האופוזיציה בהיסטריה: רוטמן ינצח על פירוק הרשות למעמד האישה

הצעת החוק שיזמה ח"כ סון הר מלך ואושרה בקריאה טרומית, תעבור לטיפול בוועדה תחת יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ולא תחת הוועדה למעמד האישה בראשות ח"כ תמנו שטה - כדי לא לאפשר לאופוזיציה לסכל את החוק • הח"כית זעמה: "נראה לכם שאני עלה תאנה שלכם"
אריה ריבקינד
א' אב התשפ"ג / 18.07.2023 21:12

ועדת הכנסת, בראשות מ”מ יו”ר הוועדה, ח”כ עמית הלוי קבעה היום (שלישי) – בתום דיון סוער – כי הצעת חוק לקידום הנשים בישראל, של ח”כ לימור סון הר מלך, תידון בוועדה משותפת של חוקה וקידום מעמד האישה – שנמצאת בשליטת הקואליציה כדי לא לאפשר לאופוזיציה לסכל את החוק.

מדובר בוועדה משותפת קיימת שהוקמה עבור הצעת החוק לביטול ההתיישנות בעבירות של מעשים חמורים.

לפי ההצעה, הרשות לקידום נשים בישראל תהיה כפופה לשר לקידום נשים. כמו כן, מוצע שתוקם ועדה מייעצת, שתשקף את כלל החברה הישראלית ותייעץ לשר בענייני מדיניות וכן תפקח על פעילותה של הרשות.

הוועדה המשותפת, כוללת 10 חברים, ובראשה עומד ח”כ שמחה רוטמן, יו”ר ועדת חוקה.

חברי האופוזיציה תקפו את ההחלטה שלא לדון בהצעת החוק בוועדה לקידום מעמד האישה, והתנגדו להצעה להעמיד בראשות הוועדה המשותפת דווקא את יו”ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, ולא את ח”כ תמנו שטה, יו”ר הוועדה לקידום מעמד האישה.

היועצת המשפטית לוועדה, עו”ד ארבל אסטרחן: “בקביעת ועדות מעורבות פעמים רבות שיקולים פוליטיים. זו הצעה ששייכת באופן מובהק לוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי. מבחינה חוקית לא מדובר בפגם בהליך החקיקה להעביר את הדיון לוועדה הלא מתאימה”.

ח”כ פנינה תמנו שטה זעמה על כך שלא הייתה שותפה, כאחת מיושבי ראש הוועדות הרלוונטיות, להתייעצות המקובלות לפני הקמת ועדה משותפת לדון בהצעת החוק: “מהבחינה משפטית הדברים ברורים. אך גם ברמה המוסרית והערכית, בכל ימי בכנסת לא ראיתי שפל פוליטי כזה. אף אחד לא התייעץ איתי לפני הדיון הזה”.

היא הוסיפה: “נראה לכם שאני עלה תאנה שלכם כדי לפגוע ולרמוס במעמדן של הנשים? לא אסכים לדון בחוק בוועדה שאני לא אעמוד בראשה. אם דנים בחוק כזה שלא בוועדה לקידום מעמד האישה עדיף כבר לבטל את הוועדה הזאת”.

ח”כ מירב בן ארי: “הכנסת היא לא להקת מעודדים של הממשלה. זאת דריסה של הוועדה לקידום מעמד האישה, ואתם דורסים גם את הייעוץ המשפטי. וזה עוד מבלי לדבר על מהות החוק הקטסטרופלי הזה”.

היועמ”ש לכנסת עו”ד שגית אפיק: “מדובר בהצעה שהסמכות המובהקת שלה היא הוועדה לקידום מעמד האישה ושם היא צריכה להיות מטופלת. אמנם הוועדה היא בראשות יו”ר מהאופוזיציה, אך זה לא מפחית מסמכויותיה. לנוכח קבלת העמדה שלי שאין מקום להקים ועדה משותפת נוספת ולנוכח הצורך הפוליטי, התקבלה הבקשה שלי להעביר באופן חריג את הדיון בהצעת החוק בוועדה משותפת קיימת”.

הבקשה אושרה, בתום הפסקה לצורך התייעצות, ברוב של 8 חברי כנסת שתמכו, ו-7 שהתנגדו.

יו”ר נעמת, חגית פאר, הגיבה: “זו החלטה בלתי נתפסת ששמה את גורלן של נשות ישראל בידיו של אדם חשוך וקיצוני. בכל יום אנו קמות להטרלה חדשה וצריכות לשפשף את העיניים בכדי להאמין שזוהי מציאות חיינו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות