התביעה רצתה להכריז על ינון מגל עוין ונדחתה • צייץ מבחוץ: “קרקס”

חרדים 10
|
כ"ט תמוז התשפ"ג / 18.07.2023 15:55
בגלל קרבתו לראש הממשלה, התובעת הראשית יהודית תירוש, דרשה להגדיר את מגל כעד עוין מבחינת התביעה – וסורבה • “אין לי קשר אישי עם נתניהו, זה מצטייר הרבה יותר ממה שזה באמת” • התובעת: “סתירה מהותית בין עדותו במשטרה לביהמ”ש”

איש התקשורת ינון מגל הגיע היום (שלישי) אל בית המשפט המחוזי בירושלים למסור עדות בתיק 4000. לפי דיווח בערוץ 14, כך התנהל הדיון.

התובעת הראשית יהודית תירוש פתחה החקירה הראשית: “ספר לנו קצת על עצמך”.

ינון מגל: “אני עיתונאי, הייתי עיתונאי משנת 96. הייתי קריין בקול ישראל ב-98, עברתי לרשת ב’ ב-99 עברתי לגלצ, בשנת 2001 עברתי לערוץ 10 וב-2008-2012 הייתי מגיש מבט בערוץ 1 ואחר כך עברתי לוואלה שעד 2015 או 2014 הייתי העורך הראשי ומגיש הטלוויזיה שעשינו שם.

“אחר כך הייתי בכנסת מטעם הבית היהודי 9 חודשים ואז לחצתי על כיסא המפלט ועפתי הביתה ואחרי זה חזרתי לתקשורת, ברדיו 103 יש לי תוכנית בבוקר ובערוץ 14 בערב ויש לי חשבונות פעילים ברשת החברתית”.

תירוש: “מה הקשר שלך לנתניהו?”.

ינון מגל: “אין לי ממש קשר. כשהייתי בוואלה לא היה לי שום קשר לנתניהו בעמדתי הפוליטית תמכתי בו באופן בסיסי אבל לא היה לי שום קשר”.

תירוש: “ומאז ועד היום?”

ינון מגל: “בכנסת פגשתי אותו בשיחות מסדרון חטופות ודי שטחיות ואחרי שחזרתי לתקשורת ובסך הכל עמדותיי הם פרו נתניהו אז יותר נוצר קשר שמידי פעם אני מדבר איתו שיחת רקע, פעם בכמה חודשים. אין לי איתו קשר אישי. אני ידוע כאחד מתומכיו אבל לא מעבר לזה. אין לי שום שיחות אישיות איתו. אני לא שם. זה מצטייר הרבה יותר ממה שזה באמת”.

תירוש: “אתה יכול לספר לנו על הד סטארט שפתחת למימון ההגנה שלו?”

עו”ד בן צור התנגד, ינון מגל יצא החוצה.

תירוש: “מדובר בעד שהקשר לנאשם כגון מימון המונים להגנת הנאשם בתיק הזה ודברים אחרים הוא בהחלט רלוונטי למקום שאנו נמצאים בו. כמעט כל הדברים שמגל מפרסם ואומר הוא כמעט ידיעה שיפוטית אבל אנחנו כן צריכים שהדברים יהיו לפרוטוקול. לא יתכן שכל הקהל הנכבד הזה ידע על הדברים ובית המשפט…”.

השופטת פלדמן: “השאלה מה רלוונטי למשפט?”.

תירוש: “העובדה שלעד יש קשר לנאשם בדרכים שונות ומיד נראה שיש לו יחס לתביעה במשפט הזה ונברר איזה יחס יש לו הם דברים סופר רלוונטיים למשפט הזה. אנחנו חייבים להניח בפני בית משפט תשתית כדי שבית משפט ידע מי העד וכמה יש לו אכן עויינות לתביעה.

“לעד לא נערכה פגישת ריענון משיקולים שאנו עורכים תמיד. כשאנו תופסים עד עוין, אנחנו לא מקיימים פגישת ריענון ועדיין הרבה פעמים אחרי חקירה יש קשר עם נאשם, הדברים מפורסמים וידועים, אנחנו חושבים שחובתנו להציג את הדברים בפני בית המשפט כדי שבית המשפט יוכל לבחון את התמונה המלאה.

“הוא כן עד שמזוהה עם הנאשם בכל מיני דברים ובית משפט צריך לדעת את זה. בעניין של שרן בית משפט בהחלט אפשר לצורך הקשר עם הנאשם לברר עם העד על התמיכה של הנאשם בפומבי בפריימריז. וגם עויינות לצד שהביא אותו, גם איך העד התבטא ביחס לפרקליטות, למשפט הזה בהחלט אני חושבת שזה רלוונטית”.

השופט בר עם: “למה להעלות כבר אפשרות של עויינות? ניתן לראות איך המשפט מתפתח”.

בן צור: “אנחנו הצענו להגיש את הודאותיו של העד ואז הכל היה ניצב בפני בית המשפט. הרי מה חברתי יכולה לעשות? להגיד בוא תיקח את ההודאות שלך ונציג אותם לבית המשפט? חברתי מבקשת להגיש אותו כעד עוין עוד לפני שהוא מדבר, אם יש פער בין הודעה למשטרה לגרסה שנמסרת על דוכן העדים, אבל במה אנחנו כרגע דנים? עד עוין היא ביקשה להכריז אחרי ששאלה איך קוראים לך ואיפה עבדת פחות או יותר.

“חברתי פורצת את כללי המשחק. זה עוד לא מתכנס לשום כיוון של עד עוין. היא כבר התחילה לתת פסיקה למה הוא צריך להיות עד עוין לשאלה איך קוראים לך ואיפה עבדת. בדרך כלל צד גם לא מתעמת עם העדים שלו, למעט מגבלות וחריגים שקבועים בתיק”.

עוד ז’ק חן: “חברתי התייחסה לשאלת ריענון עד. לדעתי הדבר הזה צריך להיצרב. זה דבר שמנוגד לחלוטין למוסד ריענון העד והפסקה. הוא לא נועד לשפר עמדות של התביעה, לא נועד להשלים חקירה ולא נועד לצרכים מעין אלה. הוא נועד לפסיקה המפורשת של בית המשפט העליון”.

השופטת פלדמן: “העד לא חזר בינתיים מההודאות (במשטרה) אנחנו כרגע במישור אחר. אם אדוני מתנגד…”.

חן: “אני קושר את זה מזווית אחרת לא יכול שבנסיבות האלה שמקדימים את העגלה בפני הסוסים אנחנו צריכים להיות מופתעים כאן כי בניגוד להנחיות בפסיקה הם העדיפו לא לרענן את העד וזה מחמיר את הסיטואציה של הקדמת הסוסים בפני העגלה.

“יש משמעות להחלטה שלכם גם במישור אחר. לפני ששמעתם דבר יכולה לצאת פה אמירה שחלילה היא לא נכונה. שבית המשפט כבר מראש צופה משהו שעוד לא הונחה לו התשתית. חברתי תוכל להכריז במהלך החקירה הראשית כעד עוין ונתווכח אז”.

תירוש: “לא הכרזתי עליו כעד עוין”.

חן: “היא רוצה להניח את התשתית לאותה עויינות”.

בן צור: “הפסיקה בסוגיית העויינות מאוד מפורשת. בית המשפט צריך להתרשם מהעדות (לא מהאיש)”.

תירוש: “לתביעה ניתן שיקול דעת לפי הנחיות לגבי האם ראיון (ריענון) יעזור להגיע לחקר האמת וזה לא הפעם הראשונה שזה קורה. דווקא בגלל מה שחברי אמר לי על ראיון העד צריך להגיד למה לא רצינו לעשות ראיון עד. בית המשפט והחוק מדברים על שני טעמים לעויינות ואני עדיין אומרת אני לא שם. יש טעם של עויינות כללית. התנהגות שמצדיקה עויינות. כשהעד צפוי להיות עוין ניתן לקבוע כך כבר בהתחלה (מפנה לפסיקה)”.

השופטים התייעצו ביניהם ולאחר מכן הכריזו: “אנחנו דוחים את ההתנגדות” – וינון מגל חזר לדוכן העדים.

תירוש: “ספר לנו על ההדסטארט”.

ינון מגל: “ראיתי שיש דיונים על הסדר טיעון ורציתי למנוע את זה אז עלה לי הרעיון לעשות מגבית שתעודד אותו לרוח גבית שלא לחתום על הסדר הטיעון והרמתי טלפון למישהו שמבין בזה ובשנייה גייסנו 4 מיליון שקלים”.

תירוש: “זוכר על מספרים אחרים שנתת במקומות אחרים?”.

ינון: “אין מצב”.

תירוש: “שיר לפני הבחירות ששרת איתו?”

ינון: “יחד עם ריקלין שרנו שבחי ירושלים כתמיכה למועמדותו”.

בן צור מתנגד: “תחקירים פוליטיים אנחנו נעשה בזיקה!”.

תירוש: “כבר נכחת בבית המשפט”.

ינון: “הייתי באזור, בהפגנה של הימין, שרקדתי עם שמעון ריקלין. אני מקדים את השאלות”.

תירוש: “במסגרת היותך איש תקשורת, עד כמה יחסת לפרקליטות ולתביעה שיקולים עניינים לכתב האישום?”.

ינון: “לא זכור לי דברים ספציפיים”.

תירוש מציגה ציוצים של ינון: “העלילו על ראש ממשלה בשלטון, שיתוף ראיון של סעדה עם סגל: נחשפנו הערב לארגון פשע בשורות החוק”.

ינון: “זה לא קשור לתיק 4000”.

תירוש: “כתבת אני יכול להכריז על עצמי מראש כעד עוין? אתה עומד מאחורי הדברים?”.

ינון: “הרבה פעמים הציוצים שלי זה הומור, זה כן מצייר איזה תפיסת עולם שאני מאמין בה, בגולם אם הייתי מנסח בצורה רצינית אולי הייתי מנסח בצורה אחרת”.

תירוש: “בציוץ נוסף אתה כותב שלפרקליטות יש את גרסת החפות. האם אתה מתייחס אלינו כאל עבריינים?”.

ינון: “זו ביקורת”.

העבודה בוואלה

תירוש: “בוא נדבר על העבודה שלך בוואלה. מבחינת העבודה היום יומית”.

ינון: “כל בוקר יש ישיבה עם העורכים וכמובן עם המנכ”ל והתחומים השונים שאתה אחראי עליהם”.

תירוש: “מי היו הגורמים הבולטים תחתיך”.

ינון: “אבירם אלעד ראש מערכת החדשות, הירש היה המשנה שלי, קליין… בוס אילן ישועה”.

תירוש: “באיזה מידה נתקלת בעבודה שלך בבקשות להתערבות בעבודה העיתונאית שלך בתכנים שקשורים למשפחת נתניהו ולמר וגברת נתניהו”.

עו”ד בן צור מתנגד: “מבקש להפריד בין מר נתניהו לגברת נתניהו בעיקר כי העד אומר שרה שרה”.

ינון: “הייתה כל הזמן התערבות. בריענון ששלחתם אותי לפני כמה ימים הצצתי בכמה עמודים והפסקתי כי זה פשוט עורר בי בחילה וגועל בהתערבויות של מר ישועה בקוטל העיתונאי מכל דבר, יש לי היום פגישה בערוץ 10 אל תכתוב עליהם, אילן שילוח עכשיו לוחץ עלינו, עכשיו אנחנו בתקופה רגישה, גדעון סער אמר שתוריד אייטמים על גאולה.

“כל הזמן הייתה אווירה של חוסר עבודה עיתונאית של כניסה למקום מאוד רציני מבחינה עיתונאית. לגבי נתניהו הוא כל הזמן היה אומר לי: זו הגברת זו הגברת. בעדות אמרתי אני חושב שזה שרה אבל בעקבות המשפט שהתנהל אני בכלל מבין שזו הגברת אלוביץ’ שלוחצת עליו.

“אני לא יודע, הוא לא אמר לי מי לא דיברתי עם אף אחד. הייתי שואל אותו – אתה רוצה שאני אדבר עם מישהו עם נתניהו? היה אומר לא לא לא, אבל זה היה דבר מגעיל ובגלל זה יצאתי מהתקשורת לפוליטיקה שלא תכננתי כי אמרתי זה כל כך מגעיל מה יכול לקרות וראינו מה קרה”.

ינון מגל הוסיף: “לא לשכוח שאתר וואלה היה מאוד עוין לנתניהו, התוכן המאמרים הכותרות הפרשנויות היו מאוד עוינים לנתניהו מכמה אנשים שהיו עוינים לו ממניעים מסוימים, ואני וישועה ניסינו איך שהוא לאזן. זה לא שהיה אתר אובייקטיבי שהיה פרו נתניהו. זו הייתה ספינה שמידי פעם היה ניסיון לעשות משהו חיובי יותר על שרה או יאיר”.

תירוש: “אתה זוכר מה אמרת במשטרה על איך האתר מסקר את נתניהו?”.

ינון: “לא”.

תירוש מפנה להודאה במשטרה ומקריאה: “האתר היה אובייקטיבי כלפי ביבי ולכן עיצבן אותי שהתערבו לי בתכנים”.

העד יוצא בשל התנגדותו של בן צור. בן צור רותח.

תירוש ביקשה לחקור נגדית – ונדחתה

בן צור: “העד שלנו היה מספיק הגון להגיד שהוא רואה הכל בטלפון. יש פה הרבה מאוד מופעים חברתי הפנתה לשתי שירות. יש 50 ומשהו עמודים בתמליל הראשון ו-15 עמודים נוספים. יש לא מעט מופעים שמתייחסים לדברים של העד. למשל הוא אומר יש פוזיציות, כל וואלה, הייתי הימני היחיד, ניסיתי לעשות אתר שהוא באמת נקי”.

תירוש: “העד אומר דברים הפוכים לחלוטין ממה שאמר בהודאה שלו בבית המשפט וזה הזמן שאני מוסיפה את העויינות הכללית שמאפיינת את העד”.

בן צור: “חברתי לקחה משפט והעד התייחס ואמר הרוב זה שרה נתניהו ולכן יש פה מכלול ואנו חייבים להגיש את ההודאות ושלא יהיה ויכוח, אמרת פה אמרת שם”.

תירוש: “אני מבקשת לאפשר לי לחקור את העד בחקירה נגדית”.

עו”ד חן: “אם היו ההודאות לא היינו צריכים את כל ההצגה הזו”.

בן צור: “זה קרקס מה שנעשה פה”.

תירוש: “אמרת שהאתר היה אובייקטיבי ולא של ביבי ובגלל זה עיצבן אותך. תגובתך?”

ינון: “אני זוכר שנתתי לבן גביר לכתוב משהו ועשו לי שיחות איך אני מעז לתת לו הום פייג’. היה מאוד קשה להזיז את הספינה הזו. כמו שתראי את ההבדלים בין ערוצי התבהלה של 13 ו-12 לבין 14. יכול להיות כתב אחד חריג בתוך הנוף אבל בסוף יש בונטון תקשורתי”.

ינון: “זה עיצבן אותי ונלחמתי כי האמנתי שאני עושה את העבודה שלי בצורה נקיית כפיים והפריע לי שהמנכ”ל מנחית עלי הוראות”.

תירוש לבית המשפט: “אני מבקשת לראות את הדברים כסתירה מהותית. שם הוא אומר אתר אובייקטיבי ופה הוא אומר זה היה אתר שנאה לביבי ומבקשת לאפשר לי לחקור את העד בחקירה נגדית”.

מגל שוב יצא החוצה.

בן צור מקריא מעדותו במשטרה: “הוא מדבר על המערכת שהיא נורא שמאלנית ‘הייתי הימני היחיד, ניסיתי לעשות אתר עד כמה שיותר ענייני לכן התנגדתי לכל דבר. אני לא חושב שהרבה עורכים עברו בצורה כזו ישרה. השתדלתי לא לאנוס אף אחד תחתי ושלא יאנסו אותי. בסוף מי שמחליט זה אילן. נקודה שניה זה דברים שנוגעים לשרה נתניהו. הוא מדבר על פוזיציות ושיש השלכה מתפישת העולם לתוכן בכלי התקשורת”.

השופטים דחו את בקשת התביעה לחקור את העד נגדית בשלב הזה – מגל חזר שוב.

מגל: “לא נגדית מה הוחלט? לא עוין?”

צחוק באולם.

השופטת גערה: “זה לא תיאטרון”.

תירוש: “כשהיו ידיעות שליליות על גברת נתניהו או משפחת נתניהו, כמה קיבלת בקשות כאלו?”.

ינון: “אני לא זוכר בדיוק אבל התחושה הייתה שזה יותר שמור בפריפריה של שרה ויאיר”.

בן צור ותירוש שוב מתווכחים בניהם על האם צריך לקרוא לכך משפחת נתניהו או להפריד יאיר שרה ונתניהו.

תירוש: “כשהתקבלו בקשות כאלה מה נעשה?”.

ינון: “היו בקשות להוריד, לדרדר אחרוה, להקטין דברים כאלה”.

ינון: “אני זוכר שפרסמתי ידיעה של יאיר נתניהו שיצא עם גויה והייתה תבהלה להוריד את זה. לגבי שרה היה אייטם לשמלה לא מחמיאה”.

תירוש: “אתה זוכר בקשות לגבי הבחירות”.

ינון: “לא זוכר בדיוק”.

תירוש מרעננת את זיכרונו של העד מתוך החקירה: “אני זוכר שהיה לחץ לפני הבחירות’ ושאלו אותך אחרי הבחירות היה לחץ ואמרת ‘כל הזמן היה לחץ”.