אזולאי: ‘לא ניגע בשקל שלכם, מעולם לא פגענו במגזר הערבי”

ח"כים ערבים תקפו בוועדת הכספים את החרדים, בעקבות הכוונה להסיט תקציבים מהחברה הערבית לאברכים: "מופתעים מאוד מהשתיקה שלכם!"• פינדרוס: "לעולם לא תורם יד לפגיעה בכם" • אזולאי: "בממשלה הקודמת התחננו פה לכסף ורע"מ לא עזרו! נמשיך ונסייע, אנחנו מבינים לליבכם"
אריה ריבקינד
כ"ט תמוז התשפ"ג / 18.07.2023 11:39

דיון ועדת הכספים על הכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת חוק הביטוח הלאומי – הצעה של חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל, נפתח בדיון סוער על הדיווח שפורסם אמש ב’כאן חדשות’, לפיו הממשלה צפויה להעביר 130 מיליון שקלים מהתוכנית לצמצום פערים במגזר הערבי לטובת הגדלת קצבאות האברכים.

ח”כ אחמד טיבי פנה למ”מ יו”ר הוועדה, ח”כ ינון אזולאי: “אתמול בכאן 11 דיווחה ליאל קייזר שהמקור התקציבי של 130 מיליון ש”ח לאברכים, יבואו מתקציב תוכנית הפיתוח של החברה הערבית. מה ההרכב הגנטי של אנשים שמציעים הצעות כאלה פעם אחר פעם? כרופא בעצמי, אני מציע לעזור.

“דיברתי עם כל הצדדים אתמול כדי לבדוק את ההצעה. אכן, באחת הישיבות שנערכו לאחרונה נזרקה האופציה הזו. פניתי לגפני ולדרעי, וגם לשרים נוספים, וגם למשרד המשפטים, חשוב לי לשמוע. אבקש מכל ח”כ חרדי לשמוע את עמדתו, האם מבחינה מוסרית אתה מסכים שכסף שמיועד לחברה הערבית יעבור לחברה החרדית, 130 מיליון שקלים תקציב לאברך?”

ח”כ אימאן ח’טיב-יאסין: “שלחנו כבר מכתב לראש הממשלה וכל מי שצריך שזה יגיע אליו, מופלא איך הדברים נעשים, דווקא אנשים שנמצאים בקטגוריה של מוחלשים, ואנחנו דוגלים שיקבלו את מלוא הזכויות שלהם, דווקא הם מסכימים ומקבלים צעד כזה.

“שלחנו ברע”מ מכתב בנושא לשרה להגנת הסביבה סביב דיווח קודם כזה, והיא השיבה שזה לא יהיה ולא יקרה, פתאום אנחנו רואים שזה קורה. אנחנו יודעים שזה מחייב החלטת ממשלה, אנחנו מופתעים מאוד מהשתיקה של הח”כים החרדים בנושא. אנחנו אמורים להיות ערבים זה לזה, במקום בו שני המגזרים סובלים מהדרה במשך שנים.

“אחרי למעלה מ-70 שנה שהגיע תקציב שיזמה רע”מ ושילמה עליו מחירים גדולים, נראה שאתם מוכנים לצעד הזה. מה שמגיע זה בזכות, לא על חשבון השני, זה כסף שהוקצה לערבים בנושאים קריטיים, אם זה חינוך, אם זה רווחה, אם זה פשיעה ואלימות. חצי שנה ו-124 נרצחים, הטענה תמיד שאין משאבים, ושיש – לוקחים אותם”.

ח”כ איימן עודה אמר בדיון: “אנחנו נגד כל פגיעה במוחלשים, אנחנו בכנסת כמה שנים טובות ואף פעם לא שמעת מאתנו הסתה נגד החרדים או כל קבוצה מוחלשת. גם שהגיעו תקציבים לקבוצות האלה עמדנו בצד הנכון, כי צריך לחזק את המוחלשים, אנחנו תומכים בצדק חברתי. יש במדינה הרבה כסף, אבל הרבה הולך לא למקומות הנכונים כמו חיזוק המתנחלים וחיזוק הטייקונים. לציבור החרדי בוודאי מגיע, אבל בוודאי לא מהכסף שמיועד לציבור הערבי, שהוא מופלא לרעה בכל התחומים”.

ח”כ יצחק פינדרוס השיב: “אני רוצה לומר לך ח”כ טיבי, יש לך יותר ניסיון ממני, אתה יודע שמכתבה בעיתון שיכולה להתבסס אפילו על אמירה שנאמרה, עד להגעה לוועדת הכספים, הדרך ארוכה. אתה מכיר את יו”ר הוועדה הקבוע, את ממלא המקום שלו, ואת האנשים בוועדה, ואתה יודע שלעולם לא תורם יד לפגיעה בציבור הערבי. מכותרת ועד פנייה לוועדת כספים ואישורה בוועדת כספים, היא דרך ללא מוצא. לכן הייתי מציע להשאיר את הכותרות בתקשורת, ולהישאר פה בעשייה מאוחדת”.

ח”כ ינון אזולאי הגיב: “אמרנו דעה ברורה, יש תקציבים ממקורות אחרים, אסור שזה יהיה על חשבון האחר. הכסף הוקצה מכוח החלטת ממשלה למגזר הערבי, צריך לכבד אותה. האלימות זולגת לכל המגזרים, צריך לתת שם עוד משאבים, צריך להעיר את המשטרה והשר, שיטפלו בנושא חד וחלק. מעולם לא פגענו במגזר הערבי”.

בשלב זה תקף אזולאי את רע”מ: “אבל אני רוצה להזכיר משהו שהיה לא מזמן. לפני שהתפרקה הממשלה הקודמת, רע”מ דאגו להביא כסף למוסדות הפטור, ולא דאגו לכספי המוכש”ר, והתחננו פה לכסף הזה, שהגיע בכל שנה קודמת, אנחנו ספגנו כמגזר חרדי בממשלה הקודמת מהלומות רבות”.

ח”כ ח’טיב-יאסין: “אתה יודע שנלחמנו על זה, אתה אומר דברים לא נכונים”.

ח”כ אזולאי: “תוצאה לא הבאתם”.

ח”כ ח’טיב-יאסין: “אמרנו שאפילו אנחנו מוכנים לתת מתוך הכסף של החברה הערבית ובממשלה לא הסכימו. הייתם בממשלות לאורך כל השנים, לא רק בקדנציה הקודמת, אתם יכולים להשפיע הרבה יותר ממה שאנחנו יכולנו. אנחנו לא מבקשים טובות מאף אחד, אלא מה שמגיע לנו בזכות. זה מקרה אחר לגמרי, אנחנו לא לקחנו את הכסף שלכם, עכשיו מעבירים מהתוכנית של החברה הערבית לחרדים, אתה יודע את זה. 70 שנה הייתם שותפים לכל הממשלות, איפה הייתה החברה החרדית בכל השנים האלה?!”.

ח”כ אזולאי: “אנחנו לא באים לגעת בכסף של האחר, נביא ממקורות שאנחנו יודעים להביא. לא צריך לגעת בשקל בחברה הערבית, אנחנו נמשיך ונסייע, בחברה הערבית יש אנשים מוחלשים, אנחנו מבינים לליבכם לא פחות. אבל אני מזכיר שכאשר הייתם בממשלה, לא הבאתם תוצאות בנוגע אלינו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות