חברי כנסת שהיו שותפים לקידום התיקון בירכו על אישורו.

ח”כ ינון אזולאי אמר: “מדובר בעוול שקיים מ-2009, כמעט 15 שנה. לא ייתכן ולא ראוי שילד שנולד עם גפה אחת או איבד תפקוד בגפה אחת לא יקבל את הגמלה ולכן התיקון הזה הוא בשורה גדולה”.

ח”כ אימאן חאטיב יאסין אמרה: “אחרי כל כך הרבה שנים, המדינה פותחת את העיניים והלב ונותנת מענה לאנשים שיקבלו את מה שמגיע להם ויתאפשרו להם חיים נורמטיביים בעזרת הקצבה שיקבלו”.

ח”כ יוסף עטאונה: “אני מברך את השר בן צור על ההיענות לתקן את העוולה. זו בשורה טובה מאוד שיכולה לעזור לאנשים ושמחתי להיות חלק מקידומה”.

אתי שבתאי, אמא לילדה קטועת גפה אחת, אמרה לאחר אישור התיקון: “כשפניתי לביטוח הלאומי וקיבלתי סירוב לא האמנתי שלא מכירים בבת שלי. גם את הערעור דחו לנו. אנחנו בשנת 2023 וכמו שמכירים בהפרעות קשב וריכוז, באלרגיות, בסכרת נעורים, לא נתפס שעד היום לילד קטוע גפה אחת לא הייתה הכרה. הטיפול בילדים האלה כולל ריצות, טרטורים, טיפולים פסיכולוגיים, ריפוי בעיסוק, אפילו סייעת בגן לא רצו לאשר לי כי אין לי הכרה.

“הנכות היא מובהקת ומורגשת, זו פגיעה בתפקוד. זה המון, הרבה הוצאות כלכליות וזה קשה. אני נרגשת ומודה לכם על ששיניתם את זה”. עוד פנתה שבתאי לנציגי הביטוח הלאומי וביקשה שיפעלו למתן הכרה ותגמול רטרואקטיבי להורים שעד היום נשאו לבדם בעלויות הטיפול בילדים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות